• MickeN1973

Svår uppväxt = mera cynisk ?

Jag tycker mig se en tendens till att folk som har haft en svår uppväxt:

Är mera cyniska när det handlar om eget ansvar.
    Man påpekar att man alltid har ett eget ansvar 
  • Svar på tråden Svår uppväxt = mera cynisk ?
  • Anova

Du har säkert rätt, upplever att många maskrosbarn har en ganska "annorlunda" syn på samhället, kalla den cynisk om du vill.
    Kanske är det så att de har lärt sig att vara känslokalla under uppväxten och att det sitter i som vuxen?

• Cybele

Intresserad, men förstår inte riktigt var du vill komma?

Bästa överlevnadsstrategin är väl att inse att man har eget ansvar och att det är bara en själv som kan förändra ens situation.

Å andra sidan kan man också se sig som ett offer, men då tappar man makt över ens egna liv och låter andra styra.

• Sharatain

Just ansvar vet jag inte, men att de är mer cyniska i allmänhet kan jag mycket väl tänka mig.
    Bättre tro ont och bli positivt överaskad än tro gott och falla hårt ;)

• Anova
    Cybele skrev 2010-02-06 16:06:52 följande:
    Intresserad, men förstår inte riktigt var du vill komma?Bästa överlevnadsstrategin är väl att inse att man har eget ansvar och att det är bara en själv som kan förändra ens situation. Å andra sidan kan man också se sig som ett offer, men då tappar man makt över ens egna liv och låter andra styra.
    Jag tror dock att TS syftar på bristen på empati. Jag kan inte annat än att hålla med dig, men å andra sidan så förstår jag att vuxna hamnar i situationer de inte kan hantera och därmed måste ta hjälp ibland. Tror att TS syftar mycket på diskussionen kring försörjningsstöd /Soc
  • Eisa

Svår uppväxt ----> negativa känslor för barnet
    Negativa känslor ----> negativt beteende

It's logik.

• Cybele
    Anova skrev 2010-02-06 16:09:45 följande:
    Hmm, tycker inte cynism och brist på empati går hand i hand iaf - jag har inga problem med att kombinera en rätt krass syn på varför folk i allmänhet beter sig som de gör med att jag i samtal med kompisar hyser mycket empati och förståelse för deras problem.

Och om man har haft ett lätt liv utan större bekymmer, varför skulle man lättare kunna hysa empati för någon som har svårt? Tycker snarast tvärtom, har man upplevt det själv, så förstår man bättre vad de har gått igenom.
  • Sharatain
    Cybele skrev 2010-02-06 16:18:42 följande:
    Hmm, tycker inte cynism och brist på empati går hand i hand iaf - jag har inga problem med att kombinera en rätt krass syn på varför folk i allmänhet beter sig som de gör med att jag i samtal med kompisar hyser mycket empati och förståelse för deras problem. Och om man har haft ett lätt liv utan större bekymmer, varför skulle man lättare kunna hysa empati för någon som har svårt? Tycker snarast tvärtom, har man upplevt det själv, så förstår man bättre vad de har gått igenom.
    håller med.
  • t0va

Sen kan det vara lite tvärt om... folk som växt upp i en "skyddad verkstad" och tror att de har haft det tufft för att de gick arbetslösa ett halvår. 

Jag hade det visserligen ganska tufft i uppväxten, inte ekonomiskt, men på andra sätt. När jag väl kom ur den bubblan och träffade folk som haft det ordentligt tufft så blev jag mer ödmjuk och såg att jag visst hade det tufft men man kan ha det på olika sätt. 
    Jag inser nu att den världsbild jag har är inte den som gäller för andra. Bara för att jag faktiskt tagit mig ur endel väldigt svåra situationer själv så kan inte alla göra det. Ja vi har fortfarande socbidrag men vi är påväg åt rätt håll, utan att någon från soc lyft ett finger för oss. När min man hade sina epilepsianfall och det var som värst med 6anfall/dygn i 2-3veckor och jag inte gjorde annat än vaka och kolla så han andades då fanns det inte något stöd från samhället. 
    Jag var inte långt ifrån att lämna honom då, men bet ihop. Men det är absolut inget jag ställer krav på andra att göra, jag vet hur fruktansvärt det är och anser att man ska få mer hjälp när man vårdar anhöriga. Bara för att jag nu klarade det i 2veckor så går det inte att jämföra med en som vårdar i flera år. 
    Men empatilösheten är stor här på Fl och även ute i samhället. Jag är öppen med att vi har försörjningsstöd men många tycker inte om det, för så får man inte bete sig. De tycker nog det är jobbigt när de ser en helt vanlig människa som kämpar för att kunna få ett "svenssonliv" och inte en knarkare. 
  • Skabbig
    Cybele skrev 2010-02-06 16:18:42 följande:
    Och om man har haft ett lätt liv utan större bekymmer, varför skulle man lättare kunna hysa empati för någon som har svårt? Tycker snarast tvärtom, har man upplevt det själv, så förstår man bättre vad de har gått igenom.
    Jag håller med om vi pratar om personer som haft en halvkass uppväxt. Men har man haft en riktigt dålig uppväxt så krävs det att man är empatilös för att överleva.
  • Sharatain
    Skabbig skrev 2010-02-06 19:13:36 följande:
    Jag håller med om vi pratar om personer som haft en halvkass uppväxt. Men har man haft en riktigt dålig uppväxt så krävs det att man är empatilös för att överleva.
    håller inte med. empatilös hurdå... en psykopat är empatilös. Att man stabiliserar sin egen tillvaro är inte att visa brist på empati.
Svar på tråden Svår uppväxt = mera cynisk ?