Snälla ni skjutsa aldrig....
Kanske är själklart för många. Men det är ofta jag ser föräldrar som skjutsar sina barn på pakethållaren, får en klump i magen varje gång jag ser det.
För två år sedan när vår dotter då var 5½år gammal så skulle vi iväg på en kräftskiva där vi skulle sova över på natten. Vi planerade att cykla dit, och när vi skulle ta fram våra cyklar kom vi på att vi inte hade fäst på barnsadeln(hmm, heter det så? ) på min mans nya cykel och dessutom så behövdes den sättas fast på ett annat vis en på hans förra cykel och vi hade inte inhandlat de nya grejerna som behövdes. Vi tänkte att det är ju ingen lång sträcka som vi ska och dessutom så kunde jag ju cykla bakom med lillebrosan i hans barnsadel och hålla ögonen på hennes ben hela tiden. Vilket jag också gjorde varenda sekund, och hon var jätteduktig och höll ut benen ordentligt hela tiden.
På en halv sekund hände det, hann inte att reagera , hennes ena häl hade åkt in i hjulet, vridits runt och fastnat...tvärstopp på cykeln...fy kommer aldrig att glömma det.
Jag fick slänga min cykel på gatan, ta ur lillkillen ur hans sadel, tog honom under armen och klättrandes genom och över buskar in till närmsta hus för att be om en telefon. De som bodde i huset hade gäster och en utav deras gäster som inte hade druckit var snäll och körde oss upp till akuten, visade sig sen att han är en välkänd överläkare.
Efter en massa smärtstillande och röntgen började de förbereda henne för op i.o.m att frakturerna var så svåra, hon hade brutit foten på två ställen . Hon fick tabletter inför en op och fick varken äta eller dricka, men till slut beslöt de sig för att inte operera...skönt!
Det blev gipsning och rullstol i 7 veckor, hon fick absolut inte gtå på kryckor, fick inte stödja alls på benet. Dessutom fick vi åka in till ortopedmottagningen en gång i veckan där de bröt upp gipset, röntgade och gipsade igen.
Under hela denna tiden gnällde eller beklagade hon sig inte en enda gång, världens duktigaste tjej !
Sen blev det att åka dit efter ett par månader igen för ny röntgen. För de var oroliga att hennes ben skulle sluta växa eftersom hon brutit foten precis i tillväxtzonen. Men som tur var växer det precis som det ska. En jädra tur!!
Så snälla ni, skjutsa aldrig era barn på pakethållaren, aldrig! Även om det bara är en kort sträcka.
Ursäkta att det blev lite långt.