• Veladis

Katt som löper kissar inne?

Vår lilla honkatt löper just nu högljutt för första gången. Hon har också börjat kissa små skvättar inne. Typ på husses tofflor och lillmattes pyjamas (som hon slängt på golvet). Hon har också kissat en gång i vår tvättkorg med ren tvätt (mindre kul).

Frågan är, hör detta beteende ihop med löpet eller ska vi leta andra orsaker?

Hon är innekatt, fick vara ute i somras, men nu står hon vid dörren och vaktar och vill gå ut och para sig hela tiden. Stressad?
    Vi ska boka tid för kastrering så fort löpet är över. f ö. Kommer innekissandet att upphöra då också?

• Svar på tråden Katt som löper kissar inne?
  • sirisdotter

Det finns stor chans att innekissandet upphör, ja.  Vi hade under en period två okastrerade honkatter inne; en siames och en europé, som vi planerat att para.  Känner igen allt du beskriver!

• Majsan70

Troligen är det strilande som fertila katter kan ha. Har inte beteendet suttit i längre tid bör det försvinna efter kastration. Om ni vill kan ni bryta löpet med p-piller o kastrera direkt.
    Och ja fertila katter blir stressade i samband med löp.

• Veladis

Ja, hon verkar ju stressad...
    Som sagt, vi planerar kastraktion, så vi hoppas att det ordnar sig då och att hon mår bättre av det i längden.

• Majsan70
    Veladis skrev 2010-02-06 13:43:10 följande:
    Ja, hon verkar ju stressad...Som sagt, vi planerar kastraktion, så vi hoppas att det ordnar sig då och att hon mår bättre av det i längden.
    Jag skulle tro att hon kommer att må toppen efter kastrationen.
  • Veladis

Vi har adopterat henne från ett katthem och då är det kontraktsbrott att inte kastrera (hon var för ung när hon flyttade från hemmet, annars hade de gjort det där) vår veterinär sa att det är bra om hon löpt en gång innan kastraktion si man vet att hon är könsmogen och "vuxen". Det var vissa problem som ev skulle kunna uppstå innan, sa han. Nu vet vi iaf att hon har löpt, och det med besked. Ev har hon löpt tidigare, men då "tyst". Kring nyår var det någon som kissat på en overall som legat på golvet, men vi visste då inte om det var hon eller vår kastrerade gamla hankatt som då tyckte det var för kallt för att gå ut (det var när det var -25). Men det kanske var hon. jag har dock inte läst/hört så mycket om strilande honkatter innan, därav min fråga i TS.

• Majsan70
    Veladis skrev 2010-02-06 13:55:20 följande:
    Vi har adopterat henne från ett katthem och då är det kontraktsbrott att inte kastrera (hon var för ung när hon flyttade från hemmet, annars hade de gjort det där) vår veterinär sa att det är bra om hon löpt en gång innan kastraktion si man vet att hon är könsmogen och "vuxen". Det var vissa problem som ev skulle kunna uppstå innan, sa han. Nu vet vi iaf att hon har löpt, och det med besked. Ev har hon löpt tidigare, men då "tyst". Kring nyår var det någon som kissat på en overall som legat på golvet, men vi visste då inte om det var hon eller vår kastrerade gamla hankatt som då tyckte det var för kallt för att gå ut (det var när det var -25). Men det kanske var hon. jag har dock inte läst/hört så mycket om strilande honkatter innan, därav min fråga i TS.
    Bra att ni skall kastrera...men i dag behöver katten inte ha löpt innan. Man kan kastrera redan vid 6 månader och i andra länder kastrerar man innan dess.  Många veterinärer som har dålig koll tyvärr.

I samband med löp kan de även bajsa utanför lådan. När en av mina fertila honor löpte förra våren kissade hon upprepade gånger i vår säng.
  • Veladis

"Vår" veterinär är pensionär, så han kanske är av den gamla skolan...

• valkyrie

har bara läst TS
    jag har samma problem med min. och hon va ute första halvåret för vi hittade henne ute övergiven. nu är hon inekatt och hon kissar bara på tyger. lite jobbigt men min gör det bara över löpet. så jag har bittigt ihop.

• Probably the best    in the

Min blivande avelshona fick samma beteende när hon blev fertil. Jag stod ut ett par löp, vi utredde henne först så det inte var nån sjukdom men sen fick hon bli kastrerad. Och kissandet slutade direkt!
    Att jag utredde berodde ju enbart på att hon var menad att gå i avel. Nån tipsade om att jag kunde ta en kull så kanske hon hade slutat men å andra sidan kunde ju beteendet föras vidare, om hon nu inte slutat...
    Så efter lite gråt och tandagnisslan blev hon kastrat.
    Eftersom din hona inte ska gå i avel skulle jag rekommendera att börja med kastrering, det ska ju ändå göras.

• Mynta
    valkyrie skrev 2010-02-06 14:04:22 följande:
    har bara läst TS jag har samma problem med min. och hon va ute första halvåret för vi hittade henne ute övergiven. nu är hon inekatt och hon kissar bara på tyger. lite jobbigt men min gör det bara över löpet. så jag har bittigt ihop.
    Varför kastrerar du henne inte?
Svar på tråden Katt som löper kissar inne?