• Milda

Smörgåspålägg...

Jag äter alltid kalkon på mackan på morgonen. Rökt uppskivad kalkon. Det fortsatte jag med förra graviditeten och gör det även denna. Har läst att man ska undvika färdiguppskuren, inplastade smörgåspålägg såsom kalkon, skinka osv. Är det någon mer än jag som äter det ändå. Äter inte kött, bara fågel och fisk, så det finns inte så jättemycket mer att välja på förutom ost då och det äter jag oxå redan. Kan ju inte köpa kalkon från sharken varje gång, det blir ju svindyrt.

• Svar på tråden Smörgåspålägg...
  • saira27

Jag äter rökt skinka och rökt kalkon i vakumförpackning. Tips - kolla på kalla fakta om hur de skrämmer upp oss gravida att inte våga äta nånting! Nej håller man sig borta från alkohol, nikotin, insjöfisk och mögelost så tror jag att det är lugnt. Du kan kika på livsmedelsverkets hemsida.

• doktorC

Va! Följ livsmedelsrekommendationer hellre än TV4:as säger jag!
    Vadå "skrämmer upp"?? det är väl inga konstigheter, och dom förklarar ju bra varför man ska undvika viss mat. Fattar inte detta att man skulle bli "rädd" av deras rekommendationer!

• doktorC

livsmedelsverkets rekommendationer skulle det vara...
    slinter på tangenterna i min upprördhet

• listo

Vacuumpackat är helt okej att äta om man bara ser till att det är ett tag kvar till bäst-före-datum.
    Man kan säga lite grovt sett att det är helt okej att äta vacuumpackade pålägg från packdatum tills det är ungefär halva tiden kvar till "bäst-före". Under den första halvan är risken för bakterietillväxt väldigt liten.

För övrigt är det väl rätt fånigt att hänvisa till ett TV-program som ingen ens har SETT ännu?

• Snova

SLV i kombination med sunt förnuft och en gnutta slutledningsförmåga=receptet på en bra kosthållning under graviditeten.

Plastinpackade prylar käkar jag med så länge de är färska både gällande förpackningsdatum och antal dagar i min kyl!
  • saira27

Ledsen att du tycker att det är fånigt listo, jag tycker att det är en spännande debatt. Som jag fattade det så skulle inte tv4 ge några rekommendationer om vad man kan äta utan debattera hur mycket ansvar man lägger på mammorna och vad livsmedelsverket gör för att informera om vad som gäller just nu.

Intressant också hur rekommendationer skiljer sig åt mellan olika länder. Självklart följer jag livsmedelsverkets rekommendationer och är rädd om min lilla, men jag reagerar ibland på att så stor del av alla inlägg på fl handlar om mat och vad som är farligt/ofarligt. Tycker att det är hemsk att läsa om mammor som tror att de riskerat livet på barnet och får enorm ångest för att ha ätit nåt som möjligtvis skulle kunna vara farligt, medan andra röker och dricker utan bry sig.

• listo

saira27: Det jag tyckte vad fånigt var att hänvisa till en debatt som ingen ännu har sett. Tänk om de i själva verket kommit fram till att Livsmedelsverkets rekommendationer är för slappa? Att man måste vara ÄNNU mer noggrann med vad man äter?
    Inte troligt, men inte heller omöjligt.
    Jag ska absolut se programmet och tycker också det är ett superintressant ämne, men man kan ju inte dra några slutsatser av programmet ännu eftersom det inte har sänts... det var bara så jag menade.

• Svinto78

Vakuumförpackat ska man inte äta! Helst nyskivat i butik.

• Förstagången

jag äter det mesta med sunt förnuft men låter bli alkohol och cigg/snus

Svar på tråden Smörgåspålägg...