Jojjo skrev 2010-02-08 09:54:01 följande:
Dottern blir 4 månader 23 feb och jag tycker hon är sned i nacken. Hon lutar huvudet åt höger typ hela tiden. Hon var lite så för ca 1 månad sen med sen gick det över så jag trodde bara att det vat att hon inte var så stark. Men nu är hon så igen, inte hela tiden men för det mesta. Hon verkar vilja ha huvudet så, det kvittar om vi försöker locka henne åt andra hållet. Hon verkar inte ha något ontm är världens gladaste. Hon reser inte upp sig på armarna än om det kan ha nån betydelse. Har pratar med
bvc och de sa att nyckelbenet kan komma i kläm i sambanf med
fl och att dom kan kan bli lite sneda och behöva lite sjukgymnastik men det var ingen som så nåt om det när hon föddes och det borde de väl ha gjort? Fick
iaf tid på bvcnästa tisdag men det känns länge dit när man är orolig. Hon på
bvc trodde inte det var nån fara men flör att lugna mig borde vi kolla upp det. Någon som varit med om nåt liknande, är det normalt? Snälla, vad tror ni?
När vår son var ca 3 månader höll han sitt huvud bara åt vänster.
Frågade om det på BVC, fick en läkartid hos en barnläkare.
Han sa att det säkert berodde på att vår son legat så i min mage, och
därför var van vid att ligga så.
Sonen ville heller inte ta ögonkontakt med oss, läkaren sa att det är
inget att oroa sig för, han är pojke, de är lite senare...
En sjukgymnast kom hem till oss några ggr och tränade och gjorde sjukgymnastik
med sonen.
3 månader senare fick vår son sitt första ep-anfall. Vi blev inlagda i en vecka, de gjorde EEG flera ggr. Visade sig att han hade en hjärnskada och epilepsi.
Och DÅ sa läkarna att ett vanligt tecken på epilepsi/hjärnskada
är att de håller huvudet åt ett håll hela tiden. ?????
Vi undrade då varför man inte undersökte detta när vi var nere första gången, men
det var ingen rutin sa de.
Pratade nåt år senare med en annan mamma som har ett barn med hjärnskada,
hennes dotter hade också hållt sitt huvud åt ett och samma håll hela tiden när hon
var jätteliten.
Nu är det ju inte säkert att det är samma för er, hoppas verkligen inte, ville bara dela med mig av våra erfarenheter.