• småbarns mamma

ett eller två barn?

Vad finns det för fördelar och nacdelar med att ha ett respektive två barn?

• Svar på tråden ett eller två barn?
  • Fleur

jag har två.... hade bara tänkt mig ett. min son är 14 och min dotter 2 och jag är super lycklig att jag har dem båda. 

Fördelen med ett är att de får ens fulla uppmärksamhet... men två är dubbel kärlek
    °?°?°? ღ♥ Jonathan 951012 ♥ღ♥ Isabelle 080103 ♥ღ?°?°?°
  • PixieFlix

Fördelar med ett barn:
    - Man behöver bara gå igenom det man tycker är jobbigt (olika för alla, men för mig ex. att inte få sova under bebistiden..) en enda gång
    - Lite bråk o avundsjuka
    - Billigare (!)

Fördelar med flera barn:
    - De kan lära av varandra
    - De känner sig förmodligen ensamma i mindre utsträckning än ensam-barn
    - De övar upp sin sociala förmåga tidigt, genom varandra
    - De har ett syskon att älska och dela hela livet med!

Själv har jag syskon och mitt syskon är även min allra bästa vän. Jag har bara ett barn, och vill inte ha ett till. Har dock samtidigt svårt att se att mitt barn inte ska få syskon. Svårt!!

• beibikär

när man ser syskonkärleken mellan sina barn finns det inga tvivel om att det var rätt att få fler! har barn på 12,4 å 2 år. Större mellanskillnad gör att man hinner bättre med och den äldre kan passa den mindre, men ändå är det roligare med två nära och lättare på så vis att de har sällskap av varann. Och med sällskap menar jag inte bara kompisskap, utan de har trygghet i varann och de lär sej att dela med sej, att vänta på sin tur och de underhåller sej själva mycket bättre än ett ensamt barn. jag rekommenderar varmt två som svar på din fråga!

• småbarns mamma

Tack för era svar! Jag håller med dig pixe flix det är så himmla svårt.
    Våran son är 18 månader och vi har till och med försökt få ett syskon till våran son.
    Men nu blev jag plötsligt tveksam om jag orkar. Jobbig tid just nu när sonen klättrar på allt och river och sliter i allt, jag vet inte om jag orkar det en gång till.
    Det kan också vara svårt att få barnvakt och det är ju jobbigt att få så lite egen tid!

• PixieFlix

TS: Jag har verkligen alltid varit inställd på att ha minst två barn, precis som min make. Men nu bara går vi här och väntar och väntar på att känslan av att vilja ha ett barn till skall komma, och den gör inte det! Allt medan barnet vi redan har bara blir större och större... Har så svårt att se de där bäbisåren framför mig med glädje i hjärtat och det känns ju än mer fel att skaffa ett barn bara för att vi "ska", än för att vi faktiskt "vill". Förstår dina tankar.

• småbarns mamma

Jag har en viss längtan efter ett barn till, men min sambo skulle kunna nöja sig med ett barn men vill gärna ah två för sonens skull. Sj'lv är jag mycket ambivalent ´både vill och inte vill. Är livrädd att jag ska ångra mig hur jag en gör.

• småbarns mamma

Min son är desutom ofta sjuk sedan han började att gå på förskola det får mig också att tveka om jag ska skaffa ett barn till

• beibikär

men 18 mån? Det är väl inte bråttom. njut av det barn du har och låt bebislängtan komma av sej själv! barn ska man inte planera så noga, bara önska och ta emot och vara tacksamma över om man får.

• småbarns mamma

Min man fyller 40 år nästa år och börjar känna sig gammal så han har det kravet nu eller aldrig om vi ska ha ett barn till

• småbarns mamma

nån som har något tips!!

Svar på tråden ett eller två barn?