• GretaP

Gråter när vi lämnar -går det över?!

Hej,

jag har en son på nästan 1,5 år som precis har börjat på dagis.

Vi var med honom under inskolningen och det gick bra. Men eftersom han, när vi är med, hänger rätt mycket på mig (och min man) lämnade vi honom efter en vecka ungefär själv på dagis. De första dagarna gick bra att lämna, men nu gråter han jättemycket när han förstår att vi kommer lämna honom själv.

Nu har han även börjat bli ledsen på morgonen när jag går hemmifrån tidigare för att gå till jobbet.

På dagis äter han och sover och leker rätt bra under dagen. Men är det här gråtandet vid lämningen något som går över eller hur ska vi göra?!

/Greta

• Svar på tråden Gråter när vi lämnar -går det över?!
  • Förskolepedagogen

HEJ!
    Jag förstår att det är jobbigt att ditt barn gråter. Mitt första gjorde likadant i den åldern. Barnet har förstått att det ska bli lämnat och upplever en separation. Det är viktigt att få göra det och att pedagogerna får möjlighet att trösta och bilda band mellan barnet och sig. Försök lämna till en och samma pedagog så här i början och utöka sedan med övriga pedagoger. Om du är orolig, ring efter 20 minuter och se hur det går. Lita på pedagogerna. Om du är trygg blir ditt barn tryggt. Om du känner oro, känner ditt barn oro, det "smittar" till ditt barn. Försök att göra lämningarna effektiva och tydliga. Stanna inte längre än nödvändigt. Har du gått till förskolan med ditt barn ska du lämna det. Hämta hellre tidigare. Ta aldrig med ditt barn hem på morgonen om det gråter. Då visar du att det lönar sig att gråta vilket kan göra att det tar längre tid att vänja sig. Om barnet är i din famn, försök att få det att själv gå in. Vi upplever att barnet blir självständigare av det.
     Lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden Gråter när vi lämnar -går det över?!