• shrimp

Fått lönelöfte men inte nämnt graviditet

Hej, jag undrar om det finns någon här som vet vad som gäller i mitt fall.
    Jag har ensam fått ett preliminärt lönelöfte på bolån via telefon. (Min sambo har betalningsanmärkningar så han kan inte vara medsökande.) Jag har inte nämnt att jag väntar barn (v.25) jag är rädd att det ska göra skillnad nu när jag ska träffa bankmannen nästa vecka. Jag vet att om 4 månader att det blir ett barn till och att det har betydelse för min ekonomi. Har man en skyldighet att berätta, t.ex. om man bara var i v. 6? Jag kan inte dölja magen.
    *suck*
    Någon som vet?

• Svar på tråden Fått lönelöfte men inte nämnt graviditet
  • Dramaonline

Eeeehhhh. För oss gjorde det ingen skillnad. Men de frågade inte, så de kanske inte tänkte på det.

• Bisquit

Nja.. du bör väl berätta det. Men dom tar med "oförutsedda" avgifter ( och lönsänkningar ) i kalkylen.
    Däremot bör du ju kanske tänka efter en extra gång om du verkligen har råd att ta detta lån?
    Tänk på att du bara får ut ca hälften av lönen..

du får ju bara ut 80% av lönen och sen är det ju 30% skatt på det.

Bankmänniskor är inga onda varelser som gör allt för att förgöra dig utan helt vanliga människor som tänker efter en gång före. ( istället för dig )

mvh G

• tempo21

Jag berättade inte och de såg min gravidtet och nämde den inte. Bisquit räkanr du inte lite konstigt. Förvisso är det 80% av lönen men INNAN skatt och så det blir inte 50% av lönen som man missar. Isåfall skulle jag bara fått ut 5000:- om jag tagit ut full FP.

När de räknar budgeten så räknar de på den lön du skulle ha vid ev arbetslöshet, mammaledighet mm.

• Bisquit

Jag menar alltså den ursprungliga lönen...
    Sen får du ju pengar från fp.. När nu dom kommer... *suckar*

• Hjärtapåtråd

Jag hade inte sagt ngt om dom inte frågat.

• shrimp

Hej alla!
    Jag tror att dem ändå tar i beräkningen att man kan bli arbetslös och det är väl samma pengar som föräldrapenningen?
    Visst är det bra att de gör kalkylerna men som ensam på lånet räknar dem bara med min inkomst och det är så att min sambo (som inte få tas med i beräkningen) har också en inkomst. Så VI vet att vi klarar oss men som sagt ....*suck*
    *S* Vi har tänkt gifta oss nyår också innan barnet föds (060130) det kanske gör saken ännu värre. Hur funkar det egentligen?!
    Kan knappt sova om nätterna ....snurrig.

• Lakrits74

Tror inte att det gör någon skillnad. Vi har precis fått barn och fått ett stort bolån beviljat och då räknade bankkvinnan på min ordinarie månadslön i kalkylen - för jag ska ju inte vara mammaledig hela livet som hon uttryckte sig. I kalkylen räknar de med att man måste klara lånet även om räntan höjs med flera procentenheter, så lånet beviljas ju inte om du med din nuvarande lön precis klarar att betala månadsräntan.

• Stjärnstoft

När vi tog banklån för vår bostadsrätt var jag i v 25-26 nånting med rejäl gravidmage - inget man missade om vi säger så. På banken räknade dom med min vanliga inkomst och graviditeten var inget varken dom eller vi kommenterade.

• shrimp

Hmm ...intressant. Jag får väl hålla tummarna. Om det skulle skita sig på den här banken så har jag ett lånelöfte någon annanstans där de kanske är "snällare".

• Ilithyia

Shrimp - på SBAB:s hemsida kan man ansöka om lånelöfte, man får svar på någon minut efter att ha fyllt i den. Du kan ju alltid fylla i och se om det går vägen - man behöver ju inte utnyttja lånelöftet om man sedan hittar en annan bank man hellre vill ansöka om lån hos. Men jag tycker att SBAB har ganska bra villkor.
    www.sbab.se/sbab/jsp/polopoly.jsp&a=2164

När vi ansökte om lånelöfte räknade de med min föräldrapenning, trots att jag bara ska vara ledig tre månader till - konstigt att de gör så olika!

• shrimp

Ja det är därför jag är så orolig ...det verkar inte finnas ett svar på det här.
    Jag har redan fått ett lånelöfte på husets kostnad från SBAB men jag behöver en byggnadskreditiv på 175 000 utöver det så det är därför jag hör med bankerna nu. Jag fick ett lånelöfte per post igår från SE-banken (dem som vill träffa mig) och så har jag även ett på G på föreningssparbanken.

Svar på tråden Fått lönelöfte men inte nämnt graviditet