• Anonym

Hemorojd!

Jag har detta och har haft länge, fast de kommer och går.

Jag märker det när jag går på toa och det gör väldigt ont, dock gör det inte alltid jätteont men man känner det. Plus att det kommer blod på pappret, och kollar man "ner" kan jag se att lite av det sista är lite blod på. Ursäkta de äckliga detaljerna nu. Har jag en yttre känner jag den också när jag torkar mig.

Men hur upplever ni svedan/klådan/kliandet? Har märkt nu senast när jag fick en att sätter jag mig ner på huk så liksom pulserar den och det kittlar lite. Svider efter jag varit på toa. Men när det kittlar vilket jag inte upplevt tidigare funderade jag på mask. Har dock inte sett några, och det kliar/kittlar inte enormt alltså. Vaknade inatt och gick upp för att kissa, märkte när jag låg i sängen att det kittlade något. Kanske "kände efter" mycket också.

Märker ni vid hemorrojder att det kan kittla till lite, klia något ibland osv? Har kollat när jag varit på toa, och har som sagt inte sett några maskar. Men hur noga kollar man, ser man dom direkt om dom finns eller måste man ta fram lupp för att kunna se?

• Svar på tråden Hemorojd!
  • Anonym (kli)

Låter absolut som hemorroider, det kan killa och klia ungefär som om något kryper runt där. Jag vet inte hur det känns att ha mask, men eftersom jag vet att jag har tänkt samma sak när jag hade gravidhemmisar så tror jag att det är den mest sannolika förklaringen.
    Testa lite AC3 eller något i stjärten efter toalettbesök så försvinner klådan.

• Anonym
    Anonym (kli) skrev 2010-02-07 14:24:15 följande:
    Låter absolut som hemorroider, det kan killa och klia ungefär som om något kryper runt där. Jag vet inte hur det känns att ha mask, men eftersom jag vet att jag har tänkt samma sak när jag hade gravidhemmisar så tror jag att det är den mest sannolika förklaringen. Testa lite AC3 eller något i stjärten efter toalettbesök så försvinner klådan.
    Så det kan killa så alltså, ja då är det nog hemorrojden som spökar. Jag brukar ha yttre och har en inre nu, jag känner den på något vis. Det känns som det sitter något där och det killar som om något kröp där och då for tankarna till mask. Vet ju inte heller hur det känns att ha det så var tvungen o kolla med er andra hur era hemorrojder kan kännas.

Vad är AC3?

Tack för ditt svar!
  • Anonym (kli)

AC3 är en gelé som man applicerar i rumpan för att hjälpa till med läkning, smärtlindring och så tror jag att det även gör så att knölen drar ihop sig. Det finns fler sorters behandling, så det är bara att prova sig fram.

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=28551
    Som det står i länken så ska man söka vård om det inte blir bättre av behandling efter ett par veckor.

• Anonym
    Anonym (kli) skrev 2010-02-07 14:31:56 följande:
    AC3 är en gelé som man applicerar i rumpan för att hjälpa till med läkning, smärtlindring och så tror jag att det även gör så att knölen drar ihop sig. Det finns fler sorters behandling, så det är bara att prova sig fram. www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=28551 Som det står i länken så ska man söka vård om det inte blir bättre av behandling efter ett par veckor.
    Okej, tack så mycket. Har inte hört om den tidigare så ska absolut prova.
  • Anonym (kli)
    Anonym skrev 2010-02-07 14:33:39 följande:
    Okej, tack så mycket. Har inte hört om den tidigare så ska absolut prova.
    Hoppas det blir bättre!
  • Anonym

Jag tycker att det låter som hemorojder. Jag tycker att xyloproct hjälper bra. Stolpiller+salva. Det brukar ta bort klådan helt för mig. Efter någon dag brukar det göra mindre ont också.

• Anonym
    Anonym (kli) skrev 2010-02-07 14:34:24 följande:
    Hoppas det blir bättre!
    Tack så mycket, hoppas jag också!
    Anonym skrev 2010-02-07 22:31:43 följande:
    Jag tycker att det låter som hemorojder. Jag tycker att xyloproct hjälper bra. Stolpiller+salva. Det brukar ta bort klådan helt för mig. Efter någon dag brukar det göra mindre ont också.
    Okej, ska prova mig fram med de förslagen ni gav.

