• Plutts mamma

Får psykolog skriva ut recept?

Precis som rubriken lyder, får psykologer skriva ut antidepressivt eller är det läkare man ska vända sig till???

Tacksam för svar om någon vet....

• Svar på tråden Får psykolog skriva ut recept?
  • Anova

Psykologer har inte förskrivningsrätt, en psykiatriker har dock det eftersom denne har en läkarutbildning med inrikning psykatri (psykiska sjukdomar).
    En vanlig läkare har dock rätten att skriva ut antidepressiva läkemedel.

• nollåtta

Nej en psykolog är ingen läkare och inte rätt att skriva ut medicin.

• Plutts mamma

Okej, precis som jag misstänkte med andra ord!
    Jag tackar så mycket för era svar!!!

• MariaKsk88

Men psykologer kan ofta rekommendera medicinering eftersom de vet mkt om psykofarmaka.. men alltså som sagt måste receptet skrivas av läkare.

• Mandarina
    MariaKsk88 skrev 2010-02-12 23:43:45 följande:
    Men psykologer kan ofta rekommendera medicinering eftersom de vet mkt om psykofarmaka.. men alltså som sagt måste receptet skrivas av läkare.
    Hm, jag som trodde det var tvärtom.
  • MariaKsk88
    Gulletroll skrev 2010-02-13 09:39:39 följande:
    Hm, jag som trodde det var tvärtom.
    Nej.. det är bara läkare som skriver ut, men psykologer skriver ju utlåtande och gör utredningar och så, och då kan man passa på att göra rekommendationer.
  • Mandarina
    MariaKsk88 skrev 2010-02-20 23:30:55 följande:
    Nej.. det är bara läkare som skriver ut, men psykologer skriver ju utlåtande och gör utredningar och så, och då kan man passa på att göra rekommendationer.
    Jo jag vet att det bara är läkare som skriver, klart inte psykologen gör det.
    Det jag menade var att jag trodde inte alls psykologer var insatta eller "jobbademed /rekommenderade" om mediciner.....trodde endast det var läkaren som skötte det helt o hållet.
  • MariaKsk88

Jaha! Nej, jag har läst fram till termin 6 på psykologprogrammet och vi har läst om medicinering, dels har vi haft en kurs i biologisk psykologi, och sen har vi även läst om behandling för olika psykiatriska sjukdomar. Man lär sig på ett annat sätt än vad läkare gör, antar jag.

