• Jej

Vägrar leka med andra barn

Hej!
    Min son är 4,5 år och är lite av en enstöring. På dagis uppmärksammade personalen detta i höstas. Vid det vanliga utvecklingssamtalet sa de att han nästan aldrig leker med några kompisar på dagis. Barnen på hans avdelning försöker få med honom i leken, men oftast vill han inte, om det inte är någon organiserad lek där personalen är inblandad. De har haft en specialpedagog där för att se vad som kan göras för att han ska vilja vara med kompisarna. Hon sa då att hon tyckte att personalen gjorde rätt, de försökte få min son att vara med och leka med de andra. Inget tvång, utan mer som en inbjudan.

Jag har själv frågat honom vid flera tillfällen om han inte vill att någon kompis ska komma hem och leka med honom. Men det vill han inte, och jag vill inte heller tvinga honom. Det är ju heller inte så kul för kompisen och komma hit och sedan vill min son inte leka.

Vi har också haft vänner hemma på middag som har barn i hans ålder, men han vill bara leka för sig själv. Vid ett tillfälle bad han också gästerna att gå hem, förmodligen för att han tyckte att det var jobbigt att ha så mycket folk omkring sig och han kunde inte göra allt de han ville.

Det skär i hjärtat på mig att se honom vara sådan. Jag vill ju så gärna att han ska vara som vilket barn som helst. Jag var själv väldigt blyg när jag var liten, men några kompisar hade man ju. Fast jag tror inte att detta handlar om blygsel. Han vill helt enkelt inte leka med andra. För övrigt är han som vilken 4-åring som helst. Vad ska jag göra? Ska jag göra något eller bara hoppas att det går över och han hittar någon som han vill leka med?

• Svar på tråden Vägrar leka med andra barn
  • Pruttiluskan

Har du tagit med honom till "Lekborgen" som vi har här eller något liknande ställe?
    Bollhav där det är massa barn & leker... Testa att ta ut honom på olika aktiviteter där det finns andra barn...

• Kajak

Ja det kan även vara en fas i barnets liv...

Fortsätter erbjuda honom leka med andra barn...det kan gå över snart eller till sommar... man vet aldrig...

• LillaLoo

Har ni kontaktat en läkare, om inte annat för att kunna utesluta någon form av autism/asberger. Min son är autistisk och är inte ett dugg intresserad av andra barn, och har aldrig varit. Precis samma sak har andra föräldrar till autistiska barn sagt när jag har frågat om deras barn har några vänner.
    Många går med asbergers ända upp i skolåldern innan någon märker att allt inte riktigt är som det ska. Nu säger jag absolut inte att det är så, men det kan ju vara skönt att vara säker. Lycka till!

• Jej

Jag har även en dotter som snart fyller ett och jag är fortfarande mammaledig med henne. Så min son går bara 15 timmar i veckan på dagis och är hemma måndagar och fredagar. Då försöker jag att komma iväg till Öppna förskolan så att han ska få träffa andra barn, men...... han leker bara för sig själv.

Specialpedagogen skulle återkomma till dagis i vår, så vi får väl höra lite vad hon säger då också. Jag tror att nästa BVC-kontroll är vid 5 eller 5 ½ och har det inte blivit bättre då kommer jag att ta upp det med dem.

• Heldiggrisen

Ja, ni har ju redan en specialpedagog inkobblat, det är ju bra. Så får man hoppas hon är skicklig och vet vad hon ska se efter. Jag som har ett barn med högfungerande autism tänker självklart också autism i första omgång. Som LillaLoo skriver kan barn gå länge med högfungerande autism och asperger innan det upptäcks.

Svar på tråden Vägrar leka med andra barn