• Barkbam

Drömmer du om att få ditt manus omvandlat till en bok?

Många har drömmar om att få sitt manus/bok utgiven, och bli miljonärer, som Henning Mankell, Camilla Läckberg, Jan Gulliou och sisådär femtio till av de tusentals författare som finns i Sverige.

Vad de flesta inte begriper är arbetet bakom varje manus, som blir till bok. Det är en jättelång väg. Och nu pratar jag inte företag som mot betalning trycker böcker, jag menar riktiga förlag, som står för kostnaden och om det blir vinst betalar författaren.

Du som drömmer om att få ditt manus ända fram till bokhandlarnas disk måste få veta mer och alla som ställer frågor om detta på denna tråd ska få svar. Ärliga och uppriktiga svar. För nu har jag tröttnat på alla som tror att det är så enkelt! 

Fråga och svaret kommer att levereras
  • Svar på tråden Drömmer du om att få ditt manus omvandlat till en bok?
  • Astarte

Det är väl klart det är mycket arbete, finns det personer som inte tror det? Jag har just skrivit ett manus nästan färdigt och är beredd på arbetet som återstår.

• Panthera leo

Ja jag har en dröm. Kanske inte om att bli miljonär men ändå få fram det jag har skrivit till omvärlden. Rent praktiskt, hur går det till? Vem kontaktar man och vem bestämmer om det blir en bok eller inte?

Vad bekostar man själv från första början innan processen är igång? Du säger lång väg.... hur lång tid tar det från manus till bok ( om man nu kommer så långt ).

*nyfiken*....

• Anova

Alla som är någolunda insatt i "litteratursverige" vet att förlagen tar emot massor av manus och de get ut ett ytterst litet fåtal av dessa manus. Och just nu är det väl väldigt få debutanter som ges ut över huvud taget?

De flesta som någonsinn skrivit en novell i skolan vet hur mycket tid det tar och hur mycket som krävs. Att skriva något längre är väl ännu mer jobbigt. Det är väl ingen som tror att en bok blir klar i en handvändning och hamnar hos boklådorna så fort man skickar in ett manus till ett förlag.. Många kända författare har ju blivit refucerade, mest känd är väl Bonnier som refucerade Astrid Lindgrens Pippi Långstrump.

Jag tror tyvärr att många som har författardrömmar inte inser hur lite man tjänar, hur svårt det är att få något utgivet osv. Men idag finns det ju många genvägar till utgivning, ett sätt är precis som du skriver att tycka boken själv. Många förlag är inte intresserade av böcker inom nischade specialområden, då kan det enda sättet vara att tycka dem själv. Jag har just sådana funderingar, jag skriver i ett ytterst nischat område som jag är övertygad om att inget förlag skulle vara intresserad av att ge ut. Jag har skaffat mig sponsorer, gjort marknadsundersökningar mm. och kommit fram till att trycka boken själv och marknadsföra den är genomförbart i mitt fall.

Barkbam.
    Jag har förstått att du är författare och har eget förlag.. Har du startat det för att du själv inte kunde få dina böcker utgivna på något större förlag? Du har ju i princip bara givit ut dig själv (+ en till författare nu i mars).

