• perdy

Utvecklingssprång? Hjälp!

Har en dotter på 2 månader som de senaste dagarna blivit "gnälligare" (hatar de ordet men i brist på annat) än vanligt, sover inte mycket på dagarna förutom när hon är i vagnen eller i våran famn och har börjat äta oftare på natten, med max 2,5 timmars mellanrum och tidigare har det kunnat gå 5-6 timmar till första nattmålet och sedan kanske 3 timmar till andra. Hon har blivit gasigare i magen senaste dagarna också men jag tror inte att det enbart är gaserna som gör detta...kan hon vara i ett utvecklingssprång? Ligger hon rätt i tiden för att ett sådant ska vara i krokarna? Har lite koll på sådant så vore tacksam för svar!

• Svar på tråden Utvecklingssprång? Hjälp!
  • perdy

puffar lite på tråden ifall någon möjligen kan ha svar :)

• Triple Trouble

inte för att skrämmas, men vissa barn är väldigt gnälliga... mina tvillingar skrek sig igenom sina första 5 månader, dygnet runt. De hade svår kolik och reflux. Sen ville de komma framåt men kunde inte, då skrek de för det. Min ena tvillingpojke började åla vid 2 månader, han hatade att ligga. Man kunde inte lägga ner de många sekunder innan en blev jätteledsen, så det var till att bära, bära och bära.

Vissa barn behöver bäras för att komma till ro. Eller så kan det vara gaser, testa att rapa oftare och se om det hjälper. Har du testat magknipsmassage, det brukar de gilla.  Ta lite olja på magen.

Det kan också vara en fas eller utvecklingssprång som du skriver. Hela uppväxten verkar bestå av sådana och jag skyller på faser varje gång.

Vissa veckor vill de äta varje timme och vissa var 4e timma, det är så olika.

Vi hade en babysitter med vibrator, den var min räddning, det ger de lite ro, så kan man springa och duscha iaf lycka till med din lilla!

• Wilmis07

Köp boken "Att växa och upptäcka världen",tror att den heter så iaf Handlar om barnets utvecklingssprång det  första året- Väldigt intressant.Finns på tex bokus för runt 40 kr. 

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • perdy
    Wilmis07 skrev 2010-02-06 20:35:27 följande:
    Köp boken "Att växa och upptäcka världen",tror att den heter så iaf Handlar om barnets utvecklingssprång det  första året- Väldigt intressant.Finns på tex bokus för runt 40 kr. 
    har beställt den idag så den kan inte komma nog snabbt :P
  • perdy

åh så bra, ska genast läsa det och se ifall det finns några likheter med hur min lilla tös är just nu :)

• Gondola

Jo jag har för mig att det brukar hamna i utvecklingssprång kring 8v,12v,19,26 sen tappade jag kollen

• Minxy

Samma med min dotter som är 10 veckor. Det började också för ca 2 veckor sedan och är fortfarande inte riktigt "bra".

Tidigare så sov hon 6-7 timmar innan första nattmålet och sedan 3-4 timmar till nästa. Nu tar det max 4 timmar innan hon äter första målet och sedan max 2 timmar till nästa. Hon är gasig och pruttig, och lite extra missnöjd. Tidigare brukade hon bajsa upp till6 ggr/dag men den senaste tiden har hon vissa dagar inte bajsat på ett dygn eller mer!

Jag ger det lite tid och gissar på utvecklingssprång

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • perdy
    Minxy skrev 2010-02-06 21:46:52 följande:
    Samma med min dotter som är 10 veckor. Det började också för ca 2 veckor sedan och är fortfarande inte riktigt "bra".Tidigare så sov hon 6-7 timmar innan första nattmålet och sedan 3-4 timmar till nästa. Nu tar det max 4 timmar innan hon äter första målet och sedan max 2 timmar till nästa. Hon är gasig och pruttig, och lite extra missnöjd. Tidigare brukade hon bajsa upp till6 ggr/dag men den senaste tiden har hon vissa dagar inte bajsat på ett dygn eller mer!Jag ger det lite tid och gissar på utvecklingssprång
    Oj det är precis som min lilla tös! Jag tror också på utvecklingssprång för ser inga andra anledningar till att hon blivit såhär nu. Äter mindre gör hon också, vi ger ersättning 2-3 gånger per dag och sedan ammar jag resten och ser att hon inte äter lika mycket som tidigare men i gengälld äter hon oftare vilket säkert är en stor anledning till att nattmålen blir fler och oftare. Men är väl bara att vänta ut det.
  • Minxy
    perdy skrev 2010-02-06 21:59:28 följande:
    Oj det är precis som min lilla tös! Jag tror också på utvecklingssprång för ser inga andra anledningar till att hon blivit såhär nu. Äter mindre gör hon också, vi ger ersättning 2-3 gånger per dag och sedan ammar jag resten och ser att hon inte äter lika mycket som tidigare men i gengälld äter hon oftare vilket säkert är en stor anledning till att nattmålen blir fler och oftare. Men är väl bara att vänta ut det.
    Ja, jag tror det är det enda raka
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
Svar på tråden Utvecklingssprång? Hjälp!