• hellekis

desperat efter hjälp

Jag och min karl har satt oss i en liten illa sists.
    Jag har bott i england senaste 1,5 året och jobbat, träffat en kille, blivit otroligt kär och av "misstag" gravid. Jag födde våran underbara son för 2 veckor sedan.
    Men jag var tvungen att göra det här i Sverige. För mina arbetsgivare hade inte betalat min skatt ordentligt vilket gjorde att jag omöjligt kan få föräldrapenning i England.
    Så nu sitter jag här, med ett andrahandskontrakt på en skitliten lägenhet och får gå på soc och får ut minsta möjliga föräldrapenning, samt lämnade av min karl på flygplatsen igår då han måste tillbaka till sitt jobb i England.
    Vi vill båda leva i England och han har ingen möjlighet att flytta just nu iaf.
    Finns det någon chans för mig att flytta tillbaka till England och behålla föräldrapenning från Sverige så att det ändå är lagligt?? För jag tror inte jag kommer stå ut med att bara se honom var fjärde vecka.. Jag behöver min mans stöd och min son behöver sin pappa.

ursäkta de långa inlägget (är lite upprörd just nu) men tack på förhand!

• Svar på tråden desperat efter hjälp
  • Snustroll

Men 6 månader kan du väl vara borta från Sverige iallafall och ändå behålla föräldrapenningen. Borde inte vara något problem. Kanske är det längre men jag är osäker...hoppas någon annan kunning härinne svarar.

• Stinis Olsson

Trodde man var tvungen att uppnå vissa krav på jobb för att få föräldrapenning i sverige. Har du kunnat tillgodoräkna dig det du jobbat i england de senaste åren för att få FP i sverige så borde det ju också kunna tillgodoräknas i england.
    Har också haft trubbel med FP då kraven är olika i sverige och i mitt fall frankrike, jag har rätt till FP men varken sv eller fr har lust att betala ut den. Haha, galet men sant, så jag står utan ngt alls och blir försörjd av mannen (som tur är). =P

Du har ingen familj i närheten som du kan få stöd av? Jag hoppas det löser sig för dig!

Countrykärlek rostar aldrig! lillanochlivet.blogspot.com/
  • Gröt

Tror som snustroll att 6 mån får man "ta med sig" FP. Men .... om du jobbat svart i UK blir det väl inte "lagligt" iallafall med FP från Sverige, eller hur tänker du?

• Ronjan709

som alla säger här så får man väl behålla föräldrapenning o barnbidrag i 6 mån. Men du skrev att du har socsbidrag också o de skulle knappast godkänna att betala för de månader du inte är i sverige

• mausi2008

Du får behålla din förälrapenning i 6 månader! Detta kan under vissa omständigheter (som jag dock inte känner till) bli förlängt till 1 år.

• Snustroll

Men ts har ju bara lägsta nivån på föräldrapenningen och den får ju alla oavsett om man har jobbat i Sverige eller inte.

Känns inte som om detta är ett stort problem - säg upp lägenheten och soc, ta med barnet och föräldrapenningen och åk till pappan i England. Ni kan väl alla bo där? Om han har jobb så klarar ni er väl på hans lön + din lilla föräldrapenning?

• Ronjan709
    Snustroll skrev 2010-02-16 09:20:32 följande:
    Men ts har ju bara lägsta nivån på föräldrapenningen och den får ju alla oavsett om man har jobbat i Sverige eller inte. Känns inte som om detta är ett stort problem - säg upp lägenheten och soc, ta med barnet och föräldrapenningen och åk till pappan i England. Ni kan väl alla bo där? Om han har jobb så klarar ni er väl på hans lön + din lilla föräldrapenning?
    Ja men frågarn är om man får behålla lägsta nivån föräldrapenning om man inte  längre bor i sverige. Tvivlar på det men kolla med fkassan.
  • hellekis
    Snustroll skrev 2010-02-16 09:20:32 följande:
    Men ts har ju bara lägsta nivån på föräldrapenningen och den får ju alla oavsett om man har jobbat i Sverige eller inte. Känns inte som om detta är ett stort problem - säg upp lägenheten och soc, ta med barnet och föräldrapenningen och åk till pappan i England. Ni kan väl alla bo där? Om han har jobb så klarar ni er väl på hans lön + din lilla föräldrapenning?
    Ja det skulle ju ha gått om det var så att pappan hade ett ordentligt jobb, men han studerar 50% och praktiserar 50%, vilket gör att hans lön knappt räcker till en lägenhet.
    Men om det är som alla säger att man kan ha FP i 6 månader utomlands, då måste man naturligtvis bo resten av tiden i sverige? eller hur blir det om man kommer tillbaka i två månader och sen reser utomlands igen?
  • mausi2008
    hellekis skrev 2010-02-16 19:22:54 följande:
    Du ska vara bosatt i Sverige, dvs ha en bokföringsadesse eller vad det heter. Jag tror att det fungerar om du åker fram och tillbaka mellan de olika länderna.
  • Koffie
    mausi2008 skrev 2010-02-14 23:36:23 följande:
    Du får behålla din förälrapenning i 6 månader! Detta kan under vissa omständigheter (som jag dock inte känner till) bli förlängt till 1 år.
    japp, t ex om man planerar att bara vistas utomlands i max 12 månader. Planerar man 13 mån eller mer så ryker fp.
  • sherlock

