• oenix

Hund som haltar

Hej,

Tänkte fråga här då vi inte har någon veterinär alls i närheten. Någon kanske har en idé om vad det kan vara för fel.

Jag har en Jack Russel som är 7 månader. Han var ute och lekte idag och allt var bra när han kom hem. Plötsligt när vi var hemma och han lekte lite stilla med ett hundben gnällde han till. Han började halta på höger bakben. Det blev bättre efter några minuter och han bara småhaltade lite. Han var även ute på en kort promenad vid 18-tiden. Då haltade han lite men inget märkvärdigt.

Nu vägrar han dock sätta ner benet alls, och när han legat ner en stund gnäller han riktigt mycket så fort hans ben rör vid golvet. Jag har tryckt och tittat på benet men han reagerar inte när jag rör benet. Någon som har nån idé vad man kan göra eller vad som kan vara fel?

• Svar på tråden Hund som haltar
  • oenix
    SilverEmma skrev 2010-02-06 21:38:20 följande:
    Har du känt igenom trampdynan & mellan tårna ordentligt?

Ja, det har jag gjort. Det verkar, men jag är långt ifrån säker, som han har mest ont i själva låret eller strax ovanför.
  • hmcc

Knät kanske.

Skadade knän är inte kul.

• Audioanna

håller med hmcc, låter som att det kan vara en knäskada. på små hundar är det lättare än  på stora hundar att åtgärda men är endå ett stort problem.  om du inte vet hur man känner på leden i ett knä så ta dig till en vet så fort du kan.

• oenix

Han haltar fortfarande lika mycket men nu när han var ute stod han på det skadade benet när han skulle kissa så man kan ju i alla fall utesluta att han brytit nåt väl?
    Kan det vara en muskelbristning?

• Audioanna

Vid knäskador kan hunden ofta visa väldigt konstiga beteenden, som att exempelvis stundvis visa mycket smärta och strax efter gå nästan obemärkt på det, det är ändå en väldigt allvarlig skada i så fall, muskelbristningar ter sig helt annorlunda.

• hmcc

Vid knäskador kan dom stå och ibland trava helt normalt.

Min bc skadade korsbandet och ibland var hon totalt halt och ibland inte alls.

Det var en lång rehabilitering men nu är hon återställd...tyvärr har hon ökad risk för korsbandskada igen då hon har haft det innan.

• gookie
    hmcc skrev 2010-02-07 12:59:27 följande:
    Vid knäskador kan dom stå och ibland trava helt normalt. Min bc skadade korsbandet och ibland var hon totalt halt och ibland inte alls. Det var en lång rehabilitering men nu är hon återställd...tyvärr har hon ökad risk för korsbandskada igen då hon har haft det innan.
    Min kompis som opererat sin hund för detta sa att vet hade sagt att det ben som e opererat inte ska gå av igen men det e väldigt stor risk för att det andra också går av. Vet du något om detta. Min hund e halt och jag funderar på korsbandet
  • Lathundarna

Tänk på att artros kan påbörjas om hunden skadar sig/haltar redan vid ung ålder. Veterinär bör sökas upp för bästa rådgivning.

• hmcc
    gookie skrev 2010-02-07 15:51:42 följande:
    Min kompis som opererat sin hund för detta sa att vet hade sagt att det ben som e opererat inte ska gå av igen men det e väldigt stor risk för att det andra också går av. Vet du något om detta. Min hund e halt och jag funderar på korsbandet
    Vetrinären kände det direkt när han "ruckade" knät fram och tillbaka så det bästa är att kolla med dom.

Det är tyvärr det värsta som kan drabba dom..och oss, knän är skit.

Jag håller alla tummar att inget ska hända igen så vi är grymt noga med uppvärmning inför varje lopp.
  • oenix

Hej,

Tack för alla svar. Jag var hos veterinären idag då han fortfarande haltar väldigt mycket. Det visade sig att det var en enkel stukning och veterinären kan inte göra något. Bara ta det lugnt och så ska det förmodligen försvinna inom de närmaste dagarna.

• Audioanna
    gookie skrev 2010-02-07 15:51:42 följande:
    det blir ökad belastning på det korsbandet som är oskadat och om hunden har dåliga korsband eller dåligt vinklade knän så går även det andra lätt av. Jag hade en rottis som fick dubbelsidig korsbandsruptur med 6 dagar emellan och det gick tyvärr inte att rädda henne, hon fick avlivas endast 2,5 år gammal.
Svar på tråden Hund som haltar