• Junisarna

7-sitsig bil eller inte??

Vi funderar hit och dit, 7-sitsig eller inte??!

När vi får vår tredje kommer syskonen vara 5 och 6 år. Idag har vi en V70 som blir väldigt trång bak med tre stolar, man skrapar upp händerna varje gång man ska sätta fast säkerhetsbältena (har varit barnvakt med en stol till i baksätet, därför vet vi). Nu börjar de äldre barnen bli större och vill ha kompisar med sig hit och dit och det ska skjutsas.

Hur gör ni?? Skulle ni satsa på en 7-sitsig eller en vanlig personbil med 5 säten?

Nu finns det en uppsjö bilar med sju säten, allt ifrån de som har 7 fasta säten till de som du kan fälla upp 2 extra vid behov. I de som du fäller upp 2 extra tappar du oftast bagageutrymmet när de fälls upp. Vi har tittat på alla möjliga nu och vet varken in eller ut. Behöver vi eller inte?? Hur har ni gjort??

• Svar på tråden 7-sitsig bil eller inte??
  • Kajak

Jaa...

Vi säger JUST NU trans sport... vi funderar på att köpa den för vi ska få en majbebis då har vi 4 barn....

Vi köper en större bil bara för det ska få plats till oss alla.
    Visst kompis/släkte kan få plats men dom är inte högprio...

• godisgumman

vi är fem i familjen så jag förstår dig allt för väl. Vi har köpt en VW touran 7 sitsig och är hur nöjda som helst med den. kan verkligen rekomendera den dessutom är det en diesel så mindre kostnader för bensin och bättre för miljön dock högre skatt.

• millan83

Vi hade oxå en v70 innan, men när vi väntade 3e barnet så köpte vi en 7 sits istället, en Seat alhambra. Den har två säten som man kan plocka ur om man vill. Men som sagt, då blir bagageutrymmet minimalt :-/ Vilket jag tycker är lite synd. Annars älskar vi bilen.

Lucas 080603
  • Junisarna
    godisgumman skrev 2010-02-08 15:00:32 följande:
    vi är fem i familjen så jag förstår dig allt för väl. Vi har köpt en VW touran 7 sitsig och är hur nöjda som helst med den. kan verkligen rekomendera den dessutom är det en diesel så mindre kostnader för bensin och bättre för miljön dock högre skatt.
    Har tittat på en sådan, gillar den gör jag. Vi är ute efter en diesel i första hand, men går man upp storleksmässigt på typ en Voyager så blir skatten så väldans dyr.
  • Junisarna
    millan83 skrev 2010-02-08 15:03:01 följande:
    Vi hade oxå en v70 innan, men när vi väntade 3e barnet så köpte vi en 7 sits istället, en Seat alhambra. Den har två säten som man kan plocka ur om man vill. Men som sagt, då blir bagageutrymmet minimalt :-/ Vilket jag tycker är lite synd. Annars älskar vi bilen.
    Det är så tråkigt att allt bagageutrymme försvinner. Det ska ju in vagn plus en massa annat...
  • Junisarna

Ingen annan?? Väljer ni 7-sitsigt eller inte?

• Mamma 04 och 06

Vi funderade på 7-sitsigt, men valde 5-sitsigt till slut. De två sista sätena är oftast långt ifrån lika säkra. Dessutom försvinner packutrymmet när de används. Så anledningen till att ha 7 sitsigt är enbart för att kunna skjutsa runt på barnens kompisar och det var vi för snåla för .

• Xarxa

Vi har en Chevrolet Trans Sport, sjusitsig. Om någon vecka eller så kommer vi att ha tre barn. Nu har vi haft bilen i ett och ett halvt år ungefär och är jättenöjda! Det är gott om plats och man kan gå mellan stolarna bakåt i bilen. Det är väldigt praktiskt om man som vi är ute och åker mycket och det kanske är -20 eller ösregn och man slipper gå runt bilen för att stoppa i napp, ge mellanmål, byta blöja eller vad man nu måste göra (fast vi stannar ju bilen förstås ). Vi reser mycket med bil, så det är ett måste för oss med plats för snart då tre bilstolar + lastutrymme, och än så länge har det aldrig varit några problem.

