• Lotten73

linser

Jag har linser använder det hellre än glasögon.
    Har haft det sedan jag gick i klass 9 och  nu är jag snart 37 så det är många år.
    Har nu börjat fått problem med linserna jag har.
    Dom är linser som ska kunna fixa så att vi med strora synfel ser bra.
    Men jag ser bra ibland med dom och ibland suddigt alltså har jag ostadig syn.
    Nån som haft lika och vad har ni gjort?
    Jag håller på hos opikerna hela tiden för att det ska bli bra men än har det inte löst sig.
    Har en fråga idag var jag på ett ställe provade  läsglasögon på skoj(inte för att jag ska ha några)och i styrka 1.50 kombinerat med linserna såg jag skitbra nån som vet hur det kan komma sig?
    Ska ta upp det med optikerna nästa gång vi ses eller?
    Varför är det så svårt göra linser som är bra för oss som har stora synfel brytningsfel och närsynthet?
    Det borde ju finnas nå linser jag kan ha som jag ser bra med?
    Hoppas nån kan svara på detta.
    Jag blir less att det aldrig ordnar sig nångång.
    Inte kul springa hos optikern varje vecka för att prova linser mm.

Lotta

• Svar på tråden linser
  • Lotten73

*puffar*
    Ingen som har haft det lika som mig eller nån som jobbar innom detta och kan svara på vad som kan vara fel?

• ewis1

Jag har en kompis som har linser och ser bäst med kombination läsglasögon. Hon är strax över 40 och haft det så i något år. Hör med din optiker du kanske behöver byta typ av lins.

• tingi

hej. det beror helt på vad det är för synfel du har. linser som korrigerar brytningsfel kräver ju att de ligger helt stilla för att korrektionen ska bli rätt. troligtvis så vrider sig linserna och du ser suddigt. när är det suddigt för dig? på långt eller på nära håll?

på vilket avstånd såg du bra med läsglasögonen, nära eller på avstånd?

att annat problem är ju att man börjar se sämre på nära håll när man blir äldre. dvs man behöver olika styrkor på långt och nära håll. och det vanligaste är då att man har läsglasögon över kontaktlinserna när man läser eller sitter vid en dator.

allt som jag har nämnt borde din optiker redan ha tänkt på och har säkert gjort det. är det olika styrkor som du prövar eller är det olika linssorter?

• Lotten73
    tingi skrev 2010-02-05 19:52:09 följande:
    hej. det beror helt på vad det är för synfel du har. linser som korrigerar brytningsfel kräver ju att de ligger helt stilla för att korrektionen ska bli rätt. troligtvis så vrider sig linserna och du ser suddigt. när är det suddigt för dig? på långt eller på nära håll? på vilket avstånd såg du bra med läsglasögonen, nära eller på avstånd? att annat problem är ju att man börjar se sämre på nära håll när man blir äldre. dvs man behöver olika styrkor på långt och nära håll. och det vanligaste är då att man har läsglasögon över kontaktlinserna när man läser eller sitter vid en dator. allt som jag har nämnt borde din optiker redan ha tänkt på och har säkert gjort det. är det olika styrkor som du prövar eller är det olika linssorter?
    ewis1 skrev 2010-02-05 16:36:20 följande:
    Jag har en kompis som har linser och ser bäst med kombination läsglasögon. Hon är strax över 40 och haft det så i något år. Hör med din optiker du kanske behöver byta typ av lins.
    Jag ser suddigt både på nära och långt håll.
    Jag har testat samma styrka på linserna och samma linstillverkare men han har provat olika material på linserna se om det kan vara orsaken.
    Ska jag vara ärlig har jag svårt att se det jag skriver här på datorn om jag inte sitter nära skärmen.
    Finns det linser som gör att man ser bra på både lånt och nära håll?
    Måste jag ha läsglasögon så fort jag ska se på tv elelr sitta vid datorn läsa mm?
    Tror det beror på att linserna inte sitter helt still men optikern säger att det är svårt få det bli bra när man har som mig brytningsfel och närsynthet stora synfel stämmer det?
    Jag är less på att ha det så här man vill ju se bra om man kan.
    Vill inte att han säger att jag måste ha glasögonen och inte linser för jag trivs inte alls i glasögon hatar dom.
    Vad ska jag säga till optikern så han fattar hur det är och kan komma fram till en lösning?
    Ska jag ta upp om att jag såg bra med läsglasögon i kombination med linserna?
    Vad är det för typ av linser man ska ha då som gör att man ser på ett visst sätt på långt håll och ett annat sätt på nära håll?
    Finns det halvårslinser årslinser där dom gör nästan vilken styrka som helst?
    Varför ska man om man har stora synfel inte kunna se bra i linser nån som vet?
    Ursäkta alla dumma frågor men jag vill ju veta vad som kan orsaka detta.
    Ibland när jag blinkar rättar till linserna ser jag bra och för övrigt dåligt.
    SkA man behöva en vecka på sig för att vänja sig vid linser?
    Jag är nöjd med min optiker så byta tänker jag inte göra men jag kanske kan hjälpa han på traven koma på vad som kan orsaka suddigheten.
  • tingi

