• Thinkerness

Bärstol för vandring - någon med erfarenheter och tips?

Vi vill köpa en s.k. bärstol till vår dotter eftersom vi planerar att vandra i fjällen i sommar. Vi vet dock  inte riktigt var vi ska börja leta. Jag tänkte därför höra om någon har några tips eller idéer om vad man ska tänka på? Några särskilda funktioner som är bra att ha?
    Vilken ålder/längd/storlek bör barnet ha uppnått för att kunna sitta i bärstolen? (Det står oftast bara angivet vilken maxvikt stolen tål - inte några rekommendationer för barnet...) Till sommaren är vår dotter ca 8 månader.

• Svar på tråden Bärstol för vandring - någon med erfarenheter och tips?
  • Hallonmun

Vi har en Vaude, tycker det är jättebra. Viktigt att man provar ordentligt så att den sitter bekvämt. Vi har burit vår lilla i den, när hon var 9-10 månader och det gick bra. det finns remmar så att man kan ställa in den och sele så att de inte kan trilla ur.

• Thinkerness
    Hallonmun skrev 2010-02-05 15:18:33 följande:
    Vi har en Vaude, tycker det är jättebra. Viktigt att man provar ordentligt så att den sitter bekvämt. Vi har burit vår lilla i den, när hon var 9-10 månader och det gick bra. det finns remmar så att man kan ställa in den och sele så att de inte kan trilla ur.
    Tack för det snabba svaret! {#lang_emotions_smile}
    Var köpte ni den någonstans?
  • brünnhilde

Är hon så liten tror jag att en vettig sele kunde vara mer passande, som en ergo. Bättre för ryggen, och snarlik en bärstol minus den extra tyngden.

Vi har precis köpt en bärstol (babytravel) då vi ska semestra på ett ställe som inte är barnvagnsvänligt. Jag hade gärna kört med sele, men sonen är 19 månader, och får typ panik i en sele .

• Thinkerness
    brünnhilde skrev 2010-02-05 15:29:49 följande:
    Är hon så liten tror jag att en vettig sele kunde vara mer passande, som en ergo. Bättre för ryggen, och snarlik en bärstol minus den extra tyngden.Vi har precis köpt en bärstol (babytravel) då vi ska semestra på ett ställe som inte är barnvagnsvänligt. Jag hade gärna kört med sele, men sonen är 19 månader, och får typ panik i en sele .
    Vi har hittills haft en BabyBjörn Active bärsele men den funkar inte särskilt bra nu när hon börjar bli tyngre tycker jag. Var hittar man en Ergo då? (Är Ergo märket eller modellen?)
  • brünnhilde

babybjörn är inte att rekommendera. ergo finns på babyproffsen eller på edenbaby tror jag. jag återkommer med en länk.

• Ninni68

Vi har en Little Life Crosscountry som vi är väldigt nöjda med, vi köpte den på Playground, en friluftsbutik i Stockholm. Det bästa är att gå till friluftsbutiker, de brukar ha bärstolar och har förhoppningsvis personal som kan något om dem. Bärstolar är som ryggsäckar, det är individuellt vad som passar så man får prova sig fram.

Det vi bland annat uppskattar med vår bärstol är att det är ett bra packutrymme och så att det finns ett tak med nät som skyddar mot sol, lättare regn, vind och nätet skyddar mot insekter och svepande grenar . Och så är den bekväm att bära för oss, känns som att bära en ryggsäck (förutom att packningen ibland drar en i håret ).

Jag tror att vår bärstol är rekommenderad från sex månader, sonen var runt åtta månader när vi köpte den och satt alldeles utmärkt bra i den. Vid nio månader var vi i fjällen och gjorde dagsturer, det gick jättebra. Året efter hade vi tänkt att han skulle gå lite själv också, men det blev det inte mycket av eftersom han älskade att sitta i bärstolen... lillasyster som är precis nio månader provade bärstolen för en vecka sen, när vi åkte lite skidor med storebror. Hon tyckte att det var roligast när pappa åkte fort . Men vi tycker att det känns lite osäkert att ha henne i bärstolen när det är minusgrader.

• Hallonmun
    Thinkerness skrev 2010-02-05 15:26:41 följande:
    Tack för det snabba svaret! Var köpte ni den någonstans?
    naturkompaniet tror jag det var. 
Svar på tråden Bärstol för vandring - någon med erfarenheter och tips?