• Ante28

Min son har svårt att välja inför gymnasiet..

Hej!
    (vet ej om jag ställt tråden rätt nu)
    Jag har en 15 årig son som har svårt att välja linje. Jag är inte väldigt kunnig inom området "utbildning" och framtid, därför vill jag fråga er angående detta...

Han är intresserad av 2 olika program,

Samälle-Juridik.
    Samälle-Ekonomi.

Han tänker välja en av dessa linjer. Men saken är den att han inte riktigt vet mycket om linjerna. Skolan har häller ingen SYV som kan hjälpa just nu.

Min son är mer intresserad av juridik, men han känner sig lite osäker på det valet, med tanke på att det är en spetsutbildning för Juridik. Medan ekonomi är bredare? om jag förstått det rätt...

Så min fråga är; Vilket är det smartaste valet om kan kollar till kurser och framtid? (Min son har runt 280p just nu)

Här kommer kursplanen på bägge linjerna.

JURIDIK:
    Kärnämnen 750
    Karaktärsämnen 1350
    Allmän rättslära 50
    Civilrätt 100
    Engelska B 100
    Geografi A 100
    Historia A 100
    Historia B 100
    Idrott och hälsa B 50
    Internationell rätt 50
    Jämförande rätt 50
    Matematik B 50
    Moderna språk 200
    Naturkunskap B 100
    Psykologi 50
    Retorik och rättsfilosofi 50
    Samhällskunskap B 100
    Straffrätt 50
    Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation 50

EKONOMI:
    Kärnämnen 750
    Karaktärsämnen 800
    Engelska B 100
    Filosofi A 50
    Geografi A 100
    Historia A 100
    Matematik B 50
    Moderna språk 200
    Naturkunskap B 100
    Psykologi A 50
    Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation 50
    Projektarbete 100
    Individuellt val 300
    Ekonomi ~ nationell inriktning 550
    Företagsekonomi A 50
    Företagsekonomi B 150
    Idrott och hälsa B 50
    Information och layout 50
    Internationell ekonomi 50
    Projekt och företagande 50
    Rättskunskap 50
    Småföretagande 100

Obs, jag vill inte tvinga mitt barn, utan jag vill bara ha lite tips och råd över dessa linjer och kurserna.

Väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Min son har svårt att välja inför gymnasiet..
  • nano

Har ganska nygligen gått ut (tycker jag själv, är 24) och har syskon som går i gymnasiet.

Personlig erfarnhet och från vänner så är de allmäna inriktingarna bättre än de lite "konstruerade" inriktningarna då man visserligen läser intressanta saker men som sällan kommer till nån nytta när man vill läsa vidare.

Att läsa mycket svenska och engleska och helst något mer språk är nog superbra. En kompis sambo studerar juridik och mycket (om inte all nästan?) litteratur är på engelska. Att läsa svenska C skulle jag absolut göra, det är först då man egentlgien lär sig något använtbarnt innom svenska språket (a och b är först repetioton och sen litteraturhistoria mest). Engelska säger väl sig själv tror jag Tyska eller spanska/annat språk är nog inte heller så dumt om man är lite språkbegåvad.

• MissEllie

Jag hade rekommenderat honom att gå den ekonomiska inriktningen. Dels för att de flesta skolor erbjuder individuellt val såsom rättskunskap, psykologi och dylikt. Han kan alltså senare in i utbildningen välja till dessa.

Sedan ser det ut som om den ekonomiska inriktningen kör på konceptet Ung Företagsamhet (baserat på kursutbudet) och det är en fantastisk möjlighet och en erfarenhet.

Tråkigt att höra att de inte har en SUV på den skolan han går, det är ju ett obligatorium i dessa val tider och det är allt annat än lätt att välja till gymnasiet. Eleverna behöver få råd och stöd.

Sedan kan du som föräldrer kontakta den gymnasieskola han är intresserad av och fråga om ni kan komma på ett besök. Skolorna brukar vara öppna och vill ha sökande till sina program, därför torde det inte vara några större problem. Då får ni en större inblick i vad som krävs och vad han kan förvänta sig.

Lycka till.

• MissEllie

Svenska C är också en valbar kurs på de flesta gymnasieskolor.

Numera ges extra credits för språk då man söker vidare till högskola och universitet efter avslutade gymnasiestudier.

• Callistrate

Den största frågan är väl (tycker jag) om han vill läsa vidare efter gymnasiet. Om han vill göra det så spelar det inte så stor roll vad han läser på gymnasiet, så länge han skaffar sig behörighet för att läsa vidare. Då tycker jag att han ska satsa på det han tycker verkar roligast!  Själv är jag civilekonom, men läste estetiskt program, teater på gymnasiet...

