tingi skrev 2010-02-05 19:52:09 följande:
hej. det beror helt på vad det är för synfel du har. linser som korrigerar brytningsfel kräver ju att de ligger helt stilla för att korrektionen ska bli rätt. troligtvis så vrider sig linserna och du ser suddigt. när är det suddigt för dig? på långt eller på nära håll? på vilket avstånd såg du bra med läsglasögonen, nära eller på avstånd? att annat problem är ju att man börjar se sämre på nära håll när man blir äldre. dvs man behöver olika styrkor på långt och nära håll. och det vanligaste är då att man har läsglasögon över kontaktlinserna när man läser eller sitter vid en dator. allt som jag har nämnt borde din optiker redan ha tänkt på och har säkert gjort det. är det olika styrkor som du prövar eller är det olika linssorter?
ewis1 skrev 2010-02-05 16:36:20 följande:
Jag har en kompis som har linser och ser bäst med kombination läsglasögon. Hon är strax över 40 och haft det så i något år. Hör med din optiker du kanske behöver byta typ av lins.
Jag ser suddigt både på nära och långt håll.
Jag har testat samma styrka på linserna och samma linstillverkare men han har provat olika material på linserna se om det kan vara orsaken.
Ska jag vara ärlig har jag svårt att se det jag skriver här på datorn om jag inte sitter nära skärmen.
Finns det linser som gör att man ser bra på både lånt och nära håll?
Måste jag ha läsglasögon så fort jag ska se på tv elelr sitta vid datorn läsa mm?
Tror det beror på att linserna inte sitter helt still men optikern säger att det är svårt få det bli bra när man har som mig brytningsfel och närsynthet stora synfel stämmer det?
Jag är less på att ha det så här man vill ju se bra om man kan.
Vill inte att han säger att jag måste ha glasögonen och inte linser för jag trivs inte alls i glasögon hatar dom.
Vad ska jag säga till optikern så han fattar hur det är och kan komma fram till en lösning?
Ska jag ta upp om att jag såg bra med läsglasögon i kombination med linserna?
Vad är det för typ av linser man ska ha då som gör att man ser på ett visst sätt på långt håll och ett annat sätt på nära håll?
Finns det halvårslinser årslinser där dom gör nästan vilken styrka som helst?
Varför ska man om man har stora synfel inte kunna se bra i linser nån som vet?
Ursäkta alla dumma frågor men jag vill ju veta vad som kan orsaka detta.
Ibland när jag blinkar rättar till linserna ser jag bra och för övrigt dåligt.
SkA man behöva en vecka på sig för att vänja sig vid linser?
Jag är nöjd med min optiker så byta tänker jag inte göra men jag kanske kan hjälpa han på traven koma på vad som kan orsaka suddigheten.