• emijon

    Vad ska ett barnbidrag räcka till?

    Jag undrar vad ni tycker att ett barnbidrag ska räcka till? Om en tjej på 14-15 år får hela bidraget, ska det bara täcka de flesta klädinköpen (förutom ev. dyrare plagg som stövlar och jackor), eller ska det täcka det + räcka till smink, frisör och annat?
    Vad tycker ni?
    Är det rimligt att kunna köpa tex ett par märkesjeans och en tröja VARJE månad och fylla garderoben? Tänker jag gammalmodigt om jag tycker att det låter väldigt mycket?
    Vad tycker ni är rimligt?

  • Svar på tråden Vad ska ett barnbidrag räcka till?
  • April Mamma

    Jag hade barnbidraget när jag var "ung", fick nog det vid 13 år, men då hjälpte alltid mina föräldrar till med pengar när jag skulle köpa kläder,skor osv. Jag hade nog mina pengar att göra "roliga" saker för. Men visst så tror jag att jag även vissa månader köpte nått klädesplagg osv.
    Jag jobbade även varje söndag fr att jag var 13 år har jag för mig att jag var så jag hade även dessa pengar..
    Jag hade det gott ställt som en 13 åring =)

    Med tanke på att allt känns så dyrt i dag så kan man nog inte begära att pengarna skall räcka till alla eller mycket, men att få ta hand om barnbidraget innebär ju lite att man lär sig att hushålla med pengarna osv.

    Nej, att köpa jeans o tröja varje månad känns kanske lite "önödigt"....

  • Majsan70

    Min dotter har 800 kronor i månaden som skall räcka till allt hon vill ha förutom frisör, fritidsaktiviteter och dyrare ytterkläder o skor.  Hon är 15 år.

    Sonen kommer vid 18 år fyllda få betala allt sånt med sitt studiebidrag efter att han själv sagt att det är självklart.  Just nu får han 1000 spänn i månaden plus kläder när han behöver.

  • tjej87

    Jag fick barnbidraget när jag var 13 och då skulle det räcka till allt: kläder, nöjen, skor, frisör osv. Hade det så ända tills jag gick ut gymnasiet för 4 år sedan.
    Dock hade jag och min syster hästar som mamma och pappa betalade det mesta för, annars hade vi nog fått extra pengar till större inköp som vinterjacka och skor.

  • tessepesse
    Majsan70 skrev 2010-02-07 18:24:32 följande:
    Min dotter har 800 kronor i månaden som skall räcka till allt hon vill ha förutom frisör, fritidsaktiviteter och dyrare ytterkläder o skor.  Hon är 15 år. Sonen kommer vid 18 år fyllda få betala allt sånt med sitt studiebidrag efter att han själv sagt att det är självklart.  Just nu får han 1000 spänn i månaden plus kläder när han behöver.
    vad menade du nu? han får hela bidraget när han e under 18 men över ska han betala tillbaka? fattade inte
  • Minimamms

    Hur mycket pengarna räcker till måste vara i relation till övriga familjens ekonomi. Har man det "gott" ställt behöver kanske inte barnbidraget räcka till med än nöjen och godis, men ska man lära sig att hushålla med pengar bör det räcka till mycket mer. Barnbidraget ska inte behöva ta slut varje månad om man får hela bidraget. Man kan spara lite så det räcker till nya jeans eller ny jacka när det behövs.

    Det är en annan sak om man inte behöver spara, men då blir det också svårare att uppskatta pengar och vad föräldrar kan lägga ut extra.

  • Majsan70
    tessepesse skrev 2010-02-07 18:28:26 följande:
    vad menade du nu? han får hela bidraget när han e under 18 men över ska han betala tillbaka? fattade inte
    Just nu får han göra vad han vill med sina pengar. Men när han är 18 vill han själv stå för kläder o sånt.  Det blir inte riktigt rättvist mot lillasyster annars som står för sina kläder redan nu.  Är du med?
    Innan har han inte haft intresse för kläder eller att handla dem själv. Nu skall han försöka ta tag i den biten.
  • tessepesse

    tycker nog de ska räcka till nöjen, frisör, kläder, påtankning av mobil

    därimot så jacka, skor, hygien betalar föräldern, även 1 påtankning i månaden kan man bjussa på o nångång ibland självklart kan man som förälder betala jeans osv, för kläder är inte så billigt, men har man en stor garderob sen innan så ska de räcka till o underhålla garderoben sj. sen beror de ju på hur bra ekonomiskt man har de sj. att lära sig att hanskas med pengar o prioritera saker är ju en bra llärdom till man har eget hushåll


