• MBert

Vi som bakar med surdeg

Förra tråden stänger snart så därför startar jag en ny om surdeg och bakning, där vi tillsammans kan tipsa, ge stöd och råd runt bakning med surdeg.

Inga frågor är dumma, alla recept och tips varmt välkomna - vi här i tråden har en sak gemensamt - vi älskar att baka med surdeg!

Här är länken till föregående tråd. www.familjeliv.se/Forum-5-72/m48654129.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-27 13:11
    Recept på surdegsstart/-grund och enkelt basrecept på surdegsbröd finns i inlägg 1. Tips om surdegsvård finns i inlägg 2.
  • Svar på tråden Vi som bakar med surdeg
  • MBert

Här är ett recept på surdegsstart/-grund (från Saltå Kvarn):

Rågsurdegsstart
    Steg 1
    200 g (ca 3 dl) rågmjöl, gärna ekologiskt
    1 rivet äpple
    1,5-2 dl vatten 45°

Blanda allt väl till en trögflytande smet. Fyll en stor burk (1 liter) till max hälften. Låt burken stå i 2-4 dagar vid 28-30° (tips är att sätta det i en kall ugn med endast ugnslampan tänd). Rör eller skaka på burken 1-2 gånger per dag. När degen börjar bubbla och har en lätt syrlig och frisk doft är det dags för nästa steg.

Steg 2
    150 g (ca 3 dl) rågmjöl, gärna ekologiskt
    50 g (ca 1 dl) vetemjöl
    2 dl vatten 45°

Rör i ingredienserna för steg 2 i den första surdegen (steg 1). Låt burken stå ytterligare 1 dygn. Optimal temperatur är 28-30°. Den är färdig när den bubblar samt doftar och smakar gott. Är du osäker, låt den stå ytterligare några timmar. Förvara surdegsstarten i burk med tättslutande lock i kylen. Mata den en gång i veckan med 1-2 msk vatten och 1 msk rågmjöl. Rör om noga.

Och här är mitt basrecept på surdegsbröd.

Ett bra basrecept för surdegsbröd helt utan jäst, där man själv kan experimentera och byta mjölsorter. Även ett bra nybörjarbröd för dig med surdegsstart.

Detta blir ett ljust, saftigt och mustigt bröd.

Prova att byta 600 g vetemjöl mot lika mängd rågsikt eller 400 g vetemjöl och ca 150 g grovt rågmjöl (rågmjöl kräver mer vätska).

200 g surdeg*
    300 g vatten 32°
    600 g vetemjöl special
    10 g mörk brödsirap
    15 g salt

Kör degen med degkrokar i minst 6 minuter, gärna 10, utan salt och sen 3 minuter med salt.

Låt degen vila 1,5 timme.

Slå upp på lätt mjölat bakbord och vik in kanterna till ett runt eller avlångt bröd som får jäsa i jäskorg eller brödkorg klädd med mjölad kökshandduk i 6-7 timmar.

Värm ugnen till 250° med bakplåt i så den blir het.

Stjälp upp degen direkt på den heta plåten.

Grädda i 250° i 5 minuter och sänk sedan värmen till 200° och grädda brödet i 30-40 minuter (varmluft 175°).

*Surdeg. Gör en fördeg av 100 g vetemjöl, knappt 100 g vatten 35° och 1 msk surdegsstart, som får stå i 12 h, alternativt använd surdegsstart direkt.

• MBert

och så lite om

Surdegsvård

Surdegsstarten som är lyckad (se ovan) förvaras i kylen och matas en gång i veckan med en tiondel av den mängd som du har. Är den för fast bildas för lite jäst, för lös blir den för syrlig.

Exempel: 3 dl surdegsstart i kylen matas med 1 msk mjöl och ca 1-2 msk vatten. (enl. Saltå Kvarn men en tiondel av 300 ml (3 dl) är 30 ml, vilket är 2 msk, men stämmer kanske i vikt.).

Surdegsstarten ska vara trögflytande och får inte skikta sig innan en vecka har gått. Skulle det ändå ske måste du mata den med mer mjöl.

