• ewesson

    Föräldrautbildning!

    Är det någon som ska gå föräldra utbildning i Lund under våren eller som nyligen gått en och vill berätta lite? Ska eventuellt börja nu den 24 februari!

  • Svar på tråden Föräldrautbildning!
  • nu1mlock

    Jag gick aldrig någon föräldrautbildning men klarade av att ta hand om min dotter alldeles utmärkt ändå. Nu ligger hon alltid "steget före" alla (ja, alla) andra jämnåriga barn på sitt dagis.

    Vad är egentligen föräldrautbildningen bra för? Inget vet ju hur man tar hand om sitt barn bättre än en själv. Kan dock komma på "standardfrågor" som dom tar upp, men någon djupare utbildning kan det väl knappast vara?

  • AJS

    TS menar nog den föräldrautbildning som alla blivande adoptivföräldrar är skyldiga att  delta i inför kommande hemutredning och adoption.

  • Fru U

    Jag tyckte utbildningen var mycket givande. Vi valde att gå en gång veckan (först funderade vi på en helg men det hade blivit för mycket på en gång).

    Vad undrar du över? Lättare att svara om jag har något att gå på


    Svaren bor i hjärtat
  • ewesson

    Jag var mest intresserad att veta om det var någon mer som skulle gå i Lund, och lite om vad den innebär och så....
    Måste man gå den innan man gör utrednigen med kommunen eller under tiden? Kanske är olika från kommun till kommun?

  • Simba79

    Det vanligaste är att man ska vara klar med utbildningen innan man börjar med utredningssamtalen. Har ni pratat med kommunen? Om inte, gör det så får ni troligtvis komma på ett informationssamtal där ni får veta mer om hur det är i er kommun.

    Jag gick kursen i Göteborg och då var det följande upplägg:


    Internationell adoption
    Information om hur en adoption går till. Kännedom om lagstiftningar och konventioner som reglerar adoptioner. Värderingsövningar kommer att ingå för att belysa etiska dilemman som kan finnas i samband med adoption, samt diskussioner i små grupper.

    Att bilda familj
    Om barns utveckling, behov och anknytningens betydelse. Förståelse för beteenden som kan bero på olika dysfunktioner i den tidiga ursprungsmiljön. Få insikt om vad jag som blivande förälder kan behöva reflektera över i min egen barndom. Värderingsövningar och diskussioner.


    Att adoptera
    Hur ett barn påverkas av att svikas tidigt i livet och adoptionstriangeln. Tillfälle ges att belysa adoptionen ur många synvinklar. Att förstå vilken påverkan ett barn får på alla som ingår i ens nätverk. Värderingsövningar och diskussioner.

    Vilka barn behöver en familj?
    Vilka barn är det som kan adopteras? Hälsorisker och funktionsnedsättningar som kan drabba barn till följd av brister i den tidiga miljön. Möjlighet till reflektion kring ens drömmar om ett barn.Värderingsövningar, diskussioner samt levandegörande exempel.


    Resan till barnet och tiden efter
    Att få inblick i hur mottagandet av ett barn kan gå till. Hur kan man förbereda sig? Vad man ska tänka på under den första tiden? Kännedom om vilka reaktioner som kan förekomma hos både barnet men även hos en själv under den första tiden.
    Diskussioner, videomaterial.

    Att bli och vara en adoptivfamilj
    Hur kan tidiga brister och separationer påverka barnet? Att lära sig tolka olika beteenden hos barn och tips om vad man kan göra. Möjlighet att reflektera över vad man kan göra för att vara förberedd på "det värsta". Reflektioner över vad jag själv skulle tycka vara det svåraste och var man kan söka hjälp om man känner att det behövs. Insikter i faser som alla barn går igenom, men som kan vara extra känsliga för adopterade barn.Värderingsövningar, diskussioner samt videofilm.


    Jag tror att alla kurser bygger på samma bok, "Att bli förälder till ett barn som redan finns" ( http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2007/2007-114-62) så upplägget är troligtvis rätt likt oavsett var man går kursen.
  • Fru U

    Egentligen ska man träffa socialen först: ett infomöte där de berättar var man ska/kan gå utbildningen.

    Efter utb påbörjar man utredningen. Man kan samla lite papper under tiden (läkarintyg, fk-papper) om man vill och vet exakt vad soc vill ha


    Svaren bor i hjärtat
  • mammamys06
    Fru U skrev 2010-02-07 21:00:51 följande:
    Egentligen ska man träffa socialen först: ett infomöte där de berättar var man ska/kan gå utbildningen.Efter utb påbörjar man utredningen. Man kan samla lite papper under tiden (läkarintyg, fk-papper) om man vill och vet exakt vad soc vill ha
    Det behöver man inte, man kan ringa till kommunen och familjeenheten där och höra vilken kurs de rekommenderar, biland är det kö för att man ska få starta en hemutredning och då räcker det att man frågar dem.
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Tufselina

    Alla har rätt till ett infomöte hos kommunen innan utbildningen startar för att få en första informstion om hur det går till. Jag håller i utbildningarna och det är positivt att deltagarna fått träffa en handläggare först, vi har nämligen haft de som kommit till oss som är upp emot 50, haft en svår sjukdom mm som inte haft en aning om att det kan vara svårt att få ett medgivande utifrån den situation de befinner sig i och blivit så besvkna. Visst hoppas man att alla som vill adoptera läser på, det finns ju massor av kunskap på nätet, men det är faktsiskt inte så.
    Jag känner kursledarna i Lund, de är jättetrevliga och kunniga adoptivföräldrar:)
    Lycka till med kursen

  • ewesson

    Tack snälla för alla svar!


    Är ny här och så kul att se att många bryr sig.


    Vi har tid på kommunen innan utb så vi får lite info innan, men dem här kurserna går ju inte så tätt i skåne i af och ett stort problem är att min man jobbar iväg i veckorna så det blir ett jäkla pusslande för jag vet att båda måste vara med och det vill vi men får man gå om man vid nått tillfälle inte kan deltaga båda två?


    /Frida*

Svar på tråden Föräldrautbildning!