• sanna88a

akalla

är akalla ett bra område?

• Svar på tråden akalla
  • April Mamma

Jag skulle inte vilja bo där =)

• Fru Krokodil

Nej,det är slum. Om du inte ska bo i radhusen där dvs,det är lite mindre slum.

• sanna88a

åh okej, fan vi har fått ett lägenhetserbjudande där. och det är ju skitsvårt att få lägenhet i sthlm..hmm :/

• April Mamma
    sanna88a skrev 2010-02-05 20:23:48 följande:
    åh okej, fan vi har fått ett lägenhetserbjudande där. och det är ju skitsvårt att få lägenhet i sthlm..hmm :/
    Ja, det är svårt- Tacka Ja och byt sedan lyan om ni inte trivs.

Att det skulle vara slum kan jag nog inte hålla med om...det är väl som vilken förort som helst egentligen.
    Jag bodde för några år sedan i Hässelby gård som har världens sämsta rykte...men det var typ ingen skillnad på att bo där som att bo inne i stan som jag gjorde tidigare...
  • sanna88a
    April Mamma skrev 2010-02-05 20:28:29 följande:
    Ja, det är svårt- Tacka Ja och byt sedan lyan om ni inte trivs. Att det skulle vara slum kan jag nog inte hålla med om...det är väl som vilken förort som helst egentligen. Jag bodde för några år sedan i Hässelby gård som har världens sämsta rykte...men det var typ ingen skillnad på att bo där som att bo inne i stan som jag gjorde tidigare...
    hässelby gård känner jag till, där är det faktiskt fint

hur vet man att uthyraren är seriös? fick nyss höra av en kompis att det förekommer att folk lägger ut annonser på lägenheter bara för att dem inte betalt hyran på X antal månader och sedan lurar folk att hyra den och betala deposition X antal månader för att sedan säga att den inte får bo kvar
  • April Mamma
    sanna88a skrev 2010-02-05 20:44:26 följande:
    hässelby gård känner jag till, där är det faktiskt fint hur vet man att uthyraren är seriös? fick nyss höra av en kompis att det förekommer att folk lägger ut annonser på lägenheter bara för att dem inte betalt hyran på X antal månader och sedan lurar folk att hyra den och betala deposition X antal månader för att sedan säga att den inte får bo kvar
    Ja, det är visst väldigt vanligt att bli lurad bara för att man är i behov av en bostad.

Man bör ju inte betala nått i förskott osv innan man har fått nyckeln el dyl, men iofs så vet man ju inte heller om denna nyckel man får passar heller...
    Och om man gör affär så ska man alltid skriva papper, ta leg osv...
  • sanna88a
    April Mamma skrev 2010-02-05 20:49:03 följande:
    Ja, det är visst väldigt vanligt att bli lurad bara för att man är i behov av en bostad. Man bör ju inte betala nått i förskott osv innan man har fått nyckeln el dyl, men iofs så vet man ju inte heller om denna nyckel man får passar heller... Och om man gör affär så ska man alltid skriva papper, ta leg osv...
    jaa. hmm, måste ringa och prata med dem om allt detta såatt dem ahr de kalrt för sig.
  • Anova

Det är absolut inget fel på Akalla, det är som vilken förort som helst.
    Sen finns det trevligare områden än andra.
    Mariehamnsgatan, Pargasgatan och Torneågatan tycker jag är allra bäst (kanske för att jag har bott där?). Helsingforsgatan är också bra.

Kaskö-, Porkala-, Sveaborgs-, Saima- och Nystadsgatan är helt okej, kanske lite sämre än de ovan, men helt okej (lite mer slitna hus, lite tråkigare gårdar). Sibeliusgången är nog sämst, men jag tror absolut att det går att bo där... Har många vänner som bor eller bott där under 00talet.

Sen finns radhusområdena, Dalen (Torneå- och Tavastehusgatan) och Trädgårdsstan (Imatragatan). Mindre radhus, fina områden.

Slum? Det är definitivt inte slum. Det är en typisk miljonförort.
    Fördelarna med Akalla tycker jag är Akalla by och närheten till Järvafältet..
    Bra ICAaffär och en Lidlaffär (jag föredrar ICA).

Är det något speciellt du vill veta? Har bott där i över 20 år, och är på besök väldigt ofta (mina föräldrar bort fortfarande kvar).