oj, många frågor. linser som korrigerar brytningsfel/astigmatism har olika styrkor på olika delar av linsen. vilket betyder att linsen måste ligga på sin plats för att man ska kunna se. när linsen ligger fel ser man dåligt. ju större synfel man har desto mindre får linsen vrida sig tyvärr.

och eftersom du ser bra ibland så verkar det som om optikern har hittat rätt styrka iaf. men problemet verkar vara att hitta en lins som ligger stilla och inte vrider sig. troligtvis därför han testar olika material. det är jättesvårt att hitta rätt lins och ibland går det inte. olika linser stabiliserar sig på olika sätt och vissa funkar då bra för vissa personer.

det finns flera olika anledningar till varför inte en sorts lins passar alla. för det första måste linsen passa ditt ögas storlek, trycket från blinkningarna är olika och man har olika mycket och olika sammansättningar av tårvätska. så det är jättesvårt att hitta en lins som uppfyller alla dessa saker plus att den i ditt fall måste ligga helt stilla.

så ja, det kommer vara svårt att hitta en lins som funkar för dig. det enda man kan göra är att prova olika sorters linser.

halvårslinser eller årslinser görs i alla styrkor och kan i vissa fall vara bättre, men dom linserna är ofta sämre för ögat då de släpper igenom mindre syre och eftersom man har dom så länge så ökar risken för infektioner osv.

men angående läsglasögonen som du provade. såg du bra på avstånd med dom? eller var det bara på nära håll?
    om du såg bra på avstånd med läsglasögonen testar du troligtvis linser med fel styrka. om det var på nära håll det blev bättre så är det troligtvis så att du behöver en annan styrka när du läser dvs ålderssynen börjar komma.

• Lotten73

Nån som har stora synfel och använder linser brytningsfel närsynthet?
    Vad har ni sånt fall för synfel och vad har ni för typ av linser månads halvårs eller årslinser?
    Funkar det bra?
    Jag vet inte vad för styrka jag har på dessa linser jag använder nu men enl glasögonreceptet har jag följande :
    skriver precis som det står på receptet eller synintyget som det också kallas.
    Höger:Sfär -5,57 cylinder -4.50 axel 170
    Vänster:Sfär -7,25 cylinder -4,25 axel 13

Vet ej exakt vad dessa olika betekningar betyder kan nån förklara vad sfär osv är vore jag tacksam.
    Med dessa linser jag har nu såg jag med stor möda 0,8 på tavlan hos optikern men det var inte lätt se så långt ner.

Jag har haft soflens 66 toric linser väldigt länge och dom som kan sin sak vet att dom inte kan göras i mina styrkor men iallafall såg jag stabilare med dom än jag gör nu kan nån förklara detta?
    Om man jämnför soflens med glasögonen är det stor skillnad se här:
    Höger:radie 8,5 diam 14,5 sfär -5,50 cyl-2,75 axel 170
    Vänster:radie8,5 diam14,5 sfär -6,50 cyl-2,75 axel 10

Hoppas ni fattar vad jag menar.
    Ska jag gå tillbaks till soflens bara för att få stabilare lins fast då ser jag sämre?
    Vad för lins ska jag prova säga till min optiker att jag vill ha?
    Det finns ju massa olika linser så visst borde det finnas en sorts lins för mig eller är det kört?

Förlåt för alla dumma frågor men jag vill ju veta vad som kan orsak detta med min suddighet mm.