• rosahuset85

Rek opel sintran.
    smidig men ändå rymlig.5 stolar bak som du kan plocka ur lätt, fälla framåt om de är så.
    Vi får in massor i den när vi kör till tippen.
    Åker vi alla 5+hund fäller vi fram ena sätet längst bak och får in vagnen bak oxå.
    Förarstolen +passagerarstolen kan du snurra runt så du kan sitta bakåt mot barnen när ni stannar (perfekt om man e ute och åker och behöver stanna vid dåligt väder el när man fikar o.s.v. Ja finns mycke mer o säger om den.
    Vi e nöjda och den drar inte mycke bensin alls.

• Annaïck

Vi har en Peugeot Partner och där finns ordentligt med plats för tre vuxna att sitta bak så tre bilstolar är ingen match. Nu är det förstås inget fartvidunder.. men funkar bra för oss.

• Kabo

Har inte läst hela tråden, men vi har också funderat fram och tillbaka på hur vi skulle göra.

För vår del föll det slutgiltiga valet på
    Ford Galaxy / VW Sharan / Seat Alhambra.
    Jag hade vissa funderingar på ex Trans Sport men den föll bort främst pga av kostnaderna.

Varför?
    Jag resonerade som så att jag ska ha med mig barnen på midsommar till min mamma och packning för att stanna hel helg.
    Dessutom kommer vi att vilja åka iväg hela familjen på semester. (VI har ex planerat in en bilresa till Lalandia i Rödby, Danmark i början av sommaren).
    Det kändes som om detta skulle bli väldigt trångt med vår Volvo V70.

Vi kommer troligen att vilja åka till fler ställen som hel familj, och i vissa skeden så vill man även kunna ta med sig någon annan som hjälper oss. (Min syster ska ex med till Lalandia). Ska detta fungera så kände vi att det behövs en större bil. Visst, man ska inte skaffa en stor bil bara för att man ska kunna köra andra också, men vi ansåg att sådana situationer kommer att uppstå samt att barnen, när de blir äldre, kommer vilja ha med sig kompisar - och då är det guld värt med en större bil!

Vi är supernöjda med det val vi gjorde! Det märks framförallt de gånger vi varit utan bilen och behövt knö in oss alla i volvon!

Är man inte styrd av kostnder på bilen (både inköp, drift, försäkring och skatt),  så hade jag kanske funderat mer på TransSport pga rymligt lastutrymme även när alla 7 platser används. Tittade även på VW ännu större bil som finns i extra lång modell - men jag vill ha ACC i min bil, och det fanns inte - åtminstonne inte i den prisklass vi tittade på.

• Hoppfull mamma

Finns ingen bil som är så bra som Chevrolet Trans Sport. Vi har en sån och är SÅ nöjda. Bästa bilen någonsin. Barnen älskar den, vi älskar den. Stora utrymmen, sköna stolar, alla kan tas ut och möbleras om i bilen. Dörrar på båda sidorna... Ska man satsa på sjusitsig ska man satsa på en rymlig modell. Varför köpa en bil i samma storlek som en Volvo som man bara klämt in fler stolar i?

• Miss Lau

Vi var i samma sits när vi väntade nr 3 och vi valde att köpa en femsitsig bil. Och oj vad vi ångrade oss! Vi kunde inte köra kompisar och aldrig kunde någon extra åka med.

Nu har vi bytt till en Mazda 5. Lika små yttermått som en volvo men med möjlighet att åka 7. Bra med små yttermått vid parkering och vi hade inte ens kunnat köra in en större bil i vårt garage

Och fäller man bara upp ett av sätena där bak går det utmärkt att få med både barnvagn och en hel del packning.  Ett plus också för att bilen drar lite bensin, har skjutdörrar och har fått bra på krocktester. Vi kikade även på större bilar typ Transporter och Voyager men de är usla på säkerhet, har dålig kvalitet och höga kostnader för att köra. Så de gick bort direkt.