Att rädda en surdegsstart

Om du har glömt surdegsstarten i några veckor så den har skiktat sig och luktar starkt; Rör om, ta 2 msk som läggs i annan burk och blandas med 250 g rågmjöl och 3 dl vatten (45°-50°C). Vispa ihop och låt jäsa på ett varmt ställe. Om den efter 12-15 timmar bubblar, luktar gott och smakar syrligt samt är fluffig sätter du den i kylen och matar som ovan angivet.

Regel: Konsistensen är viktig, vattenmängden är relativ.

Används råg i surdegsstart eller surdeg, använd 1,5 del vatten till 1 del mjöl.

Används vete i surdegsstart eller surdeg, använd 1 del vatten till 1 del mjöl.

Att rädda en surdeg

Är surdegen på morgonen för sur och livlös, släng då en tredjedel och friska upp med motsv. mängd mjöl och vatten. Den ska ha en trögflytande konsistens. Låt jäsa i 1-3 timmar i minst 30°C. När surdegen hävt sig och den känns fluffig, då kan du sätta igång baket.

Regel: En surdeg håller sig lätt, mild och väljäst i 12-15 timmar. Därefter går den över i lagringsfas och blir sur och ledsen.

Av praktiska skäl, gör tre fjärdedelar av den önskade mängden på kvällen och den sista fjärdedelen på morgonen. Då har du alltid en väljäsande surdeg att baka av.

• Sigrid

Jag försöker övertala min mamma att börja baka med surdeg. Nu har hon fått med sig en burk med surdeg hem. Ska bli spännande att se om hon kommer att använda det eller inte. Hon gillar brödet jag bakar i alla fall, så en liten chans finns ju att hon försöker själv.

• Vårkänslor

Men herreguud så svårt det verkar vara! Vet inte om ja skulle våga testa =P

• Sigrid
    Vårkänslor skrev 2010-02-09 13:40:51 följande:
    Men herreguud så svårt det verkar vara! Vet inte om ja skulle våga testa =P
    Jo, testa. Jag lovar, det är inte så svårt som det först kan se ut och när du väl har fått igång din surdeg så behöver du bara mata ibland. Och det blir jättegott bröd. Det enda som krävs är lite tid eftersom det behöver längre tid på sig att jäsa än bröd med jäst i.
  • Vårkänslor

Men asså.. Så man gör en sats me surdeg.. Sen om man ska baka nått bröd så tar man en del av den satsen och bakar vidare? Så kan man spara surdegen så länge man matar och tar hand om den?  Eller har ja fått det helt om bakfoten? =P

• sbring

Har letat förgäves efter info om skillnaden mellan vete- och rågsurdegsgrund vad gäller användning, funktion och resultat. Kan någon hjälpa mig?

• Hanniz

Var med lite i början av förra tråden men kom av mig lite pga diverse saker.

Nu ska jag dock ta tag i bakandet igen, men eftersom att jag aldrig hann börja ordentligt förra gången så är jag nybörjare.

Verkar så skoj, sätter nog en grund i morgon bitti tror jag. :)

Hittade "Jullovs-bullar" i Martins blogg, inte surdeg förvisso, men de såg väldigt goda ut. De tänkte jag försöka göra i veckan om jag får tid.

• Sigrid
    Vårkänslor skrev 2010-02-09 13:55:19 följande:
    Men asså.. Så man gör en sats me surdeg.. Sen om man ska baka nått bröd så tar man en del av den satsen och bakar vidare? Så kan man spara surdegen så länge man matar och tar hand om den?  Eller har ja fått det helt om bakfoten? =P
    Precis!
    Du startar en surdeg EN gång och sen använder du lite av den varje gång du bakar. Det som är kvar matar du  med vatten och mjöl. Den kan klara sig hur länge som helst.
  • Sigrid
    sbring skrev 2010-02-09 14:36:35 följande:
    Har letat förgäves efter info om skillnaden mellan vete- och rågsurdegsgrund vad gäller användning, funktion och resultat. Kan någon hjälpa mig?
    Det blir nog "lite" skillnad i smak, men det går bra att bara ha en surdeg och sen följa recepten. Jag skulle rekommendera rågsurdeg, den är enklast att starta. Vill du sen ha vetesurdeg såg kan du med fördel starta den med din rågsurdeg.
Svar på tråden Vi som bakar med surdeg