Skrev du dig som boende i Engöand när du flyttade dit? Har du ett National Insurance nummer, isåfall läs nedan:

Om ni har det "dåligt" ställt i England så brukar man få "social housing"? Alltså boende och även bidrag.  Kan ni kolla upp det i England kanske? Borde speciellt gälla om man har småbarn.

Får du inte statutary maternity "lön" från den engelska staten om du är skriven i England.

Det är ca 124 pund i veckan man får.

Jag arbetar som lärare i England och varenda 16 åring som blir gravid i min skola får lägenhet och bidrag när barnet är fött, så det verkar ganska "lätt". Och som svensk så är du ju EU medlem så borde få samma som Britterna.

Jag föreslår att din pojkvän ringer antingen social services och frågar om han och hans flickvän som presis fått barn och inte får mamma pening kan få någon hjälp från staten.

• FreeForAll

Hej! Kolla upp child tax credits, ni kan få rätt mycket om ni har dåliga inkomster, i alla fall innan barnet fyller ett. (Du måste då uppge till dem att du får fp från sverige så baserar de tax credits på det.)

Jag har precis kollat upp allt det här själv då jag kommer flytta till england i grav. vecka 32.

Jag är PK, skjut mig.
  • hellekis
    sherlock skrev 2010-02-17 12:21:26 följande:
    Skrev du dig som boende i Engöand när du flyttade dit? Har du ett National Insurance nummer, isåfall läs nedan: Om ni har det "dåligt" ställt i England så brukar man få "social housing"? Alltså boende och även bidrag.  Kan ni kolla upp det i England kanske? Borde speciellt gälla om man har småbarn. Får du inte statutary maternity "lön" från den engelska staten om du är skriven i England. Det är ca 124 pund i veckan man får. Jag arbetar som lärare i England och varenda 16 åring som blir gravid i min skola får lägenhet och bidrag när barnet är fött, så det verkar ganska "lätt". Och som svensk så är du ju EU medlem så borde få samma som Britterna. Jag föreslår att din pojkvän ringer antingen social services och frågar om han och hans flickvän som presis fått barn och inte får mamma pening kan få någon hjälp från staten.
    Jag var folkbokförd i Sverige eftersom jag inte hade planerat från första början att stanna (åkte ju trotsallt dit som aupair) men jag var ju skriven på en adress i england OCKSÅ under hela min vistelse där.
    Jag har sökt så kallat Maternity Allowance, men har ännu inte fått svar från dom, men vi hoppas naturligtvis att det ska gå igenom för då helt plötsligt så skulle allt lösa sig, men alla vi har pratat med (tro mig det är många) har sagt att jag inte har rätt till ett skit pgv att dom inte betalat skatt för mig..
    Hjälp med lägenhet har vi faktiskt fått klartecken för nu, men då gäller det att jag och bebis flyttar tillbaka först (!?) och måste bo hos min killes mamma tills allt löst sig.
  • hellekis

Sherlock:

glömde säga att jag har NI nummer, och att vi var och pratade om att få "social housing" men dom sa bara att jag måste ha någon slags av inkomst i stil med "income support" eller "maternity allowance".. jag stod alltså på vippen att bli hemlös och var höggravid och dom gav mig bara ett "jaaa ja de ordnar sig säkert"..
  • ullis01

Spelar det nagon roll om du lever pa soc i Sverige eller Soc i England? Kan du hyra ut din lagenhet i Sverige och flytta till England i ett par manader pa prov?

Jag tror namligen inte att du kommer att fa sa mycket hjalp av myndigheterna har i England om du inte ar pa plats. De ar namligen ganska sa sloa och langsamma och odslar inte resurser pa "kanske ska flytta dit", de kommer inte att gora nagonting for dig och din kille innan du ar pa plats med bebis och allt.

Vad ar viktigast for dig? Att kunna ha kvar fp fran Sverige eller att var en familj med din kille och erat barn? Ar det det senare sa ar det nog bara att flytta over och kontakta myndigheterna, men var beredd pa att det kan ta tid att fa ut pengar. Det ar dock lite annorlunda har och man klarar sig oftast pa en lon, inte lika bekvamt som i Sverige, men det gar. Far man val bidrag ar livet inte lika svart, man far billig lagenhet, olika bidrag etc. Ofta far man tyvarr det battre ekonimiskt an om man jobbar...

Svar på tråden desperat efter hjälp