• Esping

Enkelt att baka? Bara att röra ihop i en bunke

Jag söker recept på kakor som är superenkla och snabba att baka. Jag har en liten bebis och vill gärna kunna bjuda på hembakt, men bebisen ger lite tid till bakning. 

Tror mig minnas något bakat där man rör ihop alla ingredienser i en kastrull tex, ngn som känner till detta?
    Det gör inget om kakan ska stå länge i ugnen, men det ska helst vara snabbt att vispa ihop o baka ut kakan.
  • Svar på tråden Enkelt att baka? Bara att röra ihop i en bunke
  • Cia o krabaten

Kladdkaka

150g smält smör
    4,5dl socker
    2,25dl mjöl
    1tsk vaniljsocker
    1krm salt
    6msk kakao
    3ägg
    Blanda bara ihop allt och grädda på 175 grader i ca 30min.
  • AnnaAlm

Prova med havreklarn. Det går riktigt fort, man blandar alla ingridienserna i en kastrull och bakar av i ungen i ca 5 min. Gott är det också! {#lang_emotions_smile}

• Esping

Kladdkaka ä bra, men kräver att jag har grädde hemma. Kan inte äta kladdkaka utan vispad grädde!

Havreflarn verkar enkelt, det ska jag absolut testa, jag gillar havregryn! Bra att man kan frysa också.
    Tack!
  • Lena

alla typer av sockerkakor är mer eller mindre att röra ihop och sen grädda.

• Blå Flygare
    Chokladmuffins 12 st i muffinsform, eller 21 i pappersformar
    recept från Allergisidan

4 dl vetemjöl
    1 dl kakao
    3 dl strösocker
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    2½ dl vatten
    3/4 dl Olja / mjölkfritt flytande margarin / 75g smält mjölkfritt margarin

Blanda alla torra ingredienserna och häll sedan i det kalla vattnet och fettet och rör om.
    Grädda i 225ºC
    -ca 15-20 min i muffinsform
    -ca 10 min i pappersformar
  • Pyttismamman

Kokoskakor rör man ju bara ihop i en skål och klickar ut på plåt. Och de är mycket godare än kladdkaka :D

• Sorbus
    Thursday skrev 2010-02-06 21:57:28 följande:
    Superenkel och supergod: www.alltommat.se/recept/kardemummakaka-1299 Dessutom är den äggfri och går utmärkt att baka på mjölkfritt margarin och havremjölk (sen när din förädlragrupp sätter igång och halva styrkan inte äter mjölk och ägg pga bebis allergi).
    Fast det var ju ägg i det receptet du länkade till. Lämnar du bort ägget om det ska vara äggfritt?
  • Thursday
    Sorbus skrev 2010-02-06 22:45:36 följande:
    Fast det var ju ägg i det receptet du länkade till. Lämnar du bort ägget om det ska vara äggfritt?
    Attans, jag läst lite slarvigt där. Jag bakar efter det här receptet som jag i hastigheten inte orkade leta upp igår utan googlade för att få upp samma recept Pinsamt! Men här är den äggfria varianten:

Blanda: 3 dl socker, 6 dl mjöl, 4 ½ tsk bakpulver, 2 tsk malen kardemumma. Tillsätt: 75 smält margarin och 3 dl gräddmjölk. Rör dnabbt ihop, häll i smord och bröad alexanderform. Strö över pärlsocker och/eller hackad mandel. Grädda på nedersta falsen i 160 grader i 60 min. Låt svalna i formen.
  • Tidvis

Knäckig äppelpaj (eller bär) Tillagning 4-5 äpplen av syrlig sort,t.ex Aroma el Gravensteiner
    150g smör
    2dl havregryn
    2dl vetemjöl
    2dl strösocker
    1/2dl grädde,visp- eller mellan-
    1/2dl sirap
    1/2tsk bakpulver

Lägg de skalade och skivade äpplena i en ugnsfast form.Smält smöret i en kastrull och rör sedan ner övriga ingredienser.Bred blandningen över äpplena och grädda i 175° ca 25 min.

Servera pajen ljummen med vaniljglass.

Äpplena kan bytas ut mot t.ex rabarber,hallon,blåbär....

• AnnaAlm
    Esping skrev 2010-02-10 19:26:39 följande:
    Nu har jag bakat havreflarn, shit va gott!!
    Visst är det. Ett tips är att göra smörkräm med chokladsmak (margarin, florsocker och kakao) och lägga emellan två flarn. {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Enkelt att baka? Bara att röra ihop i en bunke