Långpanna eller tårta för många?
Nån som har tips på tårta eller kaka i långpanna som man kan bjuda på vid min lille älsklings kalas? Det är många som kommer....
Tack!
Nån som har tips på tårta eller kaka i långpanna som man kan bjuda på vid min lille älsklings kalas? Det är många som kommer....
Tack!
Vad sägs om den här?
Ninnas Dunermumsiga Äppelkaka
vispas hysteriskt:
6 ägg
4 1/2 dl socker
blandas försiktigt i:
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
till garnering:
4-5 äpplen
smör lr mararin (som ska hyvlas över)
3 dl pärlsocker
Smöra och bröa en långpanna. Häll i smeten, skiva äpplena över. Hyvla smör/margarin och strö över pärlsockret.
200 grader i 15-20 minuter. Kolla så den fått fin färg och att den "stannat" så den är klar innuti
Hoppas det skall smaka!
tackar tackar, fler förslag?
Pinocciotårta
Maräng
3 äggvitor
2 1/2 dl strösocker
Vispa äggvitor hårt, vänd i socker.
Smet
3 äggulor
1 1/2 dl strösocker
50g smält margarin
2 dl mjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
5 msk mjölk
Vispa ihop som en vanlig sockerkakssmet.
Bred ut smeten på ett smort bakplåtspapper i en långpanna, inte jättestor. Smeten blir ett ganska tunt lager. Bred marängen över (klicka ut och bred ut.) Grädda 25 minuter i 175 grader.
Gör två st, bred grädde på den ena, lägg därefter på jordgubbshalvor eller jordgubbar något mixade med socker och lägg på. Lägg därefter över den andra.
Ett tips på en tårta som mina vänner alltid kräver att få när jag fyller år. Så god tycker de att den är...
Gör en eller två rulltårtsbottnar och låt svalna. (För en mindre tårta behövs bara en, men för en större tårta krävs två. Gör jag en mindre så brukar jag bara dela rulltårtsbotten på mitten så har jag genast två bottnar)
Bred på hallonsylt på den ena tårtbotten och därefter färdigvispad vaniljvvisp (tex Keldas).
Lägg på den andra tårtbotten och bred på grädde, toppa med jordgubbar eller andra bär beroende på säsong.
Klart!!
Så otroligt god och väldigt lätt att göra.