• wiesio

Väcka nyfödd för amning?

Vår lille kille föddes för fem dagar sedan och nu när mjölken runnit till och han äter ordentligt har han börjat sova mellan fem och sex timmar flera gånger om dygnet. Är det okej eller borde jag väcka honom för matning? Känns så hemskt att väcka honom när han sover så fint men samtidigt får jag ångest över att han kanske inte får i sig tillräckligt med mat. Han vägde 4,1 kg när han föddes. Vet inte hur mycket han väger nu, ska till BVC i veckan.

• Svar på tråden Väcka nyfödd för amning?
  • Lilla JJ

Hur många gånger äter han per dygn? Ibland äter de ju tätare och ibland mer sällan. &ggr per dygn ska dom äta. Om han själv vaknar efter 5-6 timmar så äter han säkert igen det vid andra tillfällen när han äter tätare.

• Birgitta2

Jag väckte inte min dotter. Hon sov hela natten första veckan som nyfödd och sov sen hela natten från tre veckors ålder. Det hon missade när hon sov (natt eller dag) det tog hon igen senare. Sömnen är så enormt viktig, och jag har mycket svårt att tro att barnet skulle svälta om de sover över ett par mål.

• Majan78

Har aldrig väckt mina heller, även när de i perioder sovit 5-6 timmar i sträck på dagen. Jag har litat på att de tar igen det när de väl äter, och båda har växt som de ska. Låt honom sova du...

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Kinya

Om han går upp i vikt som han ska så hade jag inte väckt honom. Hur många gånger per dygn äter han?

• ninnione

om han går upp i vikt o inte är för slö så behöver man inte väcka. men har man ett slött barn som knappt orkar äta o bara sover o sover så bör man väcka för att ge mat för att på så sätt ge mer energi till barnet.

• wiesio

Tack för era svar! Har inte räknat riktigt hur många gånger han äter. Ibland går de ju in i varandra lite. Nu var han exempelvis vaken från cirka 10:30-14 och då åt han kanske två till tre gånger under den tiden. Jag får väl se hur hans vikt ligger när vi går till bvc i veckan. Hna verkar ju må bra och det är ju väldigt skönt för oss föräldrar också när han sover så länge och gott så det vore ju bra om det är okej  

• Tokern
    ninnione skrev 2010-02-07 11:43:43 följande:
    om han går upp i vikt o inte är för slö så behöver man inte väcka. men har man ett slött barn som knappt orkar äta o bara sover o sover så bör man väcka för att ge mat för att på så sätt ge mer energi till barnet.
    Tänkte bara skriva att vi fick exakt det rådet av bvc i höstas. Så länge bebisen inte är slö och går upp i vikt enligt si kurva får bebisen sova så länge den vill på natten.
  • Kryssarinnan

Ditt barn var ju ganska stort vid födseln också. Vår son var liten (2,9 kg) så då var det lite viktigare att han åt regelbundet.

Som de ovan skrivit; du behöver nog inte alls oroa dig så länge han verkar pigg när han väl är vaken.

Lycka till!

• MM 87

Jag fick väcka min lilla dotter på dagen om hon sov mer än 3-4 timmar. Hon skulle ha mat var 3:e timma och det fick gå max fyra timmar under dagen en gång per dag. Natten behövde jag ej väcka henne..

Detta var för att hon var förtidigt född och vägde endast 2440 gram, så man ville att hon skulle få upp vikten. Hon föddes i v. 36.

Svar på tråden Väcka nyfödd för amning?