• Anonym (Undrande)

Köpa hus av föräldrar, syskon vill ha pengar..

Det är så att mina svärföräldrar ska sälja sitt hus och vi gärna vill köpa det till marknadsvärde såklart. Min man har en bror och mina svärföräldrar säger att han har rätt till pengar av oss för att vi köper huset. Tycker inte det känns helt rätt!! Förstår om vi köper det för under marknadsvärdet, för tror att det räknas som arv då, är jag helt fel ute???
    Även min mans bror säger att han vill ha pengar för köpet.

• Svar på tråden Köpa hus av föräldrar, syskon vill ha pengar..
  • längtan09

Köper ni huset nu när dom är vid liv till ett pris som ni är överens om behöver ni inte ge pengar till några syskon. Det blir ju samma regler som om någon utomstående skulle köpa huset.

~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • Trollie
    längtan09 skrev 2010-02-05 22:40:58 följande:
    Köper ni huset nu när dom är vid liv till ett pris som ni är överens om behöver ni inte ge pengar till några syskon. Det blir ju samma regler som om någon utomstående skulle köpa huset.
    helt enig med detta inlägg!
  • Anonym (snufs)

Nej om ni köper huset för marknadsvärdet ska ni inte ge några pengar till hans bror.

hade det däremot så att det var ett arvsskifte så hade ni fått lösa ut brodern!

Men i ditt fall råder jag er att kolla på andra hus, då affärer inom familjen inte alltid är en bra ide´ särskilt inte då brodern redan börjat strula.

• Anonym (Undrande)

Tack för era svar!!
    Brodern vill inte ha detta hus, så kanske går att försöka prata med honom.
    Vi vill gärna ha detta hus, perfekt läge för barnen att växa upp i och ett helt underbart hus. Inte så många som säljer just där, tyvärr
    Väljer att vara anonym eftersom det kan vara lite känsligt..

• Anonym

Om brorsan ska få stålar måste ju föräldrarna avstå från den summan i så fall...

• Anonym

Vi köpte huset vi bor i till värdet mäklaren värderat det till just för att slippa lösa ut någon.
    Så ja jag håller med #3 och en del andra med.

• snarthoppasjag

Vart ligger logiken i att han ska få pengar av er? Isåfall får väll föräldrarna välja om de vill dela med sig av vinsten de gjort på huset då det säljs och isåfall till brodern och er. Kan ni inte gå genom mäklare med budgivning så vet ju brodern iaf att ni inte köpt för under marknadsvärde.

• Anonym

Om ni köper huset till marknadsvärde och brodern får pengar i samband med köpet så räknas det nog som förskott av arv som sedan ska räknas bort den dagen svärföräldrarna dör.

Nu är jag ingen jurist men det har ju inget med arv att göra om svärföräldrarna säljer till marknadspris till er eller någon annan. De är inte skyldiga att dela med sig av några pengar förrän de avlidit.

• Anonym

Vad gamigt!

Hur resonerar brodern själv när han kommer med kravet?

• katten korven

Köper ni till marknadspris så är det som vilket köp som helst. Brodern har inget med det att göra. Om han får pengar  (del av vinsten) av svärföräldrarna får då HAN ett förskott på arvet och ni ska således ha mer vid en ev bodelning. Det bästa är att sälja genom mäklare som gör en värdering och ta hela den kostnaden som det innebär (dina svärföräldrar alltså), allt för att det ska gå så rätt till som möjligt och ingen ska då kunna komma med surt efter. Oavsett vad så ska ni inte ge pengar till brodern och ej heller svärföräldrarna. Han och ni får ert när de dör.

Svar på tråden Köpa hus av föräldrar, syskon vill ha pengar..