• LindaMamman

3 månaders - hur mycket ska man ge? Ersättning eller urpumpad bröstmjölk - är det någon skillnad i mängd?

Finns det någon riktlinje för hur mycket en 3 månaders pojke på 7kg ska äta per gång? Han äter 7 gånger/dygn. Ersättning eller urpumpad bröstmjölk - är det någon skillnad i mängd?

• Svar på tråden 3 månaders - hur mycket ska man ge? Ersättning eller urpumpad bröstmjölk - är det någon skillnad i mängd?
  • Aprikos

han ska äta tills han blir mätt och inte vill ha mer. vet inte om ersättning mättar mer, men fick tips från hemsjukvården att när man ger flaska ska den aldrig ta helt slut när dom är såhär små, utan när dom slutar äta ska det finnas en skvätt kvar.

• By Starlight

Min Ellen 3 månader äter massor av gånger per dag. Håller inte ens räkningen :) Hon har alltid ätit mkt..både när jag ammade, pumpade och nu enbart kör ersättning, pgr av stora bröstinfelktioner och stockningar, som gjorde att jag gav upp.
    Ellen äter ofta inte mer än 90 ml per mål. Så oftast gör vi bara 90. Men ibland, som idag, slukade hon 90 så vi fick göra en 40 till, som hon åt upp och var sedan nöjd.
    Vet inte riktigt varför de ska lämna en skvätt i flaskan som står här ovan? varför det liksom? Bara man märker att de ätit sig mätta och inte skriker när flaskan är slut..Men jag gör hellre lite mer än för lite.

Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Aprikos

Hon sa att det ska finnas lite kvar i flaskan för då har dom ätit tills dom inte orkar mer. Men märker man att dom är nöjda och glada är det ju nemas problemas.

• Zawina

Hm, min 3½ månaders kille på 5,5kg äter mellan 135-165 per mål. Detta ca var 3e timme ibland lite oftare. Är inte det väldig mkt? Det blir aldrig ngt över och oftast blir han nöjd. Nu precis åt han först 135 men var inte alls nöjd med det, han ville absolut ha mer då fick han 75 till som han slukade på en gång, så nu är han lugn o glad. Kan tillägga att han typ aldrig spyr ngt mer än ytterst lite.. Tänkte prata med bvc om detta, men fortsätter att mata på även om det känns mkt o ofta, han är ju nöjd då o växer bra :)

• FlowerSmurfen

min son är 2 månader  och väger 5300 g och äter på dagarna  65 ml till 100 ml på dagarna och på natten äter han 135 ml.
    han brukar äta 135 ml  ca. kl 23 på kvällen och det räcker fram till ca. 02:30 då han vaknar och äter 135 ml till sedan ca. kl 06:30 samma mängd.
    På dagen äter 65 ml till 100 ml vaje 2-3 h, sover korta stunder och är vaken och nyfiken och tittar runt,

• FlowerSmurfen
    FlowerSmurfen skrev 2010-12-21 20:18:12 följande:
    min son är 2 månader  och väger 5300 g och äter på dagarna  65 ml till 100 ml på dagarna och på natten äter han 135 ml.
    han brukar äta 135 ml  ca. kl 23 på kvällen och det räcker fram till ca. 02:30 då han vaknar och äter 135 ml till sedan ca. kl 06:30 samma mängd.
    På dagen äter 65 ml till 100 ml vaje 2-3 h, sover korta stunder och är vaken och nyfiken och tittar runt,
    ger bara ersättning.
  • t0va

min 4 månaders på 7kg har ätit ca 200ml/gång nu i ca 1månad, ligger på 5-7gånger, ibland så äter han inte upp men oftast gör han det, han får bara ersättning. 

Svar på tråden 3 månaders - hur mycket ska man ge? Ersättning eller urpumpad bröstmjölk - är det någon skillnad i mängd?