Lotta

• Lotten73

En sak till vad har ni för synfelAn ni berätta vad ni har i styrka cyl mm.
    Eller är det bara jag som ser så här dåligt?*S*

• Lotten73

Nu ska ni få höra jag duschade nyss och fick schampoo i ögat som jag fått massa gånger förr men då var det ingen fara.
    Men denna gång åkte linsen ut ur ögat och det finns ju ingen chans i världen att den går att hitta igen.
    Och jag som skulle till optikern imorrn kolla vad som är fel med just dessa linser.
    AHn måste tycka jag är en jättejobbig kund som inte blir nöjd och till råga på allt tappar bort en lins.
    Ska jag ge upp skita i allt be få engar tillbaks eller tror ni det kan bli bra?
    Får man föresten pengar tillbaks om man inte är nöjd?

• tingi
    Lotten73 skrev 2010-02-09 09:37:36 följande:
    Nån som har stora synfel och använder linser brytningsfel närsynthet? Vad har ni sånt fall för synfel och vad har ni för typ av linser månads halvårs eller årslinser? Funkar det bra? Jag vet inte vad för styrka jag har på dessa linser jag använder nu men enl glasögonreceptet har jag följande : skriver precis som det står på receptet eller synintyget som det också kallas. Höger:Sfär -5,57 cylinder -4.50 axel 170 Vänster:Sfär -7,25 cylinder -4,25 axel 13 Vet ej exakt vad dessa olika betekningar betyder kan nån förklara vad sfär osv är vore jag tacksam. Med dessa linser jag har nu såg jag med stor möda 0,8 på tavlan hos optikern men det var inte lätt se så långt ner. Jag har haft soflens 66 toric linser väldigt länge och dom som kan sin sak vet att dom inte kan göras i mina styrkor men iallafall såg jag stabilare med dom än jag gör nu kan nån förklara detta? Om man jämnför soflens med glasögonen är det stor skillnad se här: Höger:radie 8,5 diam 14,5 sfär -5,50 cyl-2,75 axel 170 Vänster:radie8,5 diam14,5 sfär -6,50 cyl-2,75 axel 10 Hoppas ni fattar vad jag menar. Ska jag gå tillbaks till soflens bara för att få stabilare lins fast då ser jag sämre? Vad för lins ska jag prova säga till min optiker att jag vill ha? Det finns ju massa olika linser så visst borde det finnas en sorts lins för mig eller är det kört? Förlåt för alla dumma frågor men jag vill ju veta vad som kan orsak detta med min suddighet mm. Lotta
    med dina styrkor kommer det bli jättesvårt att hitta en kontaktlins som passar bra tyvärr. prata med din optiker om att ev testa en halvårslins är mitt tips, om du nu vill se bättre. halvårslinser är oftare stabilare och görs i alla styrkor i princip. nackdelen är att dom är tjockare och oftare mer obekväma. att se 0.8 med ditt synfel med "vanliga" kontaktlinser är jättebra.

angående linsreceptet så är sfär den vanliga närsyntheten och cyl är astigmatismen. styrkorna på synintyget är troligtvis inte de linser du har på dig nu. för nu är det väl vanliga månadslinser du testar? vanliga månadslinser finns inte i så höga styrkor.

om du vill gå tillbaka till soflens kan bara du svara på. är det viktigare att se stabilt eller lite bättre ibland?!
  • Lotten73

Tingi.
    Jag ska höra med optikern på fredag vad vi kan göra för nu är jag less på att ha det så här.
    Nåt borde vi ju kunna göra så alla blir nöjda.
    Får stå ut imorrn sedan be om hjälp.
    Jag testar halvårslinser som kan göras i mina styrkor men ändå blir det inte rätt.
    kanske det beror på starka linser stort synfel och att dom roterar lite då blir det suddigt och jag märker det mer än med andra linser.
    Bättre se lite sämre men stabbilt eller vad säger du?

• tingi
    Lotten73 skrev 2010-03-10 20:54:04 följande:
    Tingi. Jag ska höra med optikern på fredag vad vi kan göra för nu är jag less på att ha det så här. Nåt borde vi ju kunna göra så alla blir nöjda. Får stå ut imorrn sedan be om hjälp. Jag testar halvårslinser som kan göras i mina styrkor men ändå blir det inte rätt. kanske det beror på starka linser stort synfel och att dom roterar lite då blir det suddigt och jag märker det mer än med andra linser. Bättre se lite sämre men stabbilt eller vad säger du?
    ja, att se stabilt skulle jag själv föredra.

tyvärr så går inte alla synfel att fixa med linser till 100% och vissa personer kan inte ha linser för att dom bara vrider sig hela tiden... det finns ju massa olika sorters halvårslinser men det är ju såklart jobbigt att testa nya hela tiden eftersom man inte vet när det blir bra.

hoppas det går bra på fredag!
Svar på tråden linser