• sanna88a
    Anova skrev 2010-02-05 21:27:42 följande:
    Det är absolut inget fel på Akalla, det är som vilken förort som helst. Sen finns det trevligare områden än andra. Mariehamnsgatan, Pargasgatan och Torneågatan tycker jag är allra bäst (kanske för att jag har bott där?). Helsingforsgatan är också bra. Kaskö-, Porkala-, Sveaborgs-, Saima- och Nystadsgatan är helt okej, kanske lite sämre än de ovan, men helt okej (lite mer slitna hus, lite tråkigare gårdar). Sibeliusgången är nog sämst, men jag tror absolut att det går att bo där... Har många vänner som bor eller bott där under 00talet. Sen finns radhusområdena, Dalen (Torneå- och Tavastehusgatan) och Trädgårdsstan (Imatragatan). Mindre radhus, fina områden. Slum? Det är definitivt inte slum. Det är en typisk miljonförort. Fördelarna med Akalla tycker jag är Akalla by och närheten till Järvafältet.. Bra ICAaffär och en Lidlaffär (jag föredrar ICA). Är det något speciellt du vill veta? Har bott där i över 20 år, och är på besök väldigt ofta (mina föräldrar bort fortfarande kvar).
    gatan heter sibeliusgången
    är det nån gata du hört talas om?
    är det fina naturområden?
  • Anova
    sanna88a skrev 2010-02-05 21:50:49 följande:
    gatan heter sibeliusgångenär det nån gata du hört talas om?är det fina naturområden?
    Sibeliusgången är okej. Det är kanske inte den finaste av gatorna i Akalla, den ligger liksom i mitten av Akalla, och går genom hela förorten. Bor du på Sibelusgången 18 till 25 så bor du mitt i Akalla centrum. Bor du på lägre siffror (2-3) bor du nära Husby..

Det är jättefina naturområden nära Akalla. Dels har du fältet nedanför Akalla som ligger mellan Akalla och Tensta/Hjulsta. Och dels har du det jätteområde som ligger mot Hägerstalund (gamla Crossbanan), som sträcker sig från Akalla bort mot Barkarby, och ännu längre.
    Grönområden kommer du defintivt inte sakna.
  • sanna88a
    Anova skrev 2010-02-05 22:03:55 följande:
    Sibeliusgången är okej. Det är kanske inte den finaste av gatorna i Akalla, den ligger liksom i mitten av Akalla, och går genom hela förorten. Bor du på Sibelusgången 18 till 25 så bor du mitt i Akalla centrum. Bor du på lägre siffror (2-3) bor du nära Husby.. Det är jättefina naturområden nära Akalla. Dels har du fältet nedanför Akalla som ligger mellan Akalla och Tensta/Hjulsta. Och dels har du det jätteområde som ligger mot Hägerstalund (gamla Crossbanan), som sträcker sig från Akalla bort mot Barkarby, och ännu längre. Grönområden kommer du defintivt inte sakna.
    tack för all information :)
    en sak till, är det nära till närmaste willys/ica maxi? om man vill storhandla tänkte jag.
  • Anova
    sanna88a skrev 2010-02-05 22:08:32 följande:
    tack för all information :)en sak till, är det nära till närmaste willys/ica maxi? om man vill storhandla tänkte jag.
    Närmaste ligger i Häggvik.
    Dit tar du dig bäst med bil eller med buss 514 från Helsingforsgatan (på gränsen till Husby, vid Husbybadet).
  • Michanna

kan säga att vi trivdes i akalla ända tills vi fick barn. Gillade inte barnomsorgen vi såg. Men svärmor bor kvar i akalla och trivs bra. Bra kommunikationer in till stan. och nära ( cykel/bilavstånd. ) till sollentuna och barkaby.
    Vi bodde dock i trädgårdstan.

Svärmor bor på kaksögatan som är brf.

• Anova
    Michanna skrev 2010-02-07 12:04:03 följande:
    kan säga att vi trivdes i akalla ända tills vi fick barn. Gillade inte barnomsorgen vi såg. Men svärmor bor kvar i akalla och trivs bra. Bra kommunikationer in till stan. och nära ( cykel/bilavstånd. ) till sollentuna och barkaby.Vi bodde dock i trädgårdstan.Svärmor bor på kaksögatan som är brf.
    Många i Akalla verkar välja barnomsorg i t.ex. Kista istället.
    Det finns dock några som har bra rykte. T.ex. Akalla Hill (Torneågatan 110)
Svar på tråden akalla