• LillaÅskMolnet

Dålig i magen,hur länge efter magsjuka?

Förra lördagen hade vår 5-åring magsjuka...Nu är han fortfarande väldigt lös i magen och kräktes även en gång inatt,men är som vanligt och äter som vanligt.
    Hur långt efter kan de vara dåliga i magen?Nån som vet?

• Svar på tråden Dålig i magen,hur länge efter magsjuka?
  • Mars2007

Vår son har precis börjat bli ok i magen. Han har haft lös mage/diaré i över 14 dagar. Han har dock bara kräkts några av dagarna.

• Simpleblack

En vecka var mina lösa i magen

• LillaÅskMolnet

Ok...Men i början av veckan har han ju inte bajsat konstigt el mått konstigt...och det inatt var ju bara en gång!
    Det är första gången vi har magsjuka så jag vet inte så mycket om hur barn påverkas{#lang_emotions_embarassed}

• Simpleblack

Det är inte ovanligt att barn blir lösa i magen av andra orsaker, ex rejäla förkylningar. Att  han kräkts tyder ju på att det är något annat.

• pigglet

Diarré kan man har länge, ibland har våra 2 yngsta haft det i 14 dagar. Kräkningarna kan ju också komma tillbaks under den tiden, inte alls ovanligt. Man smittar förstås...

Det gäller att hålla koll på att de kissar, att de inte blir uttorkade. Kan man bli även av diarréer.

Undvik söta drycker, tex läsk. Fullkorn och fibrer förvärrar. Mjölk likaså.

Kokt potatis, kokta morötter, ris, kokt fisk, banan, rivet äpple, vitt bröd, blåbär, majsvälling och smör är bra. Proviva och hälsofil kan hjälpa magen att komma igång igen.

• Mars2007

Ja, en förkylning kan ju orsaka slemmiga kräkningar t ex. Och våra barn kan bli lösa i magen lite när som helst egentligen - kan ju bero lite på kosten.

Vår dotter kan kräkas av trötthet men oftast p g a allt slem hon har i "systemet" d v s hon hostar till kräks..

Om han varit ok i veckan så är det säkert ingen fara!

För vår del var sonen aldrig bra emellan.. utan först nu håller det på att rätta till sig!

• Rulltrappa

min äldsta var magsjuk en vecka och sen led han av tillfällig laktosintolerans under 7 månader efteråt. så magen kan bli skapligt ur balans efter en maginfluensa.

• LillaÅskMolnet
    pigglet skrev 2010-02-05 22:15:17 följande:
    Diarré kan man har länge, ibland har våra 2 yngsta haft det i 14 dagar. Kräkningarna kan ju också komma tillbaks under den tiden, inte alls ovanligt. Man smittar förstås...Det gäller att hålla koll på att de kissar, att de inte blir uttorkade. Kan man bli även av diarréer.Undvik söta drycker, tex läsk. Fullkorn och fibrer förvärrar. Mjölk likaså.Kokt potatis, kokta morötter, ris, kokt fisk, banan, rivet äpple, vitt bröd, blåbär, majsvälling och smör är bra. Proviva och hälsofil kan hjälpa magen att komma igång igen.
    Jag kan inte få min son att dricka varken proviva,fil,välling el blåbärsdryck...Han är otroligt kräsen med maten tyvärr!Men dricker gör han jättebra så det är ingen fara...och äter gör han ju också för den delen.
  • Mars2007

Det viktiga är ju att de kissar!! Inget kiss i blöjan, ja då kan det vara läge för en läkare att titta på de små.

Dock fick sonen dricka "allt" utom vatten när han var inlagd såsom äppleljuice, saft, isglass - helst inte vatten. Dock fick han det till sist eftersom han ratade allt annat (vätskeersättning fick vi i honom men tyvärr kom det upp igen).

Men under en magsjuka bör man ju undvika de söta.. såvida de inte blir uttorkade uppenbarligen...

• LillaÅskMolnet

Men ska jag se det som att han fortfarande har magsjuka el kan det vara att magen inte återhämtat sig riktigt ordentligt och det är därför han har diarre?Kan väl även tillägga att han bara bajsar en gång om dagen...och då är det löst!

• Mars2007
    LillaÅskMolnet skrev 2010-02-05 22:42:35 följande:
    Men ska jag se det som att han fortfarande har magsjuka el kan det vara att magen inte återhämtat sig riktigt ordentligt och det är därför han har diarre?Kan väl även tillägga att han bara bajsar en gång om dagen...och då är det löst!
    Det är svårt för oss att säga, men han kan mkt väl ha lite känslig mage ff. Kanske ska prova med lite skonsam mat någon dag och sakta gå tillbaka till normalt igen. Eller prova iag att ge ngt som har stoppande effekt.. t ex blåbär.
Svar på tråden Dålig i magen,hur länge efter magsjuka?