våra slöjskjärtar dör!
En om dagen nu i fyra dagar. De blir hängiga och flyter bara omkring uppochner eller på sidan. Vad ska vi göra för att rädda de som är kvar?? Har bytt vatten och luften och doppvärmaren fungerar.
En om dagen nu i fyra dagar. De blir hängiga och flyter bara omkring uppochner eller på sidan. Vad ska vi göra för att rädda de som är kvar?? Har bytt vatten och luften och doppvärmaren fungerar.
Vad har ni för storlek på kar? Hur många fiskar? Vilken form av cirkulation?
Slöjstjärtar är ju en guldfisk... vill inte har varmt vatten... och kräver stort akvarium med bra cirkulation och bra filtrering.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1
*puffar*
nån som vet
vad brukar det vara för sjukdom när de beter sig så här?
(Ska in till djuraffären imorgon)
Slöjstjärtar kan andas in mkt luft och när de får luft i lugnorna så flyter de oftast upp till ytan..
Inte så kul
Tror inte man kan göra ngt åt det dock men är inte helt 100
Ta bort doppvärmen, finns ingen anledning att ha över 20 grader i ett akvarium med slöjstjärt.
Karp-fiskar kan ju övervintra utomhus i stora delar av vårt land och det säger ju en del om vad den klarar av för temperatur.
I övrigt förseslår jag att googla på fiskens sjukdomar eller köpa en bok eller låna på biblioteket.
Våra fiskar dog också för ett tag sen, iofs alla på samma dag inom loppet av typ 5 timmar.
Det vara allt ifrån skalarer, slöjstjärtar, ciklider och guppis.
Det blev tydligen nitratförgiftning i akvariumet.
Exakt hur och varför det blev så vet jag inte.
#12 hade du alla i samma akvarium????
nitrit brukar bero på för mycket matning. och obalans i vattnet pga för nogrann rengöring
Slöjstjärtar gillar kallt vatten. Finns ingen anledning till doppvärmare!
Mitt tips är att om man ger dom torrfoder så ska man blöta maten innan man ger den till fiskarna. På det sättet sjunker den och de behöver då inte svälja någon luft.