• Tulip

Inlagd gurka (smörgåsgurka) vs. saltgurka

Har precis haft en livlig diskussion med en kollega om saltgurka. Hon kallar inlagd gurka / smörgåsgurka för saltgurka, men jag hävdar att det är helt olika saker.

Saltgurka köper man ju oftas hela, säger jag. Ja, men de säljs även på detta sätt (alltså skivade) säger hon. Men de smakar ju helt olika! försöker jag med. Det beror ju på tillverkaren, säger hon.

Gaah! Blir så trött på dessa menigslösa diskussioner, och ändå kan jag inte släppa det eftersom jag vet att jag har rätt. Det är ju en enorm skillnad på smörgåsgurka och saltgurka, men hon tror inte på mig.

Kan någon ge mig ett bra "motargument" så att jag kan avsluta diskussionen och avgå med segern...?

• Svar på tråden Inlagd gurka (smörgåsgurka) vs. saltgurka
  • milimina

gå och köp en burk av varje (dvs i detta fallet de skivade varianterna), ta med till jobbet och tvinga henne att smaka. problem löst

(ja, det är två helt olika sorter och saltgurka är URK)

• milimina

ps. de bör även vara från samma tillverkare typ findus, så hon inte kan skylla smakerna på olika tillverkare

• Tossan79

Vad är ättiksgurka då? Är det samma som smörgåsgurka? För jag skulle tro det har med ingredienserna i lagen att göra, dvs är det en ättikslag eller en saltlag..... I ättikslagen finns det rätt mycket socker tror jag.

• Tulip

Kanske ska köpa med mig några olika sorters gurka till lunchen nästa vecka så vi kan ha provsmakning!

Ättiksgurka är (tycker jag) samma sak som smörgåsgurka. Det är ju en inlagd gurka (men det är i och för sig saltgurka med...) men när jag gör den själv smakar det mer ättika, som jag tycker är gott!

• Trynträ

Men ättiksgurka är ju inte alls samma sak som smörgåsgurka. Då har ni inte ätit ättiksgurka ju. Köp en burk saltgurka, en burk smörgåsgurka och en burk ättiksgurka så märker ni att det absolut inte är samma sak eftersom det bara är smörgåsgurka som är ätbart.

• Tro på

Saltgurka är ju klart godast!!
    Det är stor skillnad på smak, Smörgåsgurkan är ju lite sötare i smak Och tjocka skivor.
    Ättiksgurka är väl lite tunnare, som man har till mat.
    Salt gurkan finns i skivor och som hela gurkor. MUMS

• mejram

Tre olika saker, som sagt.

Ättiksgurka har jag bara ätit hemmagjord - tunnt skivad gurka, en aning socker och ättika som får stå och vätska sig, sen ner med en massa hackad persilja - jättegott till stek. Frisk och syrlig i smaken.

Smörgåsgurka är ju ett måste till leverpastejmackan. Riktigt söt gurka.

Saltgurka vet jag inte riktigt vad man ska ha till, men jag älskar att äta den hel som den är som snacks/mellanmål. Och riktigt salt, som namnet antyder.

• Trynträ

Ok. Jag gör en rangordning.
    1. smörgåsgurka. Jättegott med leverpastej på smörgås.
    2. Saltgurka. Ätligt men väldigt salt. Gott på hamburgare.
    3. Ättiksgurka. Klart oätligt. Smakar vidrigt. Bland det äckligaste jag vet när jag tänker efter.

• Trynträ

mejram: Lyd mitt råd. Köp aldrig köpättiksgurka. Du kommer bara att ångra dig. Om du tycker smörgåsgurka är söt så har du definitivt inte ätit den fabrikstillverkade ättiksgurkan för den är söt. Uschia mig.

• Heisan

Ja det är storskillnad på de olika inläggningarna. Vill man vara nyttig så är det saltgurka som gäller. Smörgåsgurka är det rätt så mycket socker i. Ättiksgurka vet jag inte så mycket om, förutom att den, när jag var liten var hemmagjord och smakade gott.

Svar på tråden Inlagd gurka (smörgåsgurka) vs. saltgurka