Hej!
Jag arbetar inom transportbranchen, och kör lastbil. Är gravid i v. 20 och började få problem med mina arbetsbyxor för någon vecka sen. Linningen blir precis över den växande magen, mkt oskönt när man sitter och kör, och att ha gylfen öppen är inte bekvämt det heller. Då min arbetsgivares vanliga "klädlevrantör" inte kunde tillhanda hålla några byxor som sitter bekvämt nu, så gjorde vi upp en deal om att ifall jag hittade byxor som lämpade sig för arbetet och som är bekväma för mig skulle de betala dem.
Efter att ha varit runt i varenda affär som säljer arbetskläder och letande på internet var mitt hopp om att finna sköna arbetskläder för en gravid kvinna ganska lågt när jag i ett sista desperat försök åkte in till Dalvikskvarn i Borlänge (finialer runt om i dalarna med omnejd och riktar sig mest till lantbrukare). Jag hade svurit många långa meningar om varför skulle inte en gravid kvinna få kunna arbeta inom transport/industribranchen.
Men där, hittade jag s.k snickarbyxor eller vad man ska säga... ni vet, sånna där som var populärt på 80-90-talet, de täcker hela magen och slutar ungefär mitt på bröstet med hängslen över axlarna och det bästa utavallt är att det är väldigt elastiska i ryggen och i sidorna, så nu kan bebisen och magen växa sig stor utan att mina arbetsbyxor är i vägen.
Vilket ledde till min slutsats, nej, gravida kvinnor är inte välkommna inom en så mansdominerad branch som transport/industri,. men inom lantbruket, där...där får man faktiskt fortsätta jobba fast man blir gravid!
Så mitt tips, åk till närmast lantbrukarbutik och kolla upp deras utbud av kläder. Din arbetsgivare är skyldig att betala arbetskläder som du kan ha under din graviditet!