Får psykolog skriva ut recept?
Precis som rubriken lyder, får psykologer skriva ut antidepressivt eller är det läkare man ska vända sig till???
Tacksam för svar om någon vet....
Precis som rubriken lyder, får psykologer skriva ut antidepressivt eller är det läkare man ska vända sig till???
Tacksam för svar om någon vet....
Psykologer har inte förskrivningsrätt, en psykiatriker har dock det eftersom denne har en läkarutbildning med inrikning psykatri (psykiska sjukdomar).
En vanlig läkare har dock rätten att skriva ut antidepressiva läkemedel.
Nej en psykolog är ingen läkare och inte rätt att skriva ut medicin.
Okej, precis som jag misstänkte med andra ord!
Jag tackar så mycket för era svar!!!
Men psykologer kan ofta rekommendera medicinering eftersom de vet mkt om psykofarmaka.. men alltså som sagt måste receptet skrivas av läkare.
Jaha! Nej, jag har läst fram till termin 6 på psykologprogrammet och vi har läst om medicinering, dels har vi haft en kurs i biologisk psykologi, och sen har vi även läst om behandling för olika psykiatriska sjukdomar. Man lär sig på ett annat sätt än vad läkare gör, antar jag.
Har dock aldrig stött på någon psykolog eller läkare som inte vet att psykologer inte har rätt att skriva ut medicin och läkare inte har rätt att bedriva terapi (såvida de inte har vidareutbildat sig naturligtvis). Ofta jobbar man i team och har kontakt med varandra och kan diskutera saken.
Tvillingpappa79, psykologens arbetsuppgifter beror väl på var psykologen har sin anställning. De två psykologer jag (som är psykiater) arbetar med har som sina arbetsuppgifter att bedriva kognitiv respektive psykodynamisk terapi och genomföra neuropsykologiska och delar av neuropsykiatriska utredningar. De är båda mkt rediga människor som kan dryfta sina funderingar om medicinering med mig, men som vet vem som ansvarar för vad. Precis som jag vet att jag inte kan genomföra eller tolka WAIS eller Rorschach även om jag kan ha en rätt bra magkänsla för det som testas. Min erfarenhet är att den som känner sig trygg i sin egen yrkeskunskap inte blir stissig av att någon annan kan mer på ett annat område, och också inser att det finns betydligt mer att kunna än det man själv tillägnat sig av bara farten.
Jag kan förstå allmänläkare som skriver ut antidep: det finns ju inte tillräckligt med psykoterapetisk kompetens i primärvården. Det är ju inte så att läkare rent allmänt är mot terapi; problemet är att det inte finns någon terapeut att hänvisa till på många ställen.