• lillamye

får man verkligen sälja semlor som legat i värmen?

var på ÖB idag och såg dom sålde semlor dom låg vid kassan, jag sj svettades då jag handlade

måste inte såna varor va i kyl?samt ser dom säljer ägg fast dom oxså ligger framme i värmen.

får man sälja så???

jag oroar mig för bakterier iaf och vågar ej köpa dessa varor.

• Svar på tråden får man verkligen sälja semlor som legat i värmen?
  • La Lola

Ägg behöver inte förvaras kallt.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • lillamye
    La Lola skrev 2010-02-05 22:04:18 följande:
    Ägg behöver inte förvaras kallt.
    ok men grädden då?

måste varit bra varmt i butiken då man svettas rejält tro iaf inte äggen mår bra
  • sabo

I förrgår åt jag sådana semlor och idag lever jag fortfarande.

• TheMother

Grädde blir dåligt jättefort, så jag kan verkligen inte tänka mig att det får säljas när det ligger framme.

Ägg får stå framme, som La Lola skrev. Bäst före-datumet på ägg gäller när ägg står framme i värmen. Förvarar du dem däremot kallt så kan de stå sig upp mot en månad längre än bäst före-datumet.

Mamma till Anton 080920
  • lillamye

och vem vet hur många dagar semlorna stått i denna värme???

• lillamye

bäddar för magsjuka tror jag iaf med sur grädde fyy

• Ungmamma83

varör köpa semlor om du nu är rätt för att det kan ha bildats bakterier i värmen?

• sabo
    Ungmamma83 skrev 2010-02-06 00:43:30 följande:
    varör köpa semlor om du nu är rätt för att det kan ha bildats bakterier i värmen?
    Undrar jag med?
    Och vill man veta så kan man ju köpa en semla och äta?
  • lillamye

har inte köpt semlor därifrån skulle aldrig komma på tanken heller.

kan ju stått flera dagar i värmen,

ursch

• Tjoflöjt

Konditorier förvarar ju inte semlorna i kyla! Och semlor, och bröd överhuvudtaget, blir så s-tans segt när dom stått kallt. Jag tar hellre semlor som stått i rumstemperatur.

• lillamye
    Tjoflöjt skrev 2010-02-06 10:55:36 följande:
    Konditorier förvarar ju inte semlorna i kyla! Och semlor, och bröd överhuvudtaget, blir så s-tans segt när dom stått kallt. Jag tar hellre semlor som stått i rumstemperatur.
    där jag köper semlor står dom iaf ikyla vill ej ha nån sur grädde
  • inze
    lillamye skrev 2010-02-05 22:10:20 följande:
    och vem vet hur många dagar semlorna stått i denna värme???
    Jag kan aldrig tänka mig att de säljs längre än den dagen de ställs fram.

Min mataffär säljer gårdagens semlor för halva priset (står i kyldisk) och står de framme hos ÖB så tror jag inte de vill/vågar/får sälja dem länge än leverensdagen.

När min vanliga mataffär har extrapris på semlor (nån gång varje säsong) säljer de så många så då står de också framme i butiken. Är nog ingen fara när omsättningen är stor. Var priset bra på ÖB är den säkert det där också.
Svar på tråden får man verkligen sälja semlor som legat i värmen?