Vad är det med människor?
En nära vän till mig föder upp hundar och jag var där igår kväll. En eventuell valpköpare skulle komma och titta så vi dukade fram med kaffe, alla papper på hundarna för att visa statistik, svara på frågor mm.
Valpköparen kom och det första hon gjorde var att sätta sig i valplådan.
Där var hon nästan okontaktbar. Visst, det är jäkligt sött med valpar och det är skoj, men hon kom för att titta på valpar och tala med uppfödaren.
*suck för valpkramare*
Efter många om och men så gjorde hon oss sällskap vid köksbordet.
Det första hon gjorde var att fråga hur mycket valparna kostade.
14000 kr sa uppfödaren.
Jaha, så lite för alla? sa Vk(valpköparen)
Nej, de kostar 14000 kr styck sa Uf.
Okej. Alltså jag ska ha en valp men jag har inte pengarna nu men jag kan ju betala av tusen kr i månaden säger Vk.
Så fungerar det inte här. Först vill jag lära känna dig så att jag kan bedöma om du är en lämplig valpköpare. Sedan säljer jag inga valpar på avbetalning för det är extremt mycket utgifter i samband med en valpning som valppriser täcker upp en hel del för och jag är inget vinstdrivande företag så jag ger inte krediter till vem som helst, eller rättare sagt ingen. Sedan så är det inte bara ett inköp av en hund som kostar. Foder, försäkring, vacination, utrustning och eventuell veterinärvård kostar massor och har man inte råd att köpa sin hund så är chansen stor att man inte har råd med det heller sa Uf.
Nähä, men då blir jag fodervärd åt en valp istället för då får man ju hunden gratis! sa Vk.
Jag söker inga fodervärdar och om jag gjorde det så skulle jag inte lämna ut hunden på foder till någon jag inte känner och som tror att det är gratis att vara fodervärd. Tror att vi ska säga adjö till varandra för jag känner att jag inte skulle vilja sälja en valp till dig för att du saknar så mycket kunskap i ämnet sa Uf.
Valpköparen satte på sig skorna och stövlade ut genom dörren och vägrade säga adjö eller ens tacka för att hon fick komma och hälsa på.
Vad tänker en del människor med egentligen?
Undrar hur många sådana här människor uppfödare tvingas brottas med under den tid de håller på med sina hundar.