• saja08

Växjö BB

Jag skulle vilja få lite synpunkter/ erfarenheter av Växjö BB.

- Hur länge får man stanna?
    - Får pappan stanna över?
    - Får man eget rum/ dela rum?
    - Maten?

Vi bor ute på landet i Tingsryds kommun och kommer att ha en bit att åka till Växjö när det väl är dax. Jag vill gärna ha med min man hela tiden, under förlossningen samt efter att bebisen är född tills vi ska hem.

• Svar på tråden Växjö BB
  • MissLillan

På dina tre första frågor så är det olika beroende på hur många det är som föder. Men mina erfarenheter är bara posetiva. Jag har fått stanna så länge som jag har velat. Första gången nästan en vecka efter jag födde (hade lite komplikationer). Andra gången stannade jag bara en natt. Men det bara för att min man inte kunde vara kvar. 

Vid min första förlossning var min man med hela tiden trots att jag var där så länge. Vi hade eget rum och det var jätte skönt. Men de kan ju inte lova att pappan får stanna om det inte finns plats. Det finns både enkelrum och rum man delar med någon annan. De brukar försöka att man får eget rum på bb men det går ju inte alltid. Nu finns ju bb-lätt har ingen erfarenhet där ifrån själv. Men har bara hört gott om det. Tror att det bara är "enkel rum" där så att pappan kan stanna. Maten är inte speciellt god, lite skolmat över det.
  • Jerci

tycker det är bra på växjö bb! Om bebis och du mår bra efter förlossning och att amning kommer igång som den ska så får väl nästan alla flytta till lättvård och där har man eget rum med tv o så. Tror även att pappa får stanna men är inte säker för har inte varit där själv. Men sen hur länge pappan får vara kvar har jag inte en aning om, 1 natt iaf om det finns plats och ni hamnar på bb.
    Tycker maten är helt ok, vissa dagar god andra inte!
    jag stannade 4 dagar med sonen och hade eget rum på bb. Kanske är det så att alla förstföderskor får eget rum oxå:)

Det kommer nog gå bra! fråga din bm om lite frågor me, hon kan säkert svara bättre om hur det fungerar där inne!

Bor oxå på landet i Tingsryds kommun fast mot emmaboda!  

Många säger sig sett en ängel, men jag har hållit en i min famn!
  • saja08

vi bor nära blekinge gränsen, vid sjön mien. så det är en bit att åka.
    innan fick man gå på studiebesök på bb men det får man inte idag, därav frågorna.

jag har aldrig varit på bb innan, detta är första barnet. vi lyckades inte ens hitta att hitta rätt våning för ultraljudet, när vi skulle dit. vi åkte mycket hiss den dagen...

• Jerci

Nä det är inte alltid så lätt att hitta rätt.{#lang_emotions_smile} Trodde faktiskt att det fortfarande var studiebesök på bb....hmm...undra varför dom tagit bort det!?
    Om man åker in på dagen (när det är dax) så går man ju in i den vanliga entren där nere. Men åker man in på natten så får man ju gå in på baksidan brevid akuten, men då ringer man bara på dörren så öppnar sköterskorna! Men det visste ni kanske redan!

Många säger sig sett en ängel, men jag har hållit en i min famn!
  • Annajohanna

P.g.a smittrisken har de inte studiebesök längre.
    Därimot ska det finnas en informationsfilm på deras hemsida?
    Satt en lapp ang. detta hos mvc.

• natha87

Jag gillar inte växjö BB och kommer därför att föda i Karlskrona.
    Vi fick inte något eget rum på BB. Anders fick inte vara kvar och då hade jag ändå bebis på Avd. 10. Så där låg jag utan man utan bebis och delade rum med en tjej som hade sin bebis hos sig. Jag hade komplikationer efter graviditeten och jag födde på torsdagen och åkte hem på söndagen. Fick min lille prins hos mig på fredagen.
    Maten var skit äcklig och Anders fick smuggla in MC donalds till mig =) Men de bero ju på lite hur kräsen man är också. (:. Ses nästa onsdag! Fråga mig mer då om du vill..

• saja08

Nu puffar jag lite till!!

Jag har börjat så smått med att packa BB-väskan. Ni som har fött på Växjö BB, vad får man av dem och vad behöver man ta med sig. Både till sig själv och till bebisen.

Svar på tråden Växjö BB