Har märkt att det kittlar till varje gång efter jag torkat mig, men är kanske inte så konstigt. Ursäkta mina detaljer återigen men kollade i spegeln för jag tror man ska kunna se om det är mask då? Bara för att utesluta, såg ingen. Jag såg däremot hemorrojderna, usch inget kul. Har flera stycken, de besvärar mig förtillfället inte så mycket som de kan göra men det ser ju inte ut som det ska därnere riktigt i och med dessa.

Får jag fråga, hur lång tid tog det för er att bli av med era?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-08 16:15:03 följande:
    Tack så mycket, hoppas jag också! Okej, ska prova mig fram med de förslagen ni gav.Har märkt att det kittlar till varje gång efter jag torkat mig, men är kanske inte så konstigt. Ursäkta mina detaljer återigen men kollade i spegeln för jag tror man ska kunna se om det är mask då? Bara för att utesluta, såg ingen. Jag såg däremot hemorrojderna, usch inget kul. Har flera stycken, de besvärar mig förtillfället inte så mycket som de kan göra men det ser ju inte ut som det ska därnere riktigt i och med dessa.Får jag fråga, hur lång tid tog det för er att bli av med era?
    Jag har fortfarande kvar mina. Jag fick den då jag väntade sonen för 3 år sen. Men i perioder så besväras jag knappt av dom.
  • Anonym (vill ha bort dem)

vet ni om de kan försvinna av såna salvor eller om de bara dämpar besvären? Använder xyloproct i "omgångar" eftersom de gör att jag inte känner av dem, men de försvinner ju aldrig utan efter ett tag kommer besvären tillbaka.

Måste man till doktorn för att få bort dem helt? Känns oerhört pinsamt.. Jag vågar inte berätta om mitt problem för någon.. inte ens fabror doktorn!

• Anonym
    Anonym (vill ha bort dem) skrev 2010-02-09 14:55:31 följande:
    vet ni om de kan försvinna av såna salvor eller om de bara dämpar besvären? Använder xyloproct i "omgångar" eftersom de gör att jag inte känner av dem, men de försvinner ju aldrig utan efter ett tag kommer besvären tillbaka.Måste man till doktorn för att få bort dem helt? Känns oerhört pinsamt.. Jag vågar inte berätta om mitt problem för någon.. inte ens fabror doktorn!
    Jag frågade faktiskt en sköterska på vc en gång och hon sa att man kan få bort dom med xyloproct. Jag har dock gjort samma som du, använt i omgångar, och dom har inte försvunnit. Men jag har slutat då besvären har försvunnit. Jag skulle gissa att man egentligen måste fortsätta ett tag därefter. Eller jag kanske har fel?
  • Anonym (vill ha bort dem)

Jag vågar dock inte ha så "långa" behandlingar eftersom jag är gravid och det står ju
    att man ska ta det försiktigare då.. Usch jag hatar det här! Har tänk i flera dagar att jag
    ska våga ringa och prata med en doktor men fy.. Jag är för feg!

• Anonym

Jag har oxå stora problem med sånna efter min graiditet för 1,5 års sen. Men har mest ytliga som blir jättestora när det är som värst.
    Har testat både Xylocain och Xyloproct (eller hur det stavas) men det lindrar bara för stunden.
    Jobbigt att ha sånna bekymmer, speciellt att få rent efter toabesök.

• Anonym
    Anonym (vill ha bort dem) skrev 2010-02-10 14:03:02 följande:
    Jag vågar dock inte ha så "långa" behandlingar eftersom jag är gravid och det står juatt man ska ta det försiktigare då.. Usch jag hatar det här! Har tänk i flera dagar att jagska våga ringa och prata med en doktor men fy.. Jag är för feg!
    Jag tycker absolut att du ska ringa och prata med någon på vc. Jag brukar tänka som så att dom tycker inte alls att man är konstig på något sätt. Det är ju deras jobb och säkerligen något dom stöter på nästan dagligen
  • Anonym

Jag är gravid i v36 och haft besvär med "hemmisar" ett par veckor. De är ytliga och just nu har jag besvär med dom, domsvider och är rätt svullna. Men någon period var de nästan helt borta.
    Men ingreppet för att ta bort dom verkar rätt enkelt vad jag förstått så jag kommer absolut att ta bort dessa så fort som möjligt efter att bäbis kommit!
    Det jag är orolig över är hur det fungerar vid förlossningen, jag vågar ju knappt ta i alls nu när man ska göra nr 2 på toan. Kommer dom då sprängas när man ska krysta ut en bäbis då?
    Försökte prata med BM lite om detta, men de enda hon sa var nåt i stil med att: dom brukar försvinna, å så rekomenderade hon xyloproc

Svar på tråden Hemorojd!