• Barkbam
    Anova skrev 2010-02-06 12:22:25 följande:
    Alla som är någolunda insatt i "litteratursverige" vet att förlagen tar emot massor av manus och de get ut ett ytterst litet fåtal av dessa manus. Och just nu är det väl väldigt få debutanter som ges ut över huvud taget? De flesta som någonsinn skrivit en novell i skolan vet hur mycket tid det tar och hur mycket som krävs. Att skriva något längre är väl ännu mer jobbigt. Det är väl ingen som tror att en bok blir klar i en handvändning och hamnar hos boklådorna så fort man skickar in ett manus till ett förlag.. Många kända författare har ju blivit refucerade, mest känd är väl Bonnier som refucerade Astrid Lindgrens Pippi Långstrump. Jag tror tyvärr att många som har författardrömmar inte inser hur lite man tjänar, hur svårt det är att få något utgivet osv. Men idag finns det ju många genvägar till utgivning, ett sätt är precis som du skriver att tycka boken själv. Många förlag är inte intresserade av böcker inom nischade specialområden, då kan det enda sättet vara att tycka dem själv. Jag har just sådana funderingar, jag skriver i ett ytterst nischat område som jag är övertygad om att inget förlag skulle vara intresserad av att ge ut. Jag har skaffat mig sponsorer, gjort marknadsundersökningar mm. och kommit fram till att trycka boken själv och marknadsföra den är genomförbart i mitt fall. Barkbam. Jag har förstått att du är författare och har eget förlag.. Har du startat det för att du själv inte kunde få dina böcker utgivna på något större förlag? Du har ju i princip bara givit ut dig själv (+ en till författare nu i mars).
    Mitt första manus skrev jag 1990-1992på skrivmaskin, (som Jan Guillou) fanns inte datorer på den tiden. Jag tog kontakt med en vän, Bengt Hansson dåvarande chefredaktören på GT (Göteborgs Tidningen) för jag hade ingen aaaaning om hur det gick till att få ut en bok. Bengt läste och sa till mig: Det är jättebra men du måste omarbeta det! Jag var dum nog att inte fråga vad ordet "Omarbeta" betydde.

Flera år senare 1997 började jag skriva igen och strax innan vi flyttade till Spanien skickade jag in manuset till Dorothea Bromberg, vilket också var fel, inget förlag vill ha manuset på fil, utan alltid i pappersform. I vilket fall som helst tackade hon nej.

Vi återflytten till Sverige ( jag gillade inte att se palmer hela tiden) bosatte vi oss på Tjörn och jag skrev återigen ett manus. Skickade detta i pappersform till, först de stora förlagen som tackade nej, och sedan till de mindre förlagen. Ett förlag Axplock antog mitt manus.

Eftersom jag då inte hade en aning om hur det gick till trodde jag i min enfald att det som Axplock gjorde, nämligen ta betalt, var helt i sin ordning. Efter utgivningen, som i mina ögon blev ett fullständigt fiasko med en bok som gavs ut i pocketform, inte inbunden, och dessutom var fylld med stavfel och syftningsfel, blev jag först jätteledsen men sedan förbannad.

Därför startade jag eget förlag med F-skattesedel år 2006. Efter att ha haft förlaget i snart fyra år har jag förstått att bokbranschen är "sluten" och att det finns en mängd "oskrivna" regler att förhålla sig till.

Idag är vi så långt komna att vi ska ge ut en annan författares bok, och detta inte med de metoderna som Axplock, som kallar sig förlag, har för sina författare utan på det sättet som riktiga förlag gör, det vill säga står för utgifterna, har kontakter med press, media och bokhandlare.

Att skicka ut ett pressmeddelande är inte detsamma som att få svar! Idag har vi tack vare ett idogt arbete ett kontaktnät inom branschen, som i sin tur besvarar våra frågor och mejl.

Att stora förlag inte längre tar in nischade böcker beror på fler saker. Dels är det dyrt att bearbeta ett manus. Lektörer, redaktörer, design, m.m. kostar en hel del. Reklam inte minst och för att en bok ska löna sig betyder det att den måste sälja i minst 1000 ex. Många böcker säljer inte ens i två hundra ex.

Om vi tar ett exempel på en stor bokhandel i Göteborg hade de vid 2009 år slut c:a 40 000 titlar i butiken. Idag har den summan dragits ner till hälften. E-böcker har också börjat ta andelar. En e-bok är en elektronisk bok, som du antingen kan låna,  köpa för att ladda ner till mobilen, datan eller en läsplatta.

Många bokhandlare, som är anslutna till en kedja, som till exempel Bokia, får mer eller mindre varje dag pallar med böcker, som upphandlats och avtalats av direktionen, som bestämmer över Bokias bokhandlare. Då pratar vi kända författare, som sitter i olika tv-soffor, medverkar i radioprogram och dags- och veckopressen.