  • tessepesse
    Majsan70 skrev 2010-02-07 18:30:29 följande:
    Just nu får han göra vad han vill med sina pengar. Men när han är 18 vill han själv stå för kläder o sånt.  Det blir inte riktigt rättvist mot lillasyster annars som står för sina kläder redan nu.  Är du med?Innan har han inte haft intresse för kläder eller att handla dem själv. Nu skall han försöka ta tag i den biten.
    aha... aa nu förstår ja! vilken stor pöjk du har som tog de beslutet sj!
  • Majsan70
    tessepesse skrev 2010-02-07 18:33:05 följande:
    aha... aa nu förstår ja! vilken stor pöjk du har som tog de beslutet sj!
    Jag blev ganska stolt över honom faktiskt. Ibland fattar han såna beslut att man bara gapar.
    Samma med sparpengarna som blir hans nu på 18 års dagen. En del skall han resa för o resten tänkte han spara tills han flyttar hemifrån. Då är detta rena nöjespengar som farfar sparat till honom. Känns oerhört bra måste jag säga.
  • emijon

    Jag vet en familj som tjänar som en medelsvensson och är skilda (ensamstående). Dottern på 14 får barnbidraget och det ska bara vara till kläder, tycker mamman. Förutom detta får hon månadspeng och ofta hjälp till frisör, skor och stövlar, jackor + extra fickpengar när hon ska göra något extra. Pappan är inte riktigt med på detta och jag förstår honom. Om hon får allt detta nu, vad ska hon då behöva när hon är 18-19 år. Dessutom blir småsyskonen större och ska ha samma förmåner.
    Det blir dyrt! Ska man ha det så "gott ställt" i denna ålder, eller borde även ungdomen få lära sig att hushålla med pengar. Hur blir det när de flyttar hemifrån om de kan hålla på så här nu?

  • Eva Lilli

    Jag har gjort så att mina killar fått barnbidraget från 13-årsdagen. Det ska räcka till allt förutom vinterjacka (jag står för medelbillig, vill de ha dyrare får de skjuta till) samt vinterskor. Hittills har de faktiskt velat betala även skor och jacka själva så det är jag bara tacksam för... Frisör betalar jag.
    Mobiler har jag stått för upp till 200kr, över det ska killarna betala.
    Anledningen till att jag valt att betala 200 är att barnens far och jag är separerade och jag vill att de ska känna sig fria att ringa oss utan att tycka att det blir dyrt.

    Jag måste säga att jag är superstolt över mina killars sätt att hantera sina pengar! Båda har ett par tusen i sparande och väljer sina inköp med omdöme. Godis etc håller de ner och handlar hellre lite billigare kläder än tokdyra märkeskläder.

    För mig har det varit självklart att inte "skjuta till" när det någon månad varit lite tomt. Har man handlat över sin förmåga så får man vara utan nöjen och godis till den 20:e!

  • Maarit

    Jag fickk bb. Ville jag ha mer pengar fick jag arbeta hemma, städa tvätta mm. Varje liten hushållssysla hade ett pris. Jag lärde mig att sköta alla hushållssyslor på köpet. Det kändes inte fel att arbeta ihop pengarna, mina föräldrar arbetade för sina pengar.

  • sisi123

    Jag får 110 kr i månaden och kommer alltid få tio gånger min ålder (inte när jag har flyttat hemmifrån hehe..) jag vet jag är bara 11.. till saken! mina föreldrar använder barnbidraget till kläder när jag behöver och mat såklart..

  • katastrofplantagen

    När jag var ung och fick mitt bb så skulle det räcka till allt. Inklusive räkningar, skolfoton, bensin, godis, buss, frisör, kläder, skor, bensin om jag fick skjuts med mera. Precis allt. Till och med samtal från hemtelefonen. Det var tufft och udda och kommer inte göra så mot mina egna barn. Jag tycker att det ska täcka vardagliga nöjen och fika med kompisar typ.

  • Henles slyna

    Jag fick mitt barnbidrag + underhåll +220 kr extra från och med 13 års ålder. Detta skulle då räcka till precis allt utom mat och toalettpapper (d.v.s. alla kläder, smink, frisörbesök, bindor, busskort, mobil, schampo, semesterresor o.s.v.). Det var lagom tycker jag.

Svar på tråden Vad ska ett barnbidrag räcka till?