• Makaron

Hjälp! Målat linneskåp - färgen blöder igenom

Jag har målat endel möbler här hemma men nu har ett problem uppstått som jag aldrig haft förut. Jag håller på att måla ett brunt linneskåp vitt men den bruna färgen blöder igenom på vissa ställen. Har målat fyra gånger och det blöder fortfarande igenom. Tror det är faner. Efter en snabb googling lärde jag mig att faner aldrig ska slipas då risken finns att färgen blöder igenom. Tyvärr slipade jag den utan att tänka efter först.

Är det någon som haft samma problem? Kommer det bruna att försvinna om jag fortsätter måla eller är linneskåpet förstört nu? Snälla kom med alla era tips!

• Svar på tråden Hjälp! Målat linneskåp - färgen blöder igenom
  • Ann Nelly

Det första jag kom att tänka på är att kanske kvistlack skulle funka, det stoppar ju "blödningar". Kanske det går att måla på tunt över hela innan du målar färdigt. Men risken är att det behöver vara renskrapat under innan man drar på kvistlack.
    Ring eller besök en färghandlare för att få råd!!!

• musli

När man målar ett sådant skåp bör man först måla med en lösningsmedelsbaserad grundfärg för att spärra betsen... Vet dock inte hur man ska göra om man redan målat...

Hanna 050511 & Elias 090910
Svar på tråden Hjälp! Målat linneskåp - färgen blöder igenom