Andra författare får inget utrymme alls, förutom i lokala tidningar, men kanske har gamla avtal med förlaget som inte gått ut ännu. Kända ( och som säljer fler ex än 2000) författare kan också byta förlag för att få bättre villkor. En tidning som vi prenumererar på och alltid läser, från pärm till pärm, heter Svensk bokhandel. Det är en branschtidning med mycket bra information.

Samtliga stora förlag har också sagt upp 100-tals avtal, med lika många författare. Allt har blivit tuffare vad det gäller ekonomin.
    Dessa författare har antingen inget nytt förlag eller kanske också startar egna förlag.

Liza Marklund och Jan Guillou valde att starta eget 1999, Piratförlaget, detta för att de ansåg sig få för lite pengar av sina dåvarande förlag, med tanke på att de blev kända och drog in stora summor. Men det är mycket enklare att starta eget förlag med kunskaper om hur branschen fungerar och redan vara ett varumärke.

• Barkbam
    Panthera leo skrev 2010-02-06 12:08:40 följande:
    Ja jag har en dröm. Kanske inte om att bli miljonär men ändå få fram det jag har skrivit till omvärlden. Rent praktiskt, hur går det till? Vem kontaktar man och vem bestämmer om det blir en bok eller inte?Vad bekostar man själv från första början innan processen är igång? Du säger lång väg.... hur lång tid tar det från manus till bok ( om man nu kommer så långt ).*nyfiken*....
    Jag har svarat med ett långt inlägg, men en sak är säker och om det är ett riktigt förlag kostar det inte dig som debutant ett öre! Annars är det tryckeri!
  • Barkbam
    Panthera leo skrev 2010-02-06 12:08:40 följande:
    Ja jag har en dröm. Kanske inte om att bli miljonär men ändå få fram det jag har skrivit till omvärlden. Rent praktiskt, hur går det till? Vem kontaktar man och vem bestämmer om det blir en bok eller inte?Vad bekostar man själv från första början innan processen är igång? Du säger lång väg.... hur lång tid tar det från manus till bok ( om man nu kommer så långt ).*nyfiken*....
    En del som får sitt manus antaget för första gången, kan få vänta ända upp till över ett år innan boken är klar.
  • Panthera leo
    Barkbam skrev 2010-02-06 13:06:46 följande:
    Jag har svarat med ett långt inlägg, men en sak är säker och om det är ett riktigt förlag kostar det inte dig som debutant ett öre! Annars är det tryckeri!
    Tack för din information . Läste ditt långa inlägg, mycket innehållsrikt. Förstår att du har erfarenheten bakom dig.
    Fortfarande har jag en dröm och den är stark.

Finns det bra sidor med tips, eller böcker om hur man skriver en bra bok. Nu menar jag inte innehållet då jag redan har allt klart för mig. Men vad man skall tänka på tex ( om du förstår vad jag menar ). Jag har ingen som helst erfarenhet alls i denna branch.

Mvh Eva
  • Barkbam
    Panthera leo skrev 2010-02-06 13:20:20 följande:
    Tack för din information . Läste ditt långa inlägg, mycket innehållsrikt. Förstår att du har erfarenheten bakom dig. Fortfarande har jag en dröm och den är stark.Finns det bra sidor med tips, eller böcker om hur man skriver en bra bok. Nu menar jag inte innehållet då jag redan har allt klart för mig. Men vad man skall tänka på tex ( om du förstår vad jag menar ). Jag har ingen som helst erfarenhet alls i denna branch.Mvh Eva
    Hej,

Om du googlar på "Lär dig skriva en bok" dyker det upp mängder med olika länkar. En är http://www.you2book.com/authortipssv.aspx som jag inte vet om den är bra men bara som ett exempel.

• Panthera leo
    Barkbam skrev 2010-02-06 13:30:36 följande:
    Hej,Om du googlar på "Lär dig skriva en bok" dyker det upp mängder med olika länkar. En är www.you2book.com/authortipssv.aspx som jag inte vet om den är bra men bara som ett exempel. 
    Du ska ha ett stort tack som delar med dig av din erfarenhet.

