• froggyL

Lockigt hår på 2-åring, klippas?

Vad gör man med en 2-årings hår som är superlockigt. Små krulligt. När det är blött är det jättekrulligt, men sen mindre krulligt. När hon leker och sover, och håret "skavs" så blir det ganska rakt och står åt alla håll.

Ska man klippa det på nåt sätt, eller finns det nåt hårmedel som håller ihop lockarna eller nåt..  känns konstigt att ta hårvårdsprodukter på en 2-åring.

Tips någon?

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Svar på tråden Lockigt hår på 2-åring, klippas?
  • Minxy

Har samma "problem"

Vår son (2 år) har jättelockigt hår när det är blött. När det är torrt är det fortfarande lockigt, men inte lika mycket "korkskruvslockigt".
    Problemet är bara att mitt bak på huvudet ser det ut som svinto! Det är skavt och trassligt och sprött. Vettetusan hur man ska få det fint...

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Majsan70

Jag tycker ju att alla hår skall klippas på ena viset eller andra. Ju mer man klipper ju bättre blir det. Alltså oftare nu då inte nödvändigtvis kortklippt alltså.

Bra shampoo och balsam är ett annat måste i min värld och då även för mi barn som lämnat bebisstadiet då de bara tvättades med olivolja.

• froggyL
    Minxy skrev 2010-02-06 22:00:12 följande:
    Har samma "problem" Vår son (2 år) har jättelockigt hår när det är blött. När det är torrt är det fortfarande lockigt, men inte lika mycket "korkskruvslockigt".Problemet är bara att mitt bak på huvudet ser det ut som svinto! Det är skavt och trassligt och sprött. Vettetusan hur man ska få det fint...
    Precis! Svinto! 
    Mamma till Linnea 2008-01-04
  • karenina28

min dotter har afrohår, jag har köpt en hårcreme som heter "pink moisturaiser" (vet inte om det stavas så)
    men den finns i olika hårsalonger.....jättebra!
    balsam i mängder är toppen

• Minxy
    Majsan70 skrev 2010-02-06 22:02:57 följande:
    Jag tycker ju att alla hår skall klippas på ena viset eller andra. Ju mer man klipper ju bättre blir det. Alltså oftare nu då inte nödvändigtvis kortklippt alltså. Bra shampoo och balsam är ett annat måste i min värld och då även för mi barn som lämnat bebisstadiet då de bara tvättades med olivolja.
    Men jag vågar inte klippa honom eftersom min syster klippte sin sons lockiga hår och då blev det RAKT!
    De där lockarna han hade var bara "bebislockar" och när hon klippte av dom så blev han utan lockar...och dom kom aldrig tillbaka.
  • Setimba

Hej
    har själv 2 pojkar med jätte lockigt hår på snart 3 o 4 år. Har själv funderat på att klippa de men kommer nog inte göra det, trotts att jag kan tycka att det är lite jobbigt att kamma ut osv. Men jag duscar de varje dag nästan o med balsam i håret kammar jag ut det ganska fort utan problem. Har även i prudukter ibland som är för afro hår som vi köper i afro butik så klart. Det finns bra prudukter som är anpassade till barns hår just. Det håller sig lockigt och ser nästan blött ut hela tiden. Det stelnar inte som géle eller andra spray produkter man hittar i vanliga affärer. Men det funkar med att lägga i balsam i det blöta håret oxå. Det gör jag oftast om det inte är så att vi ska iväg till någon eller göra något speciellt. Det blir en liknande loock, lockanra håller sig o ser lite små blött ut. Fördelen med det är att vid nästa tvätt så är det lättare att kamma ur

• Majsan70
    Minxy skrev 2010-02-06 22:16:26 följande:
    Men jag vågar inte klippa honom eftersom min syster klippte sin sons lockiga hår och då blev det RAKT! De där lockarna han hade var bara "bebislockar" och när hon klippte av dom så blev han utan lockar...och dom kom aldrig tillbaka.
    Fast blir han rakhårig så blir han det ändå. Ett slitet hår behöver klippas oavsett lixom. Det är ju inte själva klippningen som påverkar det. Bebishåret skall ju bort ändå.
  • Wilmis07

Min dotter har lockigt hår,klippte det första gången runt 2 årsdagen. det blev bara finaRE AV DET mEN HENNES HÅR HAR OCKSÅ EN TENDENS Till att se risigt och slitet ut efter ett tag . Fortsätter att läsa här för mer tips Ursäkta caps locken.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Minxy
    Majsan70 skrev 2010-02-06 22:18:06 följande:
    Fast blir han rakhårig så blir han det ändå. Ett slitet hår behöver klippas oavsett lixom. Det är ju inte själva klippningen som påverkar det. Bebishåret skall ju bort ändå.
    Jag vet, men det känns ändå så sorgligt på nåt vis att klippa bort de där söta korkskruvarna...
    För jag kan ju inte bara trimma just där det är slitet, jag måste ju ta jämnt över hela håret.
  • Majsan70
    Minxy skrev 2010-02-06 22:22:04 följande:
    Jag vet, men det känns ändå så sorgligt på nåt vis att klippa bort de där söta korkskruvarna... För jag kan ju inte bara trimma just där det är slitet, jag måste ju ta jämnt över hela håret.
    Fast om du går till en frisör så kan denne klippa topparna jämnt över hela håret.
  • Anna o Leia

Min dotter har jättelockigt hår (korkskruvar) o det blir gärna tovigt där bak nu under vintern.. mitt hår e likadant;) mitt råd e att reda ut tovorna med händerna o använda bra barnshampoo o barnbalsam:)

• Anna o Leia
    Anna o Leia skrev 2010-02-07 00:37:23 följande:
    Min dotter har jättelockigt hår (korkskruvar) o det blir gärna tovigt där bak nu under vintern.. mitt hår e likadant;) mitt råd e att reda ut tovorna med händerna o använda bra barnshampoo o barnbalsam:)
    har inte klippt hennes hår hittills.
  • naddiz

Jag undrar detsamma :) Min dotter har oxå lockigt hår rätt stora korkskruvar. På somrarna är det aldrig några problem. Nu på vintern är det verkligen helt hopplöst då håret blir så torrt och tovigt. Vi har aldrig klippt hennes hår men inser att det börjar bli dags ;) hon fyller snart 3 år. Använder nu barnschampoo o balsam men tycker inte att det hjälper. Hon har ganska långt hår nu ner till halva ryggen om man drar ut lockarna därbak. (på pres bilden var hon 1,5 år) Väldigt positivt med lockigt hår är att man inte ser hur ojämnt det är. ;) Men nästa vecka ska jag boka en tid hos en frisör.

Så tyvärr har jag inga bra tips men hjälper till att puffa upp tråden.

Svar på tråden Lockigt hår på 2-åring, klippas?