• Hädvigg

skadad induktionshäll?

Vi har en ny induktionshäll som fungerar suveränt. Vi är mycket nöjda med den, men nu ser ena plattan missfärgad ut, lite brunaktig på något sätt. Den fungerar lika bra som tidigare.

Vad tror ni kan ha hänt? Har vi gjort något tokigt? (Hittar ingenting i instruktionsboken om liknande problem) kan det möjligen åtgärdas eller borde vi ta kontakt med försäljarna?
  • Svar på tråden skadad induktionshäll?
  • Hädvigg

Ja, den är ju inte smutsig , den har mera tappat färgen eller ytglansen.

• Småtokig
    Hädvigg skrev 2010-02-05 15:02:51 följande:
    Ja, den är ju inte smutsig , den har mera tappat färgen eller ytglansen.
    ok. Våran blev missfärgad och vi putsade och putsade. men nu är det borta efter att vi köpte en kniv till hällen och bytte rengöringsmedel
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Hädvigg

Hmmm, vad har ni för rengöringsmedel? Jag provar gärna om det är så enkelt

• bomullshuve

Så här sköter jag min häll:

Regel nr 1, använd aldrig disktrasa utan rent hushållspapper då disktrasan kan innehålla gamla rester eller annat smuts som kan repa hällen.

Jag rengör min spis efter varje använding. Oftast har jag använt mr muscle www.scjohnson.se/products/product.asp&idb=5&idr=1 eller liknande produkt. Först häller jag på lite på hällen, sedan smetar jag ut det och gnuggar med pappret, då ser man också var det sitter fläckar som behöver hjälp av kniv.
    När jag använt kniven på fläckar som behövs så torkar jag rent med nytt rent papper. 

Nu har min sambo köpt nått annat rengörningsmedel som vi ska testa. Det är en svart flaska. En flaska och en sprayflaska. Minns inte vad det heter tyvär.

• Småtokig
    bomullshuve skrev 2010-02-06 20:25:42 följande:
    Så här sköter jag min häll: Regel nr 1, använd aldrig disktrasa utan rent hushållspapper då disktrasan kan innehålla gamla rester eller annat smuts som kan repa hällen.Jag rengör min spis efter varje använding. Oftast har jag använt mr muscle www.scjohnson.se/products/product.asp?idp=73&... eller liknande produkt. Först häller jag på lite på hällen, sedan smetar jag ut det och gnuggar med pappret, då ser man också var det sitter fläckar som behöver hjälp av kniv. När jag använt kniven på fläckar som behövs så torkar jag rent med nytt rent papper.  Nu har min sambo köpt nått annat rengörningsmedel som vi ska testa. Det är en svart flaska. En flaska och en sprayflaska. Minns inte vad det heter tyvär.
    Vitro Clen kanske? Vi har testat båda och hällen blev jättefin men den rådde inte på våra"missfärgningar" Det gjorde däremot rengöringen vi köpte på Gekås Gunry rent & fint spisrengöring för glaskeramikhäll.
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • bomullshuve
    Småtokig skrev 2010-02-06 23:27:23 följande:
    Vitro Clen kanske? Vi har testat båda och hällen blev jättefin men den rådde inte på våra"missfärgningar" Det gjorde däremot rengöringen vi köpte på Gekås Gunry rent & fint spisrengöring för glaskeramikhäll.
    Ja så heter det, kollade nu. Har bara haft det en vecka så än kan jag inte säga hur det funkar. Men Mr Muscle funkar finfint, det kan man köpa typ överallt.
  • Hädvigg

Tack för tipsen! Ska gå och botanisera bland rengöringsmedlen

Svar på tråden skadad induktionshäll?