• Röllekan

Så här gör vi

Sedan Elliot var någon vecka höll vi honom över handfatet, och som sagt: det strittade lite hit och dit. När det var dags för bajs, höll vi honom ovanför toastolen när vi hann.
    Vid tre månaders ålder började han bajsa bara på morgonen så då gick det hur bra som helst med den biten.
    Vi testade pottan (en sådan med ryggstöd och sidor, samt bälte) vid 4 mån(pga jobbigt för ryggen. Inte populärt! Vid 5 månader prövade vi igen. Vi hade den på skötbordet för att underlätta för ryggen(han kan ju inte sitta själv).
    Nu vid 6 månader bajsar han bara på potta. Jag märker när det är dags. Hoppas bara jag ser tecknen om jag sitter och fikar med en väninna, han har bajsat i blöja en el två gånger de senaste 2 månaderna.
    Hur man ska göra med kisset vet jag inte, men han fattar att pottan betyder klämma, så det kommer oftast några droppar och en prutt :). Han sitter en stund vid varje blöjbyte.
    Vi använder dessutom tygblöjor,vilket gör att han känner att det blir blött då han kissar och lättare kan fatta grejen tror jag.
    Detta är mitt fjärde barn och jag ångrar att jag inte gjort så här med de tidigare,även om de skippade blöja relativt tidigt.
    Det är inte jobbigt!

• Svar på tråden Så här gör vi
  • milli79

Låter jättbra. Vi började med potta vid 5mån sen men sen har vi sett att det funkar lika bra att sätta honom på toa och hålla i honom så nu har vi gjort det i nästan 2mån. Funkar nästan varje morgon och oftast nån/några gånger om dagen. Kissa gör han fortf i blöjan.

• sahara sahara

Vad är det för potta ni har? Vi började med en dockpotta, men den är urvuxen nu, och den vanliga pottan är ju megastor.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Kliff

härligt med ett ec-forum!
    ett pottips är att köpa en pott-insats-del som finns till en av babybjörns pottmodeller. alltså en löstagbar pottdel. finns på coop! vi hade en sådan när vi ec.ade lilla tjejen för tre år sedan. perfekt att ta med sig när man är ute eller på stan till exempel, tar inte mkt plats...
    sätt dig på knäna och sätt pottdelen mellan knäna och knip ihop så att pottan står stadigt. sen sätter du barnet i knät! kan därför användas från det att de är väldigt små!

• sahara sahara

Tack tack. Nu har vi köpt en sån där tron från Babybjörn. Dottern är inte övertygad än, men det kommer. Hon har varit dålig i magen ett tag, så vi har tappat kommunikationen lite.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • nausika

Finns lång lista i boken "Infant potty basics". Vilka tecken som ges är lite individuellt. När barnet blir några månader tittar det också upp och "säger till" med speciell min.
    Från början kan tecknen vara; tystnar, plötslig humörsväng, slutar äta, tittar i fjärran, koncentrerad el drömmande blick, grimaserar, rodnande kinder, ryser till, andas i annat tempo, pruttar...

Svar på tråden Så här gör vi