• kaffeochkaka

Matschema 4 månader

Lägger detta här också och hoppas på ännu fler svar!

Min lilla är fyra månader drygt. Ger ersättning men nu har vi börjat med puréer och lite gröt. Tyvärr får jag ingen ordning på livet känns det som, hon småäter mycket (mitt fel såklart eftersom jag erbjuder då hon inte är hungrig) och jag får ingen rutin alls på maten. Hon sover hela nätterna och äter första gången klockan 07.00 ungefär. Är det någon vänlig själv osm vill dela sina egna rutiner/ hjälpa mig med hur ett ungefärligt schema skulle kunna se ut?

Jag tror att både hennes humör och hennes mage skulle må bra av regelbundenhet och då hon haft problem med gaser tidigare och nu lätt kan få förstoppning känns det extra viktigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-07 17:05
    Kanske kan få nån kommentar på mitt preliminära schema. Kan va helt åt galet fel och då får ni gärna tipsa om annat sätt!

när jag skriver gröt eller mat är det alltså smakportion jag menar,

kl 6.00 ersättning 200 ml

kl 10.00 gröt + fruktpuré + ersättning ca 90 ml

kl 13.00 ersättning 180 ml

kl.17.00 gröt + fruktpuré/alternativt grönsakspuré + ersättning a 90 ml

kl 20-21 ersättning 200 ml

ca 23 ev. ersättning

• Svar på tråden Matschema 4 månader
  • The Black Lady

Hon är för liten för så mycket pureer... vänta tills hon är 6 månader...

• kaffeochkaka

Oj det var något helt annat än jag trodde. BVC rekommenderar att man introducerar smakportioner av gröt, grönsaker och frukt vid 4 månader - och framför allt då man ger ersättning. Fått rådet att öka på och ge så mycket som vår lilla vill ha och magen klarar av.

• The Black Lady
    kaffeochkaka skrev 2010-02-07 17:38:03 följande:
    Oj det var något helt annat än jag trodde. BVC rekommenderar att man introducerar smakportioner av gröt, grönsaker och frukt vid 4 månader - och framför allt då man ger ersättning. Fått rådet att öka på och ge så mycket som vår lilla vill ha och magen klarar av.
    Att man introducerar JA.. men inte så stora mål två gånger om dagen vid endast 4 måander....

Men det är vad JAG tycker.....
  • luckyme83

jag hade nog inte gett så mycket olika smakportioner utan hållt mig till en sort...
    ex
    6.00 ersättning
    10.00 gröt +ersättning och så fortsätta ge gröt succesivt tills det blir en portion så småningom
    och sen resten av målen ge ersättning..
    sedan när grötmålet funkar, så skulle jag börja med smakisar till lunch osv

• kaffeochkaka

Jag skrev ju att jag menade smakportioner ju dvs ca 1 tsk.

Tänk att det finns så många tycken kring detta. Däremot så köper jag absolut att man ger en i taget. Det är vad jag har tänkt men vår bvc-sköterska sa att man inte behövde det. I stort annars, ser det ut att vara ungefär rätt mängd mat? Eftersom vår lilla äter så lite åt gången ofta så är det så svårt att hålla koll på hur mycket hon faktiskt behöver/vill ha.

Rutinerna jag vill införa kring mat innebär naturligtvis inte att jag förvägrar henne mat emellan målen iall hon är hungrig, men tror att hon skulle må gott av lite rutin.

• SVE

Det där med att inte ge så mycke pureer är nog individuellt, en del barn klarar av att äta ett helt mål efter ett kort tag med smakisar.
    Som min dotter åt en tredjedels små¨barnmatsburkar kanske nån vecka sen ville hon ha mer och det fick hon.
    Jag ska skriva upp ett schema för hur min dotter äter ungefärligt då.

07.00 Ersättning 165 ml
    09.30 Gröt 1 portion
    12.00 Pure + ersättning ibland beroende på om det är någon ny smak hon inte vill äta upp allt av.
    14.30 ersättning
    17.00 Gröt
    19.30 Ersättning
    Sen får hon ett sista mål med ersättning innan hon somnar

Vet inte om det är normalt men vi trivs med det här schemat och det är ju viktigt att man gör det och framför allt att barnet gör det.

• linndk

Jag forstar om du tycker det är svart! Jag har en son som är 4,5 manader och jag har ocksa funderingar pa hur jag ska introducera mat och hur mkt han ska fa osv. Jag ammar fortfarande och har kommit fram till att jag inte vill stressa in en massa mat, innan han är runt 6 manader. Har startat med gröt (smakportion) och kommer nog snart öka den maltiden till en hel portion 1 ggr/dag. Han far ersättning (men bara en halv portion i samband m amning) 1 ggr/dag da han sover bättre pa natten da.
    Min bebis är ganska stor och hungrig, men en dag ser ut ungf sahär:

6:00 Ammar

10:00 Ammar

14:00 Gröt (och amning da det fortf är smakportion)

18:30 Ammar (och far smaka lite frukpuré, ca 5 sma teskedar)

21:30 Ersättning ca 130 ml

22:00 Ammar och sover sedan för natten!

Lycka till!

• Jessica85

Här har det börjar krångla med amningen och har ej gått upp i vikt senaste månaden så jag blev tvungen att börja introducera dottern för pureer och gröt redan nu. Vi har hållt på en vecka nu.

Matschemat ser nu ut såhär:

7.30 ca ammar

10.00 ammar

12.00 pure (har provat potatis och morot, palsternacka nästa, första dagarna med ny sort har det bara vart någon tsk, men efter ett par dagar har hon ätit ca en tredjedels liten burk), sv lite amning

14-15 ammning (och/eller) ersättning (dåligt med mjölk resten av dagen)

17-18 gröt, började med smakportion, sempers banangröt..nu äter hon nästan en hel portion (har hållt på en vecka)

19-21 amning (och/eller)ersättning

Svar på tråden Matschema 4 månader