Mvh Eva
  • Barkbam
    Panthera leo skrev 2010-02-06 14:23:53 följande:
    Du ska ha ett stort tack som delar med dig av din erfarenhet.Mvh Eva
    Det gläder mig att jag kan vara till nytta med denna fråga, som många frågor kretsar runt.
  • Sannamarie

Jag måste ha haft enorm tur med min författarkarriär sedan jag för 3 år sedan bestämde mig för att bli utgiven. Något jag lärt mig under dessa år är att det är en kamp att bli utgiven av bokförlag men inte omöjligt. Jag har börjat skapa kontakter, fått många dialoger med förläggare kring mina manus och lärt känna jargongen.

Idag har jag snart min andra och tredje barnbok utgiven och snart skriver jag på mitt fjärde bokkontrakt med ett annat bokförlag. Jag är nämnligen barnboksförfattare. Jag lärde känna en förläggare under den här tiden och hon har även läst min spänningsroman och gett mig många goda lovord. De har nästan tackat ja till en utgivning men vill att jag ska skriva mera. Så det jobbar jag med nu.

Sedan har jag tryckt en bok själv via print on demand där jag under fyra månader intervjuade författare. Nu medverkar jag i en antologi som snart blir utgiven med en del kända debutanter.

Som ni ser är det inte bara tur eller talang som fört mig så långt utan hårt arbete och diciplin. Jag satsar helhjärtat på min dröm och tror starkt på mig själv.
    Men om det kommer att ge några pengar vet jag inte...det är inte heller mitt mål även om drömmen vore att kunna leva på detta. För mig handlar det om att arbeta med sådant jag drömt om i hela mitt liv och lämna något till eftervärlden.

Sedan tycker jag inte alls att det är fy skam att trycka sina egna böcker. Inte ens många som klarar av att göra ett sådant projekt. Det krävs kunskap att sätta en bok, göra omslag och sedan se till att boken blir seriös med ISBN kod, exemplar skickad till bokrondell, kungliga biblioteket, BTJ och föra en marknadsföring. Jag beundrar alla människor som gör något av sina drömmar och inte bara sitter och väntar på refuseringar av bokförlag.
    Kram!
    Sanna Juhlin

• Gasolina

Jag har skrivit och ska snart skicka in den så att den blir till bok. Det man bör känna till är att företagen som trycker har olika vilkor. jag kollade runt på många sidor men hittade bara en sida där dom inte har något med mitt verk att göra. Dom trycker den and thats it! Alla andra sidor tar sig friheten att sälja vidare och göra lite som dom vill av boken vilket jag i min tur inte var intresserad av..

• Lugnistormen

Det här var en mycket intressant sida! Mycket information. Jag är fortfarande en drömmare. Jag drömmer om att få ge ut barnböcker framförallt, sen gillar jag att skriva ja vad ska jag kalla det, fantsy(säkert felstavat) kanske. Jag har manus och illustrationer färdiga till en barnbok men jag har inte vågat ta steget vidare. Vet inte hur jag ska hitta ett förlitligt förlag och så. Sen har jag dåligt självförtroende antar jag. Men nu ska jag göra nått med mina drömmar inte längre bara vara en dröömmare.

Sannamarie: Har du några tips, kanske namn till förlag dit jag kan vända mig eller så?

• Sofies värld

Jag skriver jättemycket, just nu håller jag på med slutet på en trilogi. Drömmer verkligen om att bli utgiven och tror jättemycket på min bok! Alltid inspirerande attläsa sådana här trådar tycker jag.

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Lugnistormen

Trilogi låter spännande. För närvarande jobbar jag med en serie barnböcker. Har precis blivit färdig med första boken och illustrationer till om någon är intresserad av att se huvudpersonen i böckerna finns han på min bildblogg:

helenesbildmakeri.blogspot.com/

Svar på tråden Drömmer du om att få ditt manus omvandlat till en bok?