• Felle R

hur hittar man ett bortadopterat syskon?

Hejsan!

Min sambos pappa är även pappa till en tjej född någon gång på 60-talet. 
    Enligt ord sagda av pappans syster/sambons faster för 20 år sedan skall denna flicka ha blivit bortadopterad.

Min sambo har ingen kontakt med sin faster, och kan dessvärre inte prata med sin pappa om detta. (inga förslag om att försöka prata behövs).
    Han vet inte om pappan har skrivit på något faderskapsintyg, pappan var i allafall inte gift eller hade något stadigt förhållande med mamman till barnet.

Min sambo närmar sig 40 år och är intresserad av den borttappade halvsystern.

Finns det något sätt man kan gå till väga på om man vill leta upp ett bortadopterat biologiskt syskon?

Eller är alla uppgifter sekretessbelagda i samband med adoption?

• Svar på tråden hur hittar man ett bortadopterat syskon?
  • Nyfiken gul

Om han skrev under faderskapet kan du få reda på information via hans personnummer hos Skatteverket/folkbokföringen.

Ännu bättre är förstås om det finns någon som helst information om mamman, kanske någon gammal adress, namn eller delar av ett personnummer - då kan du också söka via folkbokföringen.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • solskina

Det är bara att ringa skattemyndigheten hon behöver bara tala om sitt eget personnummer så får hon sin pappas genom datan om hon inte kan hans hela nummer. Sedan söker dom på pappans personnummer och du får en utskrift hemskickat till dig. Dom får inte ta det över telefon. Där står det även om personerna lever eller inte.

Inga problem alls, min man är adopterad. Han har på detta sett fått reda på att han har 6 syskon.

• en glad

På -60-talet hände dt att man sekretessmarkerade uppgifter som hade med adoptionen att göra - man trodde på den tiden att det var bäst för barnet .... men har ni tur och hittar en engagerad person på folkbokföringen så skall det ändå gå att få fram uppgifter .... ett annat sätt att gå är att leta i den kommun där barnet föddes. Där finns handlingar om faderskapsutredningen och adoptionen arkiverade. Det går också att leta i arkivet i den tingsrätt där adoptionen beslutades ....

• en glad
    solskina skrev 2010-02-06 19:45:31 följande:
    min man är 66:a det var inga problem.
    Nej, alla adoptioner sekretessbelades inte, och även de som gjorde det kan man hitta ingångar i ....
  • solskina

Nej det är nog få som är det , för hans bror fanns på barnhem och hans papper var öppna med!
    Min man var sommarbarn hos familjen först och blev kvar. Så föräldrarna träffade även varann, vi överlämnandet. Hör inte till vanligheterna.

• en glad
    solskina skrev 2010-02-06 22:22:17 följande:
    Nej det är nog få som är det , för hans bror fanns på barnhem och hans papper var öppna med!Min man var sommarbarn hos familjen först och blev kvar. Så föräldrarna träffade även varann, vi överlämnandet. Hör inte till vanligheterna.
    Nej, vid den tiden var det ovanligt - idag är öppna adoptioner det vanligaste när det gäller olika sorters nationella adoptioner!
  • Felle R

Tack för tipsen, jag ska börja med att ringa folkbokföringen på måndag, hoppas de kan ge os något svar, annars får man väl kika vidare inom kommunen ochh faderskapsutredeningar...

Tyvärr vet vi inte till hundra procent att mamman bode i samma stad som pappan men det är väl troligast i allafall, någonstans att börja =)

• Felle R

Inget napp på folkbokföringen, de tror att om syskonet är fött på 60-talet och pappan ej skrivit på faderskap kan det bli mycket svårt...

Har ni några ideer om hur jag skall fortsätta?
    De bodde i Bispgården vid den här tiden, det är allt vi vet.

• en glad

Sök upp fastern är väl ett hett tips .....
    Och kommunens barnavårdsmannaarkiv (kommunen där barnet föddes) ... om mamman var ogift vid födelsen finns där alla handlingar om faderskapsutredningen - även om den inte utmynnade i ett erkännande ....

• Felle R

Fastern kommer inte ihåg så mycket mer då hon var liten när det hela hände tyvärr =(

Tack för tipset, ska se om det går att kolla upp =)

Svar på tråden hur hittar man ett bortadopterat syskon?