• tjej87

GI - Kesella vanilj kvarg

Jag undrar vad ni som kan GI anser om kesella vanilj kvarg. Är det en bra produkt att t.ex. använda istället för glass om man äter fruktsallad?
    Jag brukar blanda i lite mörk hackad choklad (minst 70%) i kesellan och sen doppa frukt i den, ungefär som fondue. Är detta okej för en fredags- eller lördagskväll eller är det väldigt onyttigt? Frukten jag brukar äta till är mest mango, sharonfrukt och vindruvor.

• Svar på tråden GI - Kesella vanilj kvarg
  • Juno

Hej

Vilken fas kör du? I fas 1 ska du undvika allt det som du beskrev i trådstarten. I fas 2 är det okej med lite frukt men det låter som du får i dig hemskt mycket fruktsocker. Kesellan är sockrad och har ett GB på 10 per dl, jämfört med den osötade varianten som har GB 0. Ta hellre en dl yoghurtglass som har 1 GB

Om du äter en halv mango, en dl vindruvor och två sharonfrukter med 1 dl vaniljkesella och 10 g mörk choklad så får du i dig 31 GB vilket är dubbelt så mycket som det rekommenderade dagsintaget för fas 2.

Fas 3 kan jag inte så mycket om men misstänker att det även i den fasen rör sig om för mycket socker för att göra till en vana.

Begränsa dig till en frukt om dagen och välj ost, yoghurtglass eller vanlig kesella smaksatt med lightsaft till

• Dimitra
    Juno skrev 2010-02-08 13:42:15 följande:
    Ta hellre en dl yoghurtglass som har 1 GB
    Osötad kesella + vaniljpulver (den osötade) borde väl också vara ett bra alternativ? Kesella innehåller ju en del proteiner tillskillnad från yoghurt
    The Dimitra universe.
  • tjej87

Oj, vilket seriöst svar jag fick :) Tack, nu lärde jag mig lite!
    Jag ville dock bara veta om det var bra att byta ut glassen mot kesella vanilj... Jag går inte på GI-diet men försöker äta ungefär efter GI eftersom jag gillar mycket av den maten. Jag brukar hålla mig till nyttiga grejer i veckorna så man kan lyxa till det lite på helgen.

• Juno

Jag är en seriös person {#lang_emotions_wink}

Det korta svaret är att lightglass eller yoghurtglass är MYCKET bättre än kesella vanilj

Svar på tråden GI - Kesella vanilj kvarg