• TaraAva

Hur gör ni som jobbar heltid och har hund???

Hej

Jag och maken drömmer om att någon dag utöka familjen med hund ( Han är uppväxt med hund), undrar nu om någon kan dela med sig av erfarenhet?

Maken jobbar heltid och jag studerar vilket resulterar i att jag behöver vara hemifrån ev. 2 dgr i månaden i ca 6timmar.

Hur har ni som har hund löst detta?

Vill absolut inte skaffa hund om vi inte hinner umgås och ta hand om den utan vill bara höra om ni har några tips.

• Svar på tråden Hur gör ni som jobbar heltid och har hund???
  • hannis

Jag har valt ett jobb där jag jobbar skift medan min man jobbar dagtid. Detta gör att hundarna sällan behöver vara ensamma hemma hela dagar och att jag ofta har tid på dagtid med hundarna.

Har även hundgård men den används mest sommartid.

• MiisPiis
    lilleg skrev 2010-02-05 20:50:52 följande:
    jag har med hunden på jobbet
    Lyxigt, men så kan ju inte många göra.
  • Uliise

2 dagar i månaden i ca 6 timmar låter ju inte alls farligt? Ser inget hinder för att skaffa hund iom det.

Annars har jag inget bra svar, har själv hund och har studerat heltid under tiden - med flexibla tider. har dock haft turen att ha en väldigt lugn och stabil hund som klarat sig själv väldigt bra. Dock inom rimliga gränser!

• gedansk

vi har våran hund med oss på vårat företag annars hade det varit svårt att få ihopp det.

• Soul

Om det handlar om att lämna hunden ensam någon gång ibland i 6 tim så är det vanligtvis inget problem, men det bör inte vara dagligen. När jag hade hund hade jag som regel att hon inte skulle vara ensam i mer än 4 tim max, möjligtvis upp till 6 tim någon enstaka gång ibland. Hon var på hunddagis när jag jobbade och sen hade jag underbara vänner som gärna passade henne om jag behövde vara borta.

• Lathundarna

Hunddagis, dagmatte/husse, hjälpsamma grannar, underbar familj, hundgård, dogwalker, etc, etc. Alternativen är många.

• Majsan70

Vi går om varandra i mångt o mycket härhemma. Vi är ju två vuxna o två tonåringar som alla har lite olika tider o därmed är våra djur sällan ensamna nån längre stund.

• Babysitter

Som er situation ser ut nu ser jag inget hinder med att ni skaffar hund. För hundens bästa är det dock viktigt att ni tänker steget längre.
    Hur ser situationen ut när du har studerat klart?
    Kommer du att arbeta heltid då? Har du eller din man möjlighet att ta med dig hunden till jobbet?
    Har ni någon som kan ta hand om hunden när ni båda jobbar?
    Har ni råd med hunddagis eller dagmatte/husse?
    Om ni inte redan har barn, hur kommer det att bli när ni skaffar barn? Kommer ni att ha lika mycket tid att avsätta för hunden då?
    Har ni testat er för allergi mot hund? Det kan blossa upp även om man inte varit allergisk tidigare. Ta er tid och tänk igenom alla detaljer ordentligt ca 10 år framöver så att ni slipper tänka tillbaka när ni väl skaffat hunden att ni ångrar erat beslut
    Det kan ju hända att saker och ting inte blir som ni har tänkt er i framtiden, men om ni tänker på detta nu så slipper ni tänka på det sedan. Då har ni gjort vad ni har kunnat och ni har försökt att planera för att hunden ska få ett bra liv tillsammans med er.

Min hund är ensam 2-3 h per dygn när jag jobbar.
    Om jag börjar 7 så börjar sambon 11 och senast kl 14 kommer dagmatte och hämtar hunden och så är hunden med henne till 16.
    Vi betalar 60 kr/h för ca 10 h i veckan. Ibland mindre och ibland mer.

Svar på tråden Hur gör ni som jobbar heltid och har hund???