Får du biverkningar av kortison?
Du som äter kortison.Får du biverkningar av medicinen? Hjälper den annars mot värken du har? Det är ju klart att styrka på medicinens pelar ju in också.Men det skulle bara vara intressant att höra hur det är för er.
Du som äter kortison.Får du biverkningar av medicinen? Hjälper den annars mot värken du har? Det är ju klart att styrka på medicinens pelar ju in också.Men det skulle bara vara intressant att höra hur det är för er.
Jag har ätit kortison i 4 månader nu och åt från början 25 mg om dagen. Det är en ganska låg dos, men biverkningarna kom ändå.
Har påbörjat nedtrappning nu och ligger nu på 12,5 mg om dagen.
Jag har svullnat i benen, men det äter jag vätskedrivande (Furosemid) emot och det tar bort vätskesamlingarna. Det som jag upplever som värst är det runda ansiktet man får. Det går liksom inte att "medicinera" bort, utan det är bara att gilla läget. Det kommer att försvinna när jag slutar med kortisonet.
Av den vätskedrivande medicinen är det dessutom lätt att få muskelkramper som biverkning, vilket jag får om jag dricker dåligt.
Annars har jag klarat mig bra ifrån de övriga biverkningarna man kan få. Många går upp i vikt och får ökad aptit. Jag har inte gått upp något alls i vikt och upplever heller ingen ökad aptit. Men å andra sidan har jag alltid varit väldigt noga med vad jag äter och håller naturligtvis det även nu, så det kanske beror på det?