• Brunnsbo

Vad är den egentliga räntan? bil lån med aviavgift.

Kan någon hjälpa mig med vad räntan egentligen blir.

ska köpa en bil och har blivit erbjuden följande deal.
    rörlig ränta 3.2% samt uppläggningsavgift 595:- samt aviavgift 45:- per månad.
    detta av bilföretaget.
    sen har banken gett oss 3.69% men utan aviavgift. vet inte om de har någon uppläggningsavgift. 
    men vilket är billigast? och vad är den egentliga räntan när man räknar in aviavgiften?
    är ganska usel på matte och missade nog denna lektionen....
    jättetacksam om någon vet hur man räknar.
  • Svar på tråden Vad är den egentliga räntan? bil lån med aviavgift.
  • Thursday

De är skyldiga att ange den effektiva räntan, d.v.s. räntan inklusive alla avgifter. Det är den du ska jämföra.

• Anatha

Hur stor summa ska du låna?

• Cs mamma

Du ska som sagt jämnföra den effektiva räntan...

Av dom uppgifter du gett kan man inte säga vilket som är billigast för du har inte gett alla uppgifter tex saknas hur stort lånet är...

Att det skiljer i procentenheter kan alla se men hur mycket det är i kronor kan man inte veta utan att veta lånebelopp och först då kan du se om aviavgiften och uppläggningsavgifterna blir billigare osv osv dessutom måste du ha fullständigt villkor från banken...

Effektiv ränta är alltså lösenordet och sen börja räkna...

• Brunnsbo

ska låna 89 000 kronor.

tror inte banken tar någon uppläggningsavgift. eller så är det inräknat i den räntan de har gett mig.
    bilförsäljaren har tidigare gett mig en annan ränta som jag idag prutade ner efter samtal med banken. fångade han på mobilen och då hade han nog ingen möjlighet att ge mig den effektiva räntan. han sa bara att jag kan ge dig 3.2 % plus aviavgift 45 kr per månad och uppläggningsavgift 595:-
  • Cs mamma

3.2% av 89000= 2848kr
    2848+595=3443
    45*12=540
    3443+540=3983kr på ett år i räntekostnader sen tillkommer amortering

3.69% av 89000= 3284.1kr i ränktekostnad

Sen beror det på om hur snabbt du amorterar om du amorterar på under ett år osv... dubbelkolla allt med den som är billigast...

• Brunnsbo

Tack du är en Angel

Det lät ju verkligen som att 3.2% ränta borde vara billigast!
  • Cs mamma

Jo visst är den billigare när det gäller ränta men du har ÖVER 1000kr/år i fast avgifter.

Titta även om det är bunden ränta på något av lånet... just nu är det billigt att låna pengar men räntan kan gå upp och då kan det bli heeeeeeeeeeeeeeeeeelt andra siffror

• Anatha
    Brunnsbo skrev 2010-02-05 17:49:30 följande:
    Tack du är en Angel Det lät ju verkligen som att 3.2% ränta borde vara billigast!
    Tänk också på att du måste ha utrymme i din budget att amortera mer än vad bilens värde går ner. Gör du inte det så står du med ett lån som du inte kan ta dig ur om det skulle krisa.
Svar på tråden Vad är den egentliga räntan? bil lån med aviavgift.