• Anonym (kliar!)

Kliar som tusan i underlivet 2 veckor efter förlossningen!

Jag födde mitt första barn för 2 veckor sedan. Det var en normal förlossning (vaginalt) och jag fick inga bristningar men däremot ett klipp i underlivet på slutet för att hjälpa till att få ut min son snabbare. Blev sedan sydd med sådana stygn som ska försvinna av sig själv.

Den första 1,5 veckan hade jag ganska ont och var öm i underlivet men sen för några dagar sedan böjade det avta och istället har det börjat klia något kopiöst, både vid blygdläpparna, runt slidmynningen och även in i slidan. Det går liksom inte att ignorera utan när jag går på toa river jag liksom på det med toapappret för att få det att sluta (är självklart lite försiktig precis vid stygnen).

Är det någon som haft det såhär efter sin förlossning? Är det normalt eller kan det bero på någon infektion? Får väl ringa nånstans (vart?) på måndag men ville kolla med er först.

Tack för hjälpen!!

• Svar på tråden Kliar som tusan i underlivet 2 veckor efter förlossningen!
  • Anonym

Oj... En väninna till mig hade liknande problem och det visade sig vara en tumör som hade förvärrats av förlossningen...

• Cat3

Det låter som svamp.

Men man bör vara säker innan man behandlar så kanske bäst att fråga gyn.

• Cat3

Har du haft avslag och använt binda nu väldigt länge?

• Anonym

Jag har upplevt att det har kliat när underlivet läker.. Har för mig att det har varit så efter varje förlossning

• Kithara

Jag minns inte detta med sån klarhet längre, men jag blev också sydd några stygn, sådana som går bort av sig självt, och jag har för mig att det faktiskt kliade så att jag försökte riva med toapapper utan att sabba stygnen...(Svår uppgift!) Jag har iaf ingen tumör. Men du kan ju ringa bb-numret och fråga, de kan ju svara på det också eller iaf hjälpa dig vidare med ditt problem.

Svullnade du mycket under graviditeten i underlivet? Det kanske kan ha med det att göra, nu när det krymper tillbaka efteråt...jag svullnade jättemycket nämligen.

• Kithara

Svamp som någon sa kan ju också vara en väldigt rimlig förklaring. Be att få komma till gyn så de får titta på dig!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-02-05 22:48:23 följande:
    Oj... En väninna till mig hade liknande problem och det visade sig vara en tumör som hade förvärrats av förlossningen...
    Fast SÅ drastiskt behöver det väl ändå inte vara?!

Det kan ju vara antingen en svampinfektion, eller mest troligt är det bara huden i slidan som håller på att läka ihop efter att ha spruckit lite och faktiskt låtit ett barn passera där

Ni vet, som när ett sår läker och det blir en skorv- det kliar maklöst mycket!

Försök att inte riva med papper, prova med att badda med lite barnolja istället för att hålla det mjukt och fuktigt så borde klådan dämpas lite.
  • augustisten

Såret kan ju klia när det läker men detta låter som en svampinfektion tycker jag. Ring ditt bb för att få råd för säkerhets skull, men jag skulle åkt och köpt vagitorier och kräm på apoteket så fort som möjligt. Har du yoghurt hemma så brukar det lindra om man smörjer med det... det är i vilket fall inte farligt.

• Petra Erika

Har för mig att de kliade när de läkte som andra skrivit redan. Men du kan ju prova med lite vanlig filmjölk för att lindra klådan lite inatt. Och om det är likadant imorrn kontakta BB el Gyn där du bor.

• Anonym (kliar!)
    tack för era svar tjejer! {#lang_emotions_smile} tror att det blivit liiiite bättre nu men om det är kvar även nästa vecka rínger jag bb (bra att ni skrev att man kunde ringa dit fortfarande, det vísste jag inte!)och kollar upp det, skadar ju inte!
  • Anonym

Födde barn för 4 månader och hade samma problem, men fick svaret att de var att de läckte, gick över efter typ 1 vecka och några dagar senare ramlade även stygnen bort =)

Svar på tråden Kliar som tusan i underlivet 2 veckor efter förlossningen!