Vad får din 16 åring för pengar?
Månadspeng eller veckopeng?
Hur mycket?
Vad ska det räcka till?
Månadspeng eller veckopeng?
Hur mycket?
Vad ska det räcka till?
Kan säga att jag som 16 åring förut fick mitt barnbidrag + skor och Jacka vid behov. Mobilen betald med. (under skötsamma förhållanden) Skilda föräldrar.
Sen önskade jag mig på jul och födelsedag presentkort
Min grabb får 200kr i månaden och 100kr extra om han inte äter godis och det får han göra vad han vill för. Viss bio och telefon betalar jag.
Min son fick studiebidraget ( vi sköt till för skor och större klädinköp men annars skulle han köpa kläder själv). Vi betalade även telefonkostnad för mobilen.
Kan tillägga att min son vill inte ha studiebidraget utan jag betalar de få kläder han vill ha, vilket han är helt nöjd med. Men snart får jag väl tvinga på honom det så han lär sig ta ansvar för pengarna
Min dotter får studiebidraget och det ska räcka till allt förutom busskort (som hon får från skolan), mobil, en klippning i kvartalet, mat och hygenartiklar.
I början fick jag 500 men det mesta i klädväg etc betalt utöver det. När jag började gymnasiet däremot fick jag hela barnbidraget (som då bara var 750) samt ett inackorderingstillägg men då skulle jag betala rubbet själv förutom att pappa stod för ynka 100 kr till internet
Jag tycker det finns en skillnad, bor barnet hemma, onödigt med fullt barnbidrag. Det blir ändå alltid att det sticks till en massa extra pengar till höger och vänster och barnet får noll grepp om pengars värde... bor barnet däremot själv (tex som vid studier på annan ort) så behövs hela (studie)bidraget.
Mina grabbar får barnbidraget från 13-årsdagen och det ska räcka till alla nöjen och klädinköp förutom vinterjacka vartannat år och ev. vinterskor. Mobilen betalar jag upp till 200kr, det som skjuter över får de själva ta. Anledningen är att jag vill att de ska kunna ringa till mig och sin far utan att känna att de måste betala för det. Klippning står jag för.
Tycker det är mycket viktigt att de lär sig hantera pengar ohc jag har ALDRIG stuckit till extra och de har i princip endast fått en 100 i julklapp av en avlägsen släkting.
Tänk att det plötsligt går utmärkt att ha Dressmankallingar när det förr krävdes BjörnBorg.. :)