• strojes

Vi har 3 barn varav två sitter bakåtvända (ett tag hade vi tre bakåtvända).
    Vi var först inne på en 7-sitsig bil men de är ju så stooooora. Till slut blev det en Renault grand senic med 5 vanliga säten och 2 extra säten längst bak. Den är något längre än en vanlig personbil men är fortfarande klassad som en personbil (vilket ger lite billigare skatt mm än med en minibuss). Vi är jättenöjda med bilen. Bra plats och alla sitter högt och bra i bilen (man sitter högt även i baksätet så ungarna ser bra ut genom fönstren). Visst blir bagaget mindre när extrastolarna anväds men bagaget i en minibuss är inte heller superstort med alla säten fastsatta. Men super att ha de extra sätena när man ska ha med någon utöver familjen, och det är ju inte varje gång så att ha ett superstort bagade utan sätena är kanon!

• FruRundberg

Vi har 5 barn och har en Huyndai Trajet. En liten stor bil kan man säga. Snygg och den vi har går på diesel så det blir inte lika dyrt i drift. man kan ta bort de två sätena bak då får man större bagage utrymme, men det går få plats med en tvilling-vagn (UJ) där bak. Det blir ju trångt men det går. Vi är supernöjda med den och den är skön att köra med!

vittsomsocker.blogspot.com Milo föddes 28/5-09 vårt femte barn!!!
  • Det ljuva livet

Ser att ingen har tipsat om en Ford S-max så då gör jag det !

Grymt snygg *du anar mina prioriteringar *, inte tokstor men med ett rejält bagageutrymme när de två bakre säterna är nerfällda. Dessutom så har den gott om plats i andra raden, så man lätt får plats med tre barn  (att jämföra med mazda 5:an som bara har ett nödsäte i mitten på sin andra rad) och skön höjd så man lätt kan sätta in barnen.

• Miss Lau
    Det ljuva livet skrev 2010-02-17 16:15:01 följande:
    Ser att ingen har tipsat om en Ford S-max så då gör jag det !Grymt snygg *du anar mina prioriteringar *, inte tokstor men med ett rejält bagageutrymme när de två bakre säterna är nerfällda. Dessutom så har den gott om plats i andra raden, så man lätt får plats med tre barn  (att jämföra med mazda 5:an som bara har ett nödsäte i mitten på sin andra rad) och skön höjd så man lätt kan sätta in barnen.
    Vi har tre bilbarnstolar bak i Mazda 5, två bakåtvända och en frammåtvänd. Jag håller med om att mittenplatsen inte har någon vidare komfort om man sitter där som vuxen men en stol får plats och då spelar det ingen roll att sätet är hårt
  • Mamma 04 och 06
    Miss Lau skrev 2010-02-17 16:29:28 följande:
    Vi har tre bilbarnstolar bak i Mazda 5, två bakåtvända och en frammåtvänd. Jag håller med om att mittenplatsen inte har någon vidare komfort om man sitter där som vuxen men en stol får plats och då spelar det ingen roll att sätet är hårt
    Det kan bli bökigare med två framåtvända och en bakåtvända, än två bakåtvända och en framåtvänd! Det beror iofs kanske även på märket på bilstolarna.

Det är alltid lätt att komma åt bältena så länge de sitter bekåtvända. Men när de sitter framåtvända är det otroligt irriterande när man inte kommer åt "grejen" som man sätter fast bältet i. Det är betydligt svårare i bilar där sätena där bak är olika stora. Vi valde separata säten bak när vi köpte vår Citroen Berlingo Family, bara för att då satt "grejen" fast och åkte inte ner mellan sätena när man skulle sätta fast bältet. Det gör så på vår Saab 9-3 och det är _jättejobbigt_ att sätta fast pojken i den framåtvända stolen.

Nu gällde iofs tråden 5 resp 7-sits, men det kan vara bra att tänka på ovanstående.
Svar på tråden 7-sitsig bil eller inte??