Anova skrev 2010-02-06 12:22:25 följande:
Alla som är någolunda insatt i "litteratursverige" vet att förlagen tar emot massor av manus och de get ut ett ytterst litet fåtal av dessa manus. Och just nu är det väl väldigt få debutanter som ges ut över huvud taget? De flesta som någonsinn skrivit en novell i skolan vet hur mycket tid det tar och hur mycket som krävs. Att skriva något längre är väl ännu mer jobbigt. Det är väl ingen som tror att en bok blir klar i en handvändning och hamnar hos boklådorna så fort man skickar in ett manus till ett förlag.. Många kända författare har ju blivit refucerade, mest känd är väl Bonnier som refucerade Astrid Lindgrens Pippi Långstrump. Jag tror tyvärr att många som har författardrömmar inte inser hur lite man tjänar, hur svårt det är att få något utgivet osv. Men idag finns det ju många genvägar till utgivning, ett sätt är precis som du skriver att tycka boken själv. Många förlag är inte intresserade av böcker inom nischade specialområden, då kan det enda sättet vara att tycka dem själv. Jag har just sådana funderingar, jag skriver i ett ytterst nischat område som jag är övertygad om att inget förlag skulle vara intresserad av att ge ut. Jag har skaffat mig sponsorer, gjort marknadsundersökningar mm. och kommit fram till att trycka boken själv och marknadsföra den är genomförbart i mitt fall. Barkbam. Jag har förstått att du är författare och har eget förlag.. Har du startat det för att du själv inte kunde få dina böcker utgivna på något större förlag? Du har ju i princip bara givit ut dig själv (+ en till författare nu i mars).
Mitt första manus skrev jag 1990-1992på skrivmaskin, (som Jan Guillou) fanns inte datorer på den tiden. Jag tog kontakt med en vän, Bengt Hansson dåvarande chefredaktören på GT (Göteborgs Tidningen) för jag hade ingen aaaaning om hur det gick till att få ut en bok. Bengt läste och sa till mig: Det är jättebra men du måste omarbeta det! Jag var dum nog att inte fråga vad ordet "Omarbeta" betydde.
Flera år senare 1997 började jag skriva igen och strax innan vi flyttade till Spanien skickade jag in manuset till Dorothea Bromberg, vilket också var fel, inget förlag vill ha manuset på fil, utan alltid i pappersform. I vilket fall som helst tackade hon nej.
Vi återflytten till Sverige ( jag gillade inte att se palmer hela tiden) bosatte vi oss på Tjörn och jag skrev återigen ett manus. Skickade detta i pappersform till, först de stora förlagen som tackade nej, och sedan till de mindre förlagen. Ett förlag Axplock antog mitt manus.
Eftersom jag då inte hade en aning om hur det gick till trodde jag i min enfald att det som Axplock gjorde, nämligen ta betalt, var helt i sin ordning. Efter utgivningen, som i mina ögon blev ett fullständigt fiasko med en bok som gavs ut i pocketform, inte inbunden, och dessutom var fylld med stavfel och syftningsfel, blev jag först jätteledsen men sedan förbannad.
Därför startade jag eget förlag med F-skattesedel år 2006. Efter att ha haft förlaget i snart fyra år har jag förstått att bokbranschen är "sluten" och att det finns en mängd "oskrivna" regler att förhålla sig till.
Idag är vi så långt komna att vi ska ge ut en annan författares bok, och detta inte med de metoderna som Axplock, som kallar sig förlag, har för sina författare utan på det sättet som riktiga förlag gör, det vill säga står för utgifterna, har kontakter med press, media och bokhandlare.
Att skicka ut ett pressmeddelande är inte detsamma som att få svar! Idag har vi tack vare ett idogt arbete ett kontaktnät inom branschen, som i sin tur besvarar våra frågor och mejl.
Att stora förlag inte längre tar in nischade böcker beror på fler saker. Dels är det dyrt att bearbeta ett manus. Lektörer, redaktörer, design, m.m. kostar en hel del. Reklam inte minst och för att en bok ska löna sig betyder det att den måste sälja i minst 1000 ex. Många böcker säljer inte ens i två hundra ex.
Om vi tar ett exempel på en stor bokhandel i Göteborg hade de vid 2009 år slut c:a 40 000 titlar i butiken. Idag har den summan dragits ner till hälften. E-böcker har också börjat ta andelar. En e-bok är en elektronisk bok, som du antingen kan låna, köpa för att ladda ner till mobilen, datan eller en läsplatta.
Många bokhandlare, som är anslutna till en kedja, som till exempel Bokia, får mer eller mindre varje dag pallar med böcker, som upphandlats och avtalats av direktionen, som bestämmer över Bokias bokhandlare. Då pratar vi kända författare, som sitter i olika tv-soffor, medverkar i radioprogram och dags- och veckopressen.
Andra författare får inget utrymme alls, förutom i lokala tidningar, men kanske har gamla avtal med förlaget som inte gått ut ännu. Kända ( och som säljer fler ex än 2000) författare kan också byta förlag för att få bättre villkor. En tidning som vi prenumererar på och alltid läser, från pärm till pärm, heter Svensk bokhandel. Det är en branschtidning med mycket bra information.
Samtliga stora förlag har också sagt upp 100-tals avtal, med lika många författare. Allt har blivit tuffare vad det gäller ekonomin.
Dessa författare har antingen inget nytt förlag eller kanske också startar egna förlag.
Liza Marklund och Jan Guillou valde att starta eget 1999, Piratförlaget, detta för att de ansåg sig få för lite pengar av sina dåvarande förlag, med tanke på att de blev kända och drog in stora summor. Men det är mycket enklare att starta eget förlag med kunskaper om hur branschen fungerar och redan vara ett varumärke.