• Signa tur

Friköpt eller BR-radhus?

Vad skiljer dessa former av radhus från varandra?
    Förstår att man äger huset om det är friköpt och man äger en andel i föreningen vid BR-radhus och att man betalar avgift varje månad.

Det jag undrar över är om ex värmepannan går sönder i BR-radhus vem betalar då den? Fasaden sköter väl föreningen?

Berätta gärna det ni kan och vet så jag får rätt ut dessa begrepp.

• Svar på tråden Friköpt eller BR-radhus?
  • Soffen

Hmm, är du bostadsrättsägare betalar du ju en avgift till föreningen. Denna avgift används väl oftast av föreningen till att underhålla och förbättra fastigheten/erna så om pannan går sönder skulle jag tro att föreningen betalar kostnaden.

Vilken boendeform som är bäst beror väl på vad man vill med sitt boende. Jag har bott i bostadsrättslägenhet tidigare och är mycket glad nu att som villaägare ha total frihet över mitt boende. Men visst är det så att mera frihet även innebär mer förpliktelser...

• Stugmamman

Regeln vid bostadsrätt är att föreningen sköter det yttre underhållet och ägaren det inre. Själv har jag aldrig stött på ett br-radhus med egen panna utan här där jag bor har de flesta fjärrvärme. I stadgarna brukar man kunna läsa vad som gäller i en specifik förening.

Svar på tråden Friköpt eller BR-radhus?