• Himmelsblå

våra slöjskjärtar dör!

En om dagen nu i fyra dagar. De blir hängiga och flyter bara omkring uppochner eller på sidan. Vad ska vi göra för att rädda de som är kvar?? Har bytt vatten och luften och doppvärmaren fungerar.

Tre nyckelord som följer mig i livet är respekt, värme och empati
  • Svar på tråden våra slöjskjärtar dör!
  • Himmelsblå
    MayaS skrev 2010-02-07 10:47:52 följande:
    Vad har ni för storlek på kar? Hur många fiskar? Vilken form av cirkulation? Slöjstjärtar är ju en guldfisk... vill inte har varmt vatten... och kräver stort akvarium med bra cirkulation och bra filtrering.www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1
    vi har allt som det ska vara, har noga kollat det med djuraffären när vi köpte akvariet. Men vår äldsta slöjstjärt är 6 månader och har mått jättebra fram tills igår.
  • MayaS
    Himmelsblå skrev 2010-02-07 15:24:37 följande:
    vi har allt som det ska vara, har noga kollat det med djuraffären när vi köpte akvariet. Men vår äldsta slöjstjärt är 6 månader och har mått jättebra fram tills igår.
    Och det där besvarade inte en enda av mina frågor... oftast har vanliga djuraffärer inte en susning om vad fiskar egentligen kräver... däremot är de duktiga på att kränga en massa skit...
  • Himmelsblå

*puffar*

nån som vet

vad brukar det vara för sjukdom när de beter sig så här?

(Ska in till djuraffären imorgon)

• skorpionen80
    Himmelsblå skrev 2010-02-07 20:15:14 följande:
    *puffar* nån som vet vad brukar det vara för sjukdom när de beter sig så här? (Ska in till djuraffären imorgon)
    Hur varmt har du i karet? Hur stort är det? Hur många fiskar har du däri?
  • Vasen
    Himmelsblå skrev 2010-02-07 20:15:14 följande:
    *puffar* nån som vet vad brukar det vara för sjukdom när de beter sig så här? (Ska in till djuraffären imorgon)
    Hängiga, flyta upp och ned eller på sidan och är så de flesta fiska dör (en del blir hängiga och sjunker), mycket svårt att säga vilken sjukdom det är på den beskrivningen. Har de skador i form av prickar, eller fläckar? Skador på fenor?

Stänga av doppvärmaren om du har fiskarna inomhus i ett normaltempererat rum iallafall. Ger de kvarvarande lite mer möjlighet att hömta krafterna.
  • LadyCharlotte

Slöjstjärtar kan andas in mkt luft och när de får luft i lugnorna så flyter de oftast upp till ytan..
    Inte så kul
    Tror inte man kan göra ngt åt det dock men är inte helt 100

• skorpionen80
    LadyCharlotte skrev 2010-02-10 16:38:17 följande:
    Slöjstjärtar kan andas in mkt luft och när de får luft i lugnorna så flyter de oftast upp till ytan.. Inte så kul Tror inte man kan göra ngt åt det dock men är inte helt 100
    Har verkligen fiskar lungor?
  • LadyCharlotte
    skorpionen80 skrev 2010-02-11 07:19:33 följande:
    Har verkligen fiskar lungor?
    HA HA HA Klart de inte har
    Har nog bytt för många bajsblöjor så ångorna har lekt med min hjärna..Haha

De sväljer iaf luft så att det blir så..Så mkt VET jag..Och lungor har de INTE..Gälar heter det ju...
  • skorpionen80
    LadyCharlotte skrev 2010-02-12 17:00:38 följande:
    HA HA HA Klart de inte har Har nog bytt för många bajsblöjor så ångorna har lekt med min hjärna..Haha De sväljer iaf luft så att det blir så..Så mkt VET jag..Och lungor har de INTE..Gälar heter det ju...
    Precis min tanke. Vissa av dem har ju dock ett labyrint-organ, men det är ju inte riktigt lunga...
  • M Hellin

Ta bort doppvärmen, finns ingen anledning att ha över 20 grader i ett akvarium med slöjstjärt.

Karp-fiskar kan ju övervintra utomhus i stora delar av vårt land och det säger ju en del om vad den klarar av för temperatur.

I övrigt förseslår jag att googla på fiskens sjukdomar eller köpa en bok eller låna på biblioteket.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • UngMorsa

Våra fiskar dog också för ett tag sen, iofs alla på samma dag inom loppet av typ 5 timmar.
    Det vara allt ifrån skalarer, slöjstjärtar, ciklider och guppis.
    Det blev tydligen nitratförgiftning i akvariumet.
    Exakt hur och varför det blev så vet jag inte.

• Norrtjejjen

#12 hade du alla i samma akvarium????
    nitrit brukar bero på för mycket matning. och obalans i vattnet pga för nogrann rengöring

• UngMorsa
    Norrtjejjen skrev 2010-02-17 01:34:13 följande:
    #12 hade du alla i samma akvarium????nitrit brukar bero på för mycket matning. och obalans i vattnet pga för nogrann rengöring
    Ja alla var i ett stort akvarium på 560 L.
    Det hade blivit någon fel på en pump som hade stått stilla någon vecka och i den hade det bildats bakterier. När den sen slogs på igen så kom alla bakterier ur i vattnet och då blev denna såkallade nitratförgiftningen. Detä r så djuraffären har förklarat iaf.

Det var rätt surt eftersom att det var fiskar för säkert 4500- 5000 :-
  • MissMango

Slöjstjärtar gillar kallt vatten. Finns ingen anledning till doppvärmare!

• Norrtjejjen
    UngMorsa skrev 2010-02-17 08:36:30 följande:
    Ja alla var i ett stort akvarium på 560 L. Det hade blivit någon fel på en pump som hade stått stilla någon vecka och i den hade det bildats bakterier. När den sen slogs på igen så kom alla bakterier ur i vattnet och då blev denna såkallade nitratförgiftningen. Detä r så djuraffären har förklarat iaf. Det var rätt surt eftersom att det var fiskar för säkert 4500- 5000 :-
    Jösses att guppina ens inte blev uppätna =)
    ja men nitrit och nitrat är inte samma. Är dåligt på det där med nitrat, så det kan jag inte ge nån förklaring på.
    Men jag har haft pumpen av massor av gånger under nätterna eller att de blivit igenslemmat. Vanligtvis så är det bara goda bakterier i pumpfiltren och ska endast kramas ur lite av dom när e är helt igenslammade.
    Annars är det bara goda bakterier i det.
    Men vad konstigt..att de börja dö efter typ 5 timmar?!! satte du i alla fiskar samtidigt? Hade du haft igång akvariet innan dess några veckor eller var allt helt nytt?
    Eftersom du hade olika fiskarter i så har de olika behov av typ av vatten. Ciklider ska tex ha hårt och basiskt vatten, medans scalarer och guppy surt vatten. Så där är de helt tvärt om varandra.
  • Olle96

Mitt tips är att om man ger dom torrfoder så ska man blöta maten innan man ger den till fiskarna. På det sättet sjunker den och de behöver då inte svälja någon luft.

Svar på tråden våra slöjskjärtar dör!