• skrosa

varför inga arbetskläder??

Varför finns det inga arbetskläder till gravid, jag behöver riktiga arbetsbyxor så magen får plats men inga företag säljer ju sånt:(

Jobbar i industrin så man får inte ha egna byxor på jobbet ska jag gå med hängsle byxorna vid knäna så magen får plats över hängslerna eller hur f-n har de tänkt. tur jag går hem på hp i juni.

• Svar på tråden varför inga arbetskläder??
  • TjorveniSkåne

Om det behövs speciella skyddskläder är det arbetsgivarens ansvar att ordna. Prata med chefen!

• Hallonmumsan

har kollat arbetsklädes katalog när jag jobbade i vården och där finns det så nog borde det finnas även i ditt yrke.

• Toppen9

Finns arbetskläder till industri med... tror företaget som har dem heter Berendsen...

• skrosa

ska kolla upp de, har googlat massor men inte hittat nåt o cheffen säger hängslen är allt de kan göra för mig:( idiotchef

• Mamsterbabe

jag jobbar på ett hotell som receptionist/servitris. Vi har precis fått nya arbetskläder,som jag kunde ha i knappt en vecka då min mage ville växa väldigt fort.
    Nu har jag köpt egna mamma-kostymbyxor & fortfarande inte fått ett öre av chefen trots att jag gav honom kvittot för över en månad sen!

Nu har han börjat klaga över att jag kör med svarta t-shirtar & att mina skjortor i stretch åker upp(jag har ändå linne under).

Han muttrar typ något om att vi kommer få avdrag när dom gör en koll här i februari(vi är med i en hotellkedja).
    Men är det MITT fel? Att han inte ens kan tänka sig att bidra med en mammaskjorta? Jag har ju för sjutton inte ens fått pengar för ett par svindyra byxor, medans min kollega har två byxor, tre skjortor & en väst som hon fick helt gratis.

Ska det vara såhär?
    ska man bli straffad för att man är gravid?!

• misun

Vänd er till facket. Givetvis har ni rätt till kläder som fungerar under era graviditeter.
    Allt annat är galet. Stenålderschefer med knepig syn på kvinnor och graviditeter kryllar det av, som tur är är nästa generations chefer mer humana i sin syn på sin personal.

• Lillii

Hej!

Jag arbetar inom transportbranchen, och kör lastbil. Är gravid i v. 20 och började få problem med mina arbetsbyxor för någon vecka sen. Linningen blir precis över den växande magen, mkt oskönt när man sitter och kör, och att ha gylfen öppen är inte bekvämt det heller. Då min arbetsgivares vanliga "klädlevrantör" inte kunde tillhanda hålla några byxor som sitter bekvämt nu, så gjorde vi upp en deal om att ifall jag hittade byxor som lämpade sig för arbetet och som är bekväma för mig skulle de betala dem.

Efter att ha varit runt i varenda affär som säljer arbetskläder och letande på internet var mitt hopp om att finna sköna arbetskläder för en gravid kvinna ganska lågt när jag i ett sista desperat försök åkte in till Dalvikskvarn i Borlänge (finialer runt om i dalarna med omnejd och riktar sig mest till lantbrukare). Jag hade svurit många långa meningar om varför skulle inte en gravid kvinna få kunna arbeta inom transport/industribranchen.

Men där, hittade jag s.k snickarbyxor eller vad man ska säga... ni vet, sånna där som var populärt på 80-90-talet, de täcker hela magen och slutar ungefär mitt på bröstet med hängslen över axlarna och det bästa utavallt är att det är väldigt elastiska i ryggen och i sidorna, så nu kan bebisen och magen växa sig stor utan att mina arbetsbyxor är i vägen.

Vilket ledde till min slutsats, nej, gravida kvinnor är inte välkommna inom en så mansdominerad branch som transport/industri,. men inom lantbruket, där...där får man faktiskt fortsätta jobba fast man blir gravid!

Så mitt tips, åk till närmast lantbrukarbutik och kolla upp deras utbud av kläder. Din arbetsgivare är skyldig att betala arbetskläder som du kan ha under din graviditet!

• Annajohanna

Jag jobbar också inom industrin och vi har inga byxor som passar en gravid så jag sydde egen mudd på mina byxor.

Blev inte speciellt snyggt men ett långt linne o  t-shirten täckte och jag kunde ha byxorna t.o.m v. 29 då jag gick hem.

• skrosa

Nu har mitt företag ringt till berendsen, o de har inte byxor till en gravid industri arbetare, bara till sjukvård mm. Har nu fått tillstånd att använda mammajeans på jobbet, får ändå inte vara bland färgerna så det går nog bra. Hade jag haft kvittot kvar hade jag fått ett "bidrag" på 250 kr. Facket kan inget göra mer än prata med chefen så har ni ett fack som kan mera, grattis:)

Ha det gott o lycka till

• ebbozz

samma här... är chaufför. sist fick jag köpa egna svarta byxor på hm som de betalade... nu har jag inte kommit fram till något än, har mina egna byxor just nu

• Sjofn

Förstår inte vad som är problemet med våra arbetsgivare! Jag jobbar också som en slags chaufför, extremt mansdominerat, finns inte ens kvinnomodeller på alla kläder än. Är i vecka 17 nu, får absolut inte igen mina jobbarbyxor. Sa det till chefen, jaha sa han du får väl banta... Sen kom han in med ett par täckbyxor, dom här ska du väl fan kunna ha hur längesom helst, drog ut resåren till max och slängde dom på mig. Jo jag tackar... Liiiite varmt dock att sitta i täckbyxor och köra. Vill ju inte gärna ta på sig ett par privata heller och olja/fetta ner där heller.. MORR vad jag är less på detta nu. Havandeskapspenning, kom till mig.. nuuuu!

• skrosa

Fick avslag på jobbet om att de ska betala mina mamma jeans, vill ju inte ta splitternya. Sak samma de vill inte betala nya heller:( Då frågade jag om jag kunde få en arbetsväst med fickor där jag kan ha kniven, pennor, talmetern, miniräknaren mm. sånt som jag behöver i min arbets dag, kan ju ha på bordet o springa o leta visst, tar tid men inte mitt problem längre.
     NEJ hur kan du tror att vi betalar för det, du går ju snart hem var deras svar. Går ju för f-n inte hem förrens i juni på HP. Bara för jag blev sjukskriven från v. 25 sist för värkar efter att ha flyttat möbler så behöver ju inte det hända igen...
    Hur mycket ska man orka, nu har jag bellybelt, gylfen nere o hängslen på arbetsbyxorna, använder lång tshirt för att inte visa för mycket av trosorna. vilket man gör varje gång jag måste sträcka på mig för att nå upp. Snart går det ju inte utan mina egna betalda jeans blir till att ha på jobbet med resultat att jag måste slänga dem sen...Lim, färg o trasiga byxor hör till vardagen i mitt jobb.
    Jaja man längtar till sommaren o HP o semester nu:)

Svar på tråden varför inga arbetskläder??