Om han inte är sugen på att fortsätta studera skulle jag rekomendera det ekonomiska programmet, då det troligtvis ger större chanser att hitta ett jobb. Gymnasieekonomer kan få jobb, jag tror att det är betydligt svårare för en gymnasiejurist (finns det ens någonting som heter så?)

• MissEllie

Nej, det finns inga gymnasiejurister. Det är ju enbart en förberedelse inför fortsatta studier.

• Anova

Det spelar väl egentligen ingen roll vilken han väljer.
    Framförallt juridik men också i stor mån ekonomi kräver vidare studier på högskolenivå.

Är han mer intresserad av juridik så tycker jag att han ska välja juridikinrikning. Juridik kan han ju även få nytta av i privatlivet och i det framtida arbetslivet. Däremot leder programet inte till några jobb inom juridik.

Ekonominriktningen ger en väldigt grundläggande utbildning inom företagsekonomi. Det går visserligen att få lättare kontorsjobb (administativa jobb) med en sådan utbildning, men att jobba som ekonom krävs det mer kunskap än den man får på gymansiet. Sen är ekonomyrket rätt så tufft, det utbildas för många ekonomer just nu (är själv ekonom med högskoleutbildning).

Det enda råd jag egentligen har att ge är att "välj efter intresse".. Samhällsprogrammet ger dig möjligheterna att läsa vidare oavsett vad du väljer för inrikning. Att läsa gymnasiet  ska vara kul, inte bara jobbigt.

• Ante28

Tack för svaren! Ja han vill läsa vidare till tex Jurist, Ekonom, Mäklare, Åklagare . De yrkena han är intresserad i.

• nano
    Ante28 skrev 2010-02-07 12:22:30 följande:
    Tack för svaren! Ja han vill läsa vidare till tex Jurist, Ekonom, Mäklare, Åklagare . De yrkena han är intresserad i.
    Då tycker jag absolut att han ska välja ekonom. Då kan han jobba direkt efter gymnaset, extra elle som paus innan han pluggar vidare. Och alla de jobben är lika möjliga.

Väljer han den andra inriktigningen så försvinner ju alla ekonomikursen jag betvlivlar att de han läser istl ger någon större fördel för forsatta studier till jurist eller åklagare.
  • kinapuff

Vad gäller studievägledare så kan kommunen ha det. I min kommun finns det iaf det. Annars kanske din son kan få prata med en på gymnasieskolan.

Mitt tips inför gymnasieval är att välja något man är intresserad av och tycker är roligt. Se till att man får grundläggande behörighet för högskolestudier självklart men först och främst efter intresse.

Lycka till!

• SuzR

när jag ser tillbaka på mitt gymnasieval så är det helt orelevant det man väljer. Det är ju vad som räknas sen på universitetet man ska vara lite mer nogrann men läser han ekonomi eller nåt på gymnasiet så kommer han säkert komma in på nåt universitet, jag känner folm som gick på estetlinjen med inriktning på dans, musik och teater men som gör helt andra saker idag (jurist, bank, lärare, whatever) så jag tror det är ganska lugnt.

• andraadvent

Hejsan

Till att börja med så leder väl få gymansieutbildningar direkt till arbete efter studierna, undantag vissa som exempelvis omvårdnadsprogrammet. Väen om han med ekonomiinriktningen kan arbeta som gymansieekonom.
    Dock tycker jag du ska akta dig noga för att säga till din son att " det spelar ingen roll vad du läser, det spelar ändå ingen roll sen om du pluggar vidare men du har vissa baskunskaper". Jag hörde detta om min gymnasieutbildning från vänner och bekanta och motivationen sänktes ganska mycket när jag hörde från äldre vänner att "ingen kollar ändå vad man läst på gymansiet".

Nej låt dig son känna att hans val är viktigt, att det inte bara är tre år framöver då han lär sig baskunskaper utan att det han läser är viktigt. Är han intresserad av dessa ämnen så ska han absolut köra på det annars kan han nog läsa det mesta. Akta er för de lokala kurserna bara som kan vara svårare att läsa upp och läs sådan som senare går att göra prövningar i på komvux om det kommer behövas. Vill han ex bli jurist krävs ju höga betyg, och det kan ju bli så att han blir tvungen att läsa upp något eller några ämnen. Läs också på om nya reglerna med meritgivnade kurser till högskolan som snart kommer. Iaf hoppas han kommer trivas med vad han än väljer. För övrigt om inriktningarna är på samma skola så kan man ofta bestämma inriktning senare i programmet så han har nog tid på sig.  

Svar på tråden Min son har svårt att välja inför gymnasiet..