• jungfu

Nån som använt Apotekets "vanliga" vårtmedel för en fotvårta på 4-åring?

Min 4-åring har fått en stor klassisk fotvårta på ena tån, men när vi var på Apoteket och skulle köpa sånt där medel man penslar på ville de inte sälja det till oss. Ges bara till barn över 6 år, tydligen.

Är det någon som använt det på ett yngre barn ändå? Vad ska man annars göra med fotvårtor på 4-åringar?

Tar gärna emot tips...

• Svar på tråden Nån som använt Apotekets "vanliga" vårtmedel för en fotvårta på 4-åring?
  • Sibbis

Anledning till att det inte rekommenderas till barn är helt enkelt för att deras hud är känsligare. Det är irriterande för huden, det är så det fungerar.

Förstår dock inte varför de inte rekommenderade Wartner till dig. Det är ett enkelt sätt att frysa bort vårtan som kan användas från fyra år. Det är en behandling, med ev en upprepning, men sen ska vårtan vara borta. MYCKET smidigare, om än dyrare...

• jungfu
    Sibbis skrev 2010-02-07 17:46:01 följande:
    Anledning till att det inte rekommenderas till barn är helt enkelt för att deras hud är känsligare. Det är irriterande för huden, det är så det fungerar.Förstår dock inte varför de inte rekommenderade Wartner till dig. Det är ett enkelt sätt att frysa bort vårtan som kan användas från fyra år. Det är en behandling, med ev en upprepning, men sen ska vårtan vara borta. MYCKET smidigare, om än dyrare...
    Tack! Är Wartner nåt man köper själv alltså? Eller går man till nån klinik och gör det?
  • Sibbis

Nej, du behöver inte gå någonstans, utan de säljer det på apoteket. Se bara till att följa bruksanvisningen noga och använd den kortare tiden som står beskriven.

• Bernermorsan

Det som funkar och är helt smärtfritt är Vårtfri. Funkade på min 6år efter ca 10 beh. Man penslar på med en tops 1 gång i veckan. En flaska räcker väldigt länge. Finns på hälsokost.

• jungfu
    Bernermorsan skrev 2010-02-07 17:49:38 följande:
    Det som funkar och är helt smärtfritt är Vårtfri. Funkade på min 6år efter ca 10 beh. Man penslar på med en tops 1 gång i veckan. En flaska räcker väldigt länge. Finns på hälsokost.
    Och det har ingen nedre åldersgräns?
  • jungfu
    Sibbis skrev 2010-02-07 17:48:49 följande:
    Nej, du behöver inte gå någonstans, utan de säljer det på apoteket. Se bara till att följa bruksanvisningen noga och använd den kortare tiden som står beskriven.
    Ja då var det ju konstigt att de inte sa nåt om det...
  • Bernermorsan

vårtfri är det som rekomenderas till barn(ja även vuxna) av BVC Ingen nerde åldersgräns.
    Wartner yckte min kille kändes och det är faktiskt större riks för "skador" då vårtorna fryses bort.

• teha

Min dotter hade vårta på foten när hon var i den åldern. Jag började med att fila på den 1-2 ggr om dagen i några dagar och lade även hennes fötter i ett fotbad på kvällarna. Sedan tog jag lite lite nagellack på vårtan och efter några dagar var den borta och har inte kommit tillbaka. Jag hade ofta vårtor när jag var liten och nagellack eller vårtmedel var det enda som hjälpte på mig.

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • K med lilla E

Vår dotter (fem år) blev först rekommenderad det där vanliga medlet på apoteket som man skall pensla på och sedan täcka för med vattenavvistande tejp, det som är från 6 år. Det upprepade vi  hur många gånger som helst och filade dessemellan, helt utan resultat.

För snart två veckor sedan så testade vi Wartner och det verkar faktiskt som om den helt håller på att trilla av nu! En natt vaknade hon av att det stack i foten och då fick hon lite alvedon och då gick det över, det är väl den enda biverkan jag har märkt. Får hon fler så tar vi Wartner med en gång!

• Samuel B

Prova Acetocaustin. Mycket billigare än Vårtfri och betydligt effektivare.
    Mer för pengar skulle jag vilja påstå

• Bri

Vårtfri var helt värdelöst på min 3-årings vårta. Vårtplåster var bättre, men allra bäst var nagellack kombinerat med intensivt filande.

Svar på tråden Nån som använt Apotekets "vanliga" vårtmedel för en fotvårta på 4-åring?