• hejasverige90000
    Gulletroll skrev 2010-02-20 23:37:42 följande:
    Jo jag vet att det bara är läkare som skriver, klart inte psykologen gör det.
    Det jag menade var att jag trodde inte alls psykologer var insatta eller "jobbademed /rekommenderade" om mediciner.....trodde endast det var läkaren som skötte det helt o hållet.
    Jag förstår vad du menar och du har rätt, psykologer arbetar inte med farmakologisk behandling, det gör däremot en psykiater.
    Att en psykolog sedan har läst vissa grundläggande saker rörande medicin under utbildningen gör honom/henne inte kompetent nog att uttala sig om medicin till en patient utan det skall en läkare göra. Tyvärr vet jag en hel del psykologer som på ett tidigt skede i deras karriär inte riktigt fått förklarat för sig vad deras arbetsuppgift är.
  • tvillingpappa79
    hejasverige90000 skrev 2010-12-13 10:56:01 följande:
    Jag förstår vad du menar och du har rätt, psykologer arbetar inte med farmakologisk behandling, det gör däremot en psykiater.
    Att en psykolog sedan har läst vissa grundläggande saker rörande medicin under utbildningen gör honom/henne inte kompetent nog att uttala sig om medicin till en patient utan det skall en läkare göra. Tyvärr vet jag en hel del psykologer som på ett tidigt skede i deras karriär inte riktigt fått förklarat för sig vad deras arbetsuppgift är.
    Vill du då klargöra vad psykologens arbetsuppgift är? Skulle även vara intressant att veta vad som egentligen gör att en allmänläkare är så vansinnigt mycket bättre på att dra linjen för när psykofarmaka behövs och när exempelvis psykologisk behandling behövs? Snarare har väl läkarkåren visat sig rätt dåliga på detta då man helt slentrianmässigt har vräkt ut medicin som i många fall är verkningslös och i vissa rent skadlig. Det finns tillstånd där psykofarmaka absolut är nödvändigt men det saknas kunskap hos många läkare kring vilka tillstånd där forskning visar är helt fel/meningslöst att skriva ut tabletter. Jag tror absolut att psykologer är kapabla att göra bedömningen om psykofarmaka behövs. På vilka grunder kan detta beslut tas förutom att ta anamnes samt göra en sammantagen bedömning av patientens tillstånd? Det är ju inga blodprov direkt. Sen är ju förstås sorter och docering helt och hållet en läkares uppgift. Jag kan dock inte för mitt liv förstå läkares syn på att man är överlägsen på att ta ställning till medicinering eller ej vad gäller psykisk ohälsa. Förutom det luddiga argumentet att läkare är så bra på att sammanfatta information, vilket jag tror rör många yrkesgrupper inom vården. Jag tror att det handlar om status och läkarens syn på sig själv som den självklare experten på allt även om man bara läst 2 poäng. Jag är dock mycket nyfiken på bättre argument om sådana finnes.
  • randigadamen
    tvillingpappa79 skrev 2011-01-05 23:07:02 följande:
    Vill du då klargöra vad psykologens arbetsuppgift är? Skulle även vara intressant att veta vad som egentligen gör att en allmänläkare är så vansinnigt mycket bättre på att dra linjen för när psykofarmaka behövs och när exempelvis psykologisk behandling behövs? Snarare har väl läkarkåren visat sig rätt dåliga på detta då man helt slentrianmässigt har vräkt ut medicin som i många fall är verkningslös och i vissa rent skadlig. Det finns tillstånd där psykofarmaka absolut är nödvändigt men det saknas kunskap hos många läkare kring vilka tillstånd där forskning visar är helt fel/meningslöst att skriva ut tabletter. Jag tror absolut att psykologer är kapabla att göra bedömningen om psykofarmaka behövs. På vilka grunder kan detta beslut tas förutom att ta anamnes samt göra en sammantagen bedömning av patientens tillstånd? Det är ju inga blodprov direkt. Sen är ju förstås sorter och docering helt och hållet en läkares uppgift. Jag kan dock inte för mitt liv förstå läkares syn på att man är överlägsen på att ta ställning till medicinering eller ej vad gäller psykisk ohälsa. Förutom det luddiga argumentet att läkare är så bra på att sammanfatta information, vilket jag tror rör många yrkesgrupper inom vården. Jag tror att det handlar om status och läkarens syn på sig själv som den självklare experten på allt även om man bara läst 2 poäng. Jag är dock mycket nyfiken på bättre argument om sådana finnes.
    Anledningen till att läkare skriver ut är antagligen som du själv säger att de har de farmakologiska kunskaperna att göra det. Psykologer har mycket större kunskaper om psykologi (känslor, tankar och beteenden) än vad läkare har men de farmakologiska kunskaperna är små. Självklart kan man som psykolog ha en hypotes om man tror att medicin behövs men det är ändå läkaren som har kunskap om olika mediciners verkningssätt samt kan avgöra vilken medicin som är lämplig utifrån en persons medicinska situation. Läkaren måste ta ställning till om en viss medicin är lämplig utifrån personens övriga medicinering och sjukdomar och hur medicinen påverkar personen.
  • randigadamen

Har dock aldrig stött på någon psykolog eller läkare som inte vet att psykologer inte har rätt att skriva ut medicin och läkare inte har rätt att bedriva terapi (såvida de inte har vidareutbildat sig naturligtvis). Ofta jobbar man i team och har kontakt med varandra och kan diskutera saken.

• ica
    MariaKsk88 skrev 2010-02-12 23:43:45 följande:
    De har inte heller den behörigheten då den följer med förskrivningsrätten.
  • gummalottan

Tvillingpappa79, psykologens arbetsuppgifter beror väl på var psykologen har sin anställning. De två psykologer jag (som är psykiater)  arbetar med har som sina arbetsuppgifter att bedriva kognitiv respektive psykodynamisk terapi och genomföra neuropsykologiska och delar av neuropsykiatriska utredningar. De är båda mkt rediga människor som kan dryfta sina funderingar om medicinering med mig, men som vet vem som ansvarar för vad. Precis som jag vet att jag inte kan genomföra eller tolka  WAIS eller Rorschach även om jag kan ha en rätt bra magkänsla för det som testas. Min erfarenhet är att den som känner sig trygg i sin egen yrkeskunskap inte blir stissig av att någon annan kan mer på ett annat område, och också inser att det finns betydligt mer att kunna än det man själv tillägnat sig av bara farten.

Jag kan förstå allmänläkare som skriver ut antidep: det finns ju inte tillräckligt med psykoterapetisk kompetens i primärvården. Det är ju inte så att läkare rent allmänt är mot terapi; problemet är att det inte finns någon terapeut att hänvisa till på många ställen.

• randigadamen
    gummalottan skrev 2011-01-29 21:15:17 följande:
    Jag kan förstå allmänläkare som skriver ut antidep: det finns ju inte tillräckligt med psykoterapetisk kompetens i primärvården. Det är ju inte så att läkare rent allmänt är mot terapi; problemet är att det inte finns någon terapeut att hänvisa till på många ställen.
    Exakt, det är en resursfråga som om man drar det ett steg längre är en politisk fråga.
Svar på tråden Får psykolog skriva ut recept?