• sorba

Jurist/advokat som jobbar pro bono???

Någon som vet om det finns någon jurist/advokat som pro bono åtar sig ärenden.

Har en vän i nöd som behöver hjälp.

Bara lite kort om vad som hänt:

Hon kommer fr ett annat land och kom hit för ca 5 år sen, gifte sig med en svensk man och fick barn. Hon har lärt sig svenska rätt bra men kan ingenting om svenska systemet och myndighetskontakter mm. Hennes man har skött allting. Nu ska de skilja sig (betänketiden har inte gått ut än) och den hyresrätt som de bott tillsammans i har under deras äktenskap blivit bostadsrätt som de fått köpa till ett lågt pris. Han har dock erbjudit henne en struntsumma för att köpa ut henne vilket hon sagt ja till. Han har lurat henne och jag undrar vad det finns för möjligheter att ogilla ett sånt avtal mm. Hon sitter i klorna på mannen och hans familj. Hon har ingen annan anknytning till Sverige och hon har ett begränsat kontaktnät.

Någon som kan ge mig råd vad jag ska råda henne till. Hon sitter verkligen i klorna på den här mannen och hon behöver hjälp.

• Svar på tråden Jurist/advokat som jobbar pro bono???
  • Isorfidien

Det finns troligen inte många jurister som arbetar pro bono men det finns olika firmor som erbjuder gratis rådgivning under en viss tid: en kvart - en timme.

Sedan finns det ekonomisk hjälp att söka för den som hamnar i en tvist och det sker antingen genom försäkringsbolaget, man kan söka rättshjälp och även ekonomiskt bistånd vid bodelning.

• sorba

Ok. Men om jag inte har fattat fel så riskerar hon (om hon skulle förlora) att få betala sin mans rättegångskostnader då, även om hon får rättshjälp. Hon har kläderna hon går och står i, pengar till hyra och mat. Det är allt.

Rätta mig gärna om jag har fel och kom gärna med andra förslag.

• klocka

Läste just en artikel om sambolagen i Sydsvenskan, det verkar som att hennes rätt att få några pengar från lgh beror på om den införskaffades för bådas räkning eller om hon bara flyttade in i lgh som partnern bodde i. I det senare fallet har hon tydligen överhuvudtaget ingen rätt till någonting.

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article627505/Varning-for-samboskap.html

• klocka

Sorry, jag har missuppfattat allt - såg just att de var gifta. Förstår inte varför jag läste att de var sambo

• Isorfidien

Nej nej! Inte alls! När det gäller "familjefrågor" så betalar var sida för sig själv.

Jag vet en hel del om just den här biten då jag själv befinner mig i en rättstvist med mitt ex.. han betalar sina räkningar, jag betalar mina räkningar och sedan inget mer. Jag har själv fått rättshjälp och jag betalar bara 5% av alla kostnader. Sedan har jag även fått ekonomiskt bistånd från tingsrätten gällande bodelningen och där har jag fått 5 timmar gratis bodelning.

• sorba

Isorfidien: Hur går man tillväga rent praktiskt för att få fen hjälp du fått?

• Isorfidien

Först måste man få kontakt med en jurist och som jag sa så kan man få gratis rådgivning. Sedan måste man träffa juristen och den timmen kostar alltid och det ligger för närvarande på 1470:- i timmen. Det finns en juristfirma jag vet som har 1 timmes gratis rådgivning.. problemet är att jag skulle aldrig rekommendera den firman.. utan jag kan bara varna andra från att kontakta dem men det ska finnas fler såna här firmor. Så vill du ha namnet på en firma att hålla dig undan för så kan du få namnet.

Om man väljer att gå vidare med ärendet så måste man lämna in en stämningsansökan till tingsrätten och samtidigt kan då juristen kontakta försäkringsbolaget gällande rättskydd där man kan få hjälp med 80% av kostnaden. Problemet är att många försäkringsbolag nekar till detta om tvisten uppkommer inom ett år från separationen/skilsmässan.

Det man då kan göra är att ansöka om rättshjälp hos rättshjälpsmyndigheten och då lämnar man även in inkomstuppgifter och där kan man bli beviljad allt från 95% och mindre i rättskydd. Jag fick högsta skyddet och jag betalar bara 5% av mina kostnader.

Gällande bodelningen så måste man även där stämma motpart för bodelning och en bodelningsförrättare blir då tillsatt av tingsrätten. Även här kan man begäran bistånd till bodelningsförrättare och få 5 timmar gratis bodelning men det är lite svårare att få detta men det är inte omöjligt.

• ludentass

Har hjälpt en thailänds kvinna i liknande situation. Ta kontakt med socialen i den kommun hon bor i så hjälper de till med det mesta. De har bättre möjligheter att hjälpa henne med det som hon och barnet behöver. Även kvinnojouren kan hjälpa till med olika bra och hakontakter.

Har de inte skrivit något äktenskapsförord så har hon (med reservation) rätt till hälften av alla tillgångar, det beror lite på om något finns skrivet dem emellan och hur länge de varit gifta. Kan även bli så att hon har rätt till bostaden med beroende på hur vårdnaden om barnet blir.

Man tänker inte alltid på det men ibland finns det kunniga jurister på bankerna så kontakta även banken och fråga om de har någon som kan bistå med information. Jag menar att de driver inte ärendet men de kan ofta förklara hur det hänger ihop, vilka rättigheter man har och vilken väg som är bäst att gå osv.

Svar på tråden Jurist/advokat